Springen naar inhoud

Beste manier van inductie

• Log in om te kunnen reageren

wjohan

wjohan

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 februari 2010 - 18:02

Ik ben bezig met een experiment waarbij ik met spoelen inductiespanning wil opwekken. Ik vraag me echter af wat de beste manier is om dit te doen. Er zijn verschillende manieren voor het opwekken van inductiespanning, zolang er maar een verschil in de magnetische flux ontstaat in de tijd.

Ik zit te twijfelen tussen twee manieren:

Manier A;
Ik heb een spoel met N wikkelingen. Nu pak ik een cilindrische magneet met korte lengte en laat deze door de cilindrische spoel vallen. Hierdoor onstaat een spanning.

Manier B;
Ik heb een spoel met een gelijk aantal wikkelingen bij manier 1. De spoel leg ik op de tafel neer en ga met de magneet boven de spoel langs.

Als we aannemen dat de verandering van de flux in de tijd, in beide situaties gelijk is. Volgens de formule van inductiespanning: E=-N dPhi/dt zou de opgewekte spannig dan gelijk moeten zijn.

Geplaatste afbeelding

Stel het is inderdaad gelijk, dan zou je dus met manier B meer spanning op kunnen wekken omdat je bijv. een tweede spoel boven de andere spoel kan plaatsen en de magneet tussen de twee spoelen door halen.

Graag jullie kijk op deze kwestie!

Joey

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8811 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 februari 2010 - 18:21

Ik denk dat het wel klopt. Meer spanning maken is natuurlijk sowieso het probleem niet, je kunt altijd meer wikkelingen op de spoel aanbrengen om bij A hetzelfde effect te sorteren.

Zodra je een belasting gaan aansluiten op de spoel(en) neem de kracht die je nodig hebt de magneet er langs/door te krijgen uiteraard wel toe naarmate de spoel meer vermogen levert.
Victory through technology

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures