Alternatief voor bakpoeder bij azijn

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Alternatief voor bakpoeder bij azijn

Kan ik hier voor ook iets anders gebruiken? Bijvoorbeeld gist of andere stoffen, zoals soda of zo iets?

[edit door Miels: oorspronkelijke titel "Bak poeder en azijn - Wat kan ik nog meer gebruiken?" aangepast]

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Alternatief voor bakpoeder bij azijn

Wat wil je er mee doen?
"Meep meep meep." Beaker

Re: Alternatief voor bakpoeder bij azijn

Ik wil Azijn en Bakpoeder bij elkaar in gooien waardoor er stikstof vrij komt. :eusa_whistle:

Want ik heb namelijk geen bakpoeder(natriumwaterstofcarbonaat).

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: Alternatief voor bakpoeder bij azijn

Ik wil Azijn en Bakpoeder bij elkaar in gooien waardoor er stikstof vrij komt. :eusa_whistle:


Je bedoelt waarschijnlijk koolstofdioxide? Stikstof zit in geen van beide reagenten.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Alternatief voor bakpoeder bij azijn

Je bent alles behalve duidelijk, je wilt bakpoeder en azijn bij elkaar gooien maar je hebt geen bakpoeder?

Nogmaals: wat wil je er mee doen, waar wil je het voor gebruiken. Als je duidelijk aangeeft wat je er mee wilt doen dan kunnen we je ook specifiek helpen. Koolstofdioxide adem je constant uit, dat is ook de makkelijkste manier om het te maken, alleen daar zal je waarschijnlijk vrij weinig aan hebben. Dus geef dudelijk aan wat je er mee wilt doen dan kunnen we je ook precies helpen.
"Meep meep meep." Beaker

Re: Alternatief voor bakpoeder bij azijn

Ik wil gewoon bakpoeder en azijn bij elkaar in gooien, maar ik heb geen bakpoeder, kan ik ook iets anders gebruiken in plaats van bakpoeder? Waardoor er koolstofdioxide vrij komt, sorry voor de weinig en verkeerde informatie die ik gaf, ik ben hier nieuw.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Alternatief voor bakpoeder bij azijn

Ja, je kunt ook natriumcarbonaat gebruiken, dat geeft hetzelfde effect.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Alternatief voor bakpoeder bij azijn

[muggenziftersmode]
Ik wil gewoon bakpoeder en azijn bij elkaar in gooien, maar ik heb geen bakpoeder
Als je 2 dingen bij elkaar wilt gooien, maar je hebt 1 van beiden niet, lukt het nooit. Tenzij je er aan kan komen. Bakpoeder is -voor ik schat nog geen euro- in iedere supermarkt te krijgen.
sorry voor de weinig en verkeerde informatie die ik gaf, ik ben hier nieuw.
Huh? Opmerkelijke reden...

PS: Ik heb je titel even aangepast "Bak poeder" is een bak vol met een willekeurig poeder. "Bakpoeder" is poeder om mee te bakken. En maar gelijk de strekking wat verduidelijkt.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Alternatief voor bakpoeder bij azijn

Ik wil gewoon bakpoeder en azijn bij elkaar in gooien, maar ik heb geen bakpoeder, kan ik ook iets anders gebruiken in plaats van bakpoeder? Waardoor er koolstofdioxide vrij komt, sorry voor de weinig en verkeerde informatie die ik gaf, ik ben hier nieuw.
Ja, je kunt ook natriumcarbonaat gebruiken, dat geeft hetzelfde effect.
Krijt dus. Heb je krijt?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 654

Re: Alternatief voor bakpoeder bij azijn

Krijt is meestal calciumsulfaat of calciumcarbonaat. Natriumcarbonaat is zilversoda, schoonmaaksoda of gewoon soda, zoals te verkrijgen in de supermarkten. Een veelverkocht merk is Driehoek Zilversoda.

Berichten: 22

Re: Alternatief voor bakpoeder bij azijn

Ik denk dat hier wat dingen door elkaar worden gehaald.

Bakpoeder is een mengsel van natriumbicarbonaat, zouten en maizena. Baking soda is pure natriumbicarbonaat.

Ik weet bijna wel zeker dat de topicstarter baking soda (en dus geen baking powder) en azijn bij elkaar wil gooien. Dat gaat hevig bruisen en is voor allerlei leuke experimenten te gebruiken.

Kijk eens bij je plaatselijke toko of ze Baking soda verkopen. De bekendste is Arm & Hammer, zit in een oranje doosje en kost ruim 1 Euro voor 1lb (454 gram).

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Alternatief voor bakpoeder bij azijn

Hier wordt helemaal niks door elkaar gehaald. Ook bakpoeder en azijn gaat bruisen, en deze combinatie wordt dan ook vaak genoeg gebruikt in hobby-experimenten. Het scheelt doorgaans een gang naar de winkel, omdat de meeste moeders wel bakpoeder en azijn in huis hebben.

Je kunt dingen ook moeilijker maken dan ze zijn.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Alternatief voor bakpoeder bij azijn

Krijt is meestal calciumsulfaat of calciumcarbonaat. Natriumcarbonaat is zilversoda, schoonmaaksoda of gewoon soda, zoals te verkrijgen in de supermarkten. Een veelverkocht merk is Driehoek Zilversoda.
Mea culpa. Mijn fout. Maar met krijt zou het ook gaan, toch? :eusa_whistle: Ik herinner me nog dat je als je krijt achterin een 'bootje' stak, dat je bootje ging varen op azijn...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 654

Re: Alternatief voor bakpoeder bij azijn

Mea culpa. Mijn fout. Maar met krijt zou het ook gaan, toch? :eusa_whistle: Ik herinner me nog dat je als je krijt achterin een 'bootje' stak, dat je bootje ging varen op azijn...
Dat ligt eraan waar het krijt van gemaakt is. Tegenwoordig is dit meestel calciumsulfaat met een bindmiddel, terwijl het vroeger vaker calciumcarbonaat was. Waarom dat is veranderd zou ik je niet kunnen vertellen, waarschijnlijk is calciumsulfaat (gips) goedkoper, gemakkelijker te verwerken of heeft het gewoon betere krijteffecten. Calciumsulfaat is verder volledig inert, oplosbaar in niets en reageert niet met zuren. Het enige "spannende" effect is dehydratatie bij hogere temperaturen en hydratatie/uitharding bij toevoeging van water

Natriumcarbonaat heeft iedereen wel in huis, en anders is het voor een paar euro per kilo te koop in de supermarkt.

Berichten: 22

Re: Alternatief voor bakpoeder bij azijn

Marko schreef:Hier wordt helemaal niks door elkaar gehaald. Ook bakpoeder en azijn gaat bruisen, en deze combinatie wordt dan ook vaak genoeg gebruikt in hobby-experimenten. Het scheelt doorgaans een gang naar de winkel, omdat de meeste moeders wel bakpoeder en azijn in huis hebben.

Je kunt dingen ook moeilijker maken dan ze zijn.
Ik wist niet dat je kwaad werd... :eusa_whistle:

Maar welke moeder heeft er nou nog bakpoeder in huis? De meeste niet denk ik.

Wat ik bedoelde met "door elkaar halen" is dat de een hoop van dit soort proefjes van Amerikaanse sites komen. Daar is Baking Soda een doodnormaal product wat in ieder huishouden wordt gebruikt. Omdat het hier onbekend is wordt het dan maar vertaald als Bakpoeder.

Bakpoeder en azijn gaat inderdaad ook bruisen omdat er ook natriumbicarbonaat in zit. Maar als hij dan toch naar de winkel gaat kan hij beter natriumbicarbonaat kopen dan bakpoeder, dat werkt gewoon beter omdat er geen meel in zit.

Reageer