Impliciet functievoorschrift

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 51

Impliciet functievoorschrift

dag,

waarom wordt deze vergelijking ; x -> y : (x-3)² + (y-1)² = 4

niet als functie beschouwd?

dankuwel

Berichten: 7.068

Re: Impliciet functievoorschrift

Wat is volgens jou de definitie van een functie?

Berichten: 51

Re: Impliciet functievoorschrift

euhm dacht aan het volgende : bij elke x (onafhankelijke veranderlijke) mag maximaal één beeld ( y als afhankelijke veranderlijke) als oplossing horen

ik het werboek dat ik gebruik staat als antwoord dat die vergelijking niet als functie kan beschouwd worden...

dankuwel

Berichten: 8.614

Re: Impliciet functievoorschrift

Werk dat functievoorschrift eens uit en zonder \(y\) en \(y^2\) af. Kies nu een x-waarde. Hoeveel y-waarden komen er overeen met die x-waarde?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 51

Re: Impliciet functievoorschrift

wel dan bekome ik :

met als voorschrift : y² - 2y -2 = 0 voor y(x =2), nulpunten zoeken van deze veelterm geeft:

y = 1+wortel(3) en 1-wortel(3)

dus daarom : 2 waarden bij eenzelfde x waarde, is dit geen functie ...?

dankuwel

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Impliciet functievoorschrift

Verplaatst naar huiswerk.

De vergelijking bepaalt y niet als functie van x, omdat bij een gegeven x-waardea meer dan één y-waarde voldoet. Je kan dat ook zien zonder dat kwadraat eerst uit te werken:
\({\left( {x - 3} \right)^2} + {\left( {y - 1} \right)^2} = 4 \Leftrightarrow {\left( {y - 1} \right)^2} = 4 - {\left( {x - 3} \right)^2}\)
Als het rechterlid (strikt) positief is, zijn er twee vierkantswortels en dus ook twee y-waarden:
\(y - 1 = \pm \sqrt {4 - {{\left( {x - 3} \right)}^2}} \Leftrightarrow y = 1 \pm \sqrt {4 - {{\left( {x - 3} \right)}^2}}\)
Als je weet dat de oorspronkelijke vergelijking een cirkel voorstelt (met middelpunt (3,1) en straal 2), dan "zie" je ook meetkundig dat het geen functie is. Bovenstaand voorschrift bepaalt dus wel twee deelfuncties, telkens een halve cirkel (overeenstemmend met de positieve resp. negatieve vierkantswortel).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 51

Re: Impliciet functievoorschrift

ok , bedankt voor de toelichting , nu begrijp ik het

dankuwel

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Impliciet functievoorschrift

Oké, graag gedaan.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Impliciet functievoorschrift

jurggen schreef:waarom wordt deze vergelijking ; x -> y : (x-3)² + (y-1)² = 4

niet als functie beschouwd?
Weet je dat deze verg een cirkel voorstelt? Zo ja, wat is het middelpunt en de straal?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Impliciet functievoorschrift

Gelukkig heeft TD dit ook aangegeven. Gelukkig want idg hoef je niet te rekenen! Zie je dat ook?

Berichten: 51

Re: Impliciet functievoorschrift

ik ben niet zo analytisch aangeled, ik heb deze vergelijking zelf met de hand uitgetekent en kwam er inderdaad achter dat dit een circel voorstelt

maar waarom is het zo belangrijk 'op het zicht' te zien dat dit een circel voorstelt => nut?

dankuwel

Berichten: 8.614

Re: Impliciet functievoorschrift

Het herkennen van de vergelijking van een cirkel helpt je in dit geval om te zien dat er voor elke x-waarde twee y-waardes zijn (behalve voor y=0).
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Impliciet functievoorschrift

jurggen schreef:maar waarom is het zo belangrijk 'op het zicht' te zien dat dit een circel voorstelt => nut?

dankuwel
Om te beginnen is het sowieso nuttig om voor een bepaald aantal krommen die veel voorkomen (zoals lijnen, parabolen, cirkels) de standaardvergelijking te kennen. In dit geval had je dan direct kunnen zien dat het om een cirkel gaat en op een cirkel liggen steeds verschillende punten met dezelfde x-waarde: dat kan dus niet de grafiek van een functie zijn.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Impliciet functievoorschrift

Twee verschillende y-waarden, voor x gekozen in 1<x<5, zonder echt te rekenen.

Je kan zelfs het interval aangeven waarin de y-waarden liggen, maar dat is voor de vraagstelling niet belangrijk.

Maar zie je dit?

Berichten: 51

Re: Impliciet functievoorschrift

ja ik zie het

x moet in het domein : [1 , 5] liggen

=> straam v/d circel is dan : (5-1)/2 = 2 , waardoor de grootste beeld(y-waarde) ligt bij x = 3, en dat geeft y(3) = 3

=> dus het centrum van de circel ligt op (3, 3-2 = 1)

x < 1 of x > 5 : negatief getal onder het wortelteken

ik maak geen gebruik van een grafisch rekentoestel sedus ist moeilijker voor mij om het direct tevoorschijn te toveren.

nogmaal dankuwel

Reageer