Data analyse: nominal of ordinaal en de don't knows

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Data analyse: nominal of ordinaal en de don't knows

Hallo allemaal,

Voor mijn masterthesis heb ik een enquete gedaan onder bijna 3500 bedrijven in NL. De respons is bijna 25%, wat naar mijn schatting 20% van de totaal te onderzoeken markt is. Dus wat dat betreft geen klagen.

Ik zit alleen nog wel met een paar puntjes wat betreft de behandeling van de binnengekomen data:

- Ik heb in een meerkeuzevraag gevraagd naar de bedrijfsgrootte. Ik heb hiervoor categerieen aangehouden met een steeds grotere ranges. Vb. A:1 B:2-5 C:6-20, etc. Kan ik deze gegevens als ordinale data behandelen, of moet ik hiervoor een bepaalde correctie toepassen, of moet ik het als nominale data behandelen?

- Dezelfde vraag als hier boven, maar dan voor een andere vraag waarin ik naar de fase van ingebruikname vroeg. Vb. A: onderzoeken, B: implementeren, C: in gebruik genomen.

- In de analyse wil ik onder andere uit de samenhang tussen bepaalde groepen en bepaalde antwoorden meten mbv Cramer's V. Een groot aantal vragen bestond uit de antwoordmogelijkheden 'ja', 'nee' en 'weet ik niet'. Die laatste is gelukkig in de meeste gevallen door niet meer dan 10% gebruikt, maar ik zit er wel mee in mijn verwerking.

Het lijkt mij logisch dat ik de responses met don't know niet mee neem in mijn bereking. Klopt dat?

Ik ben erg benieuwd!

Leon

Reageer