Springen naar inhoud

Downforce

• Log in om te kunnen reageren

RHRH

RHRH

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 februari 2010 - 01:30

Hallo,

Ik heb een hulp verzoek, ik ben niet goed in dit soort dingen echter wil ik
mijn brein erover krijgen zodat ik dit kan toepassen in de werkelijkheid.

Het betreft aerodynamica op auto's.

Ik wil downforce berekenen... En heb dus nodig (al gezocht enzo) ](*,) ;) :eusa_whistle:
Snap de theorie echter niet hoe ik dit moet uitrekenen, weet iemand van jullie dat? ](*,)

De hoofd formule voor downforce in Newtons

Geplaatste afbeelding

Where:

* D is downforce in newtons
* WS is wingspan in metres
* H is height in metres
* AoA is angle of attack
* F is drag coefficient
* ρ is air density in kg/m³
* V is velocity in m/s

Gegevens:

WS = 0,15m
H = 0,35m
AoA = 25 graden
F = >????
Air density = 1.204
Velocity = 33,34 (120kmpu)

Ik zit nu dus met het probleem dat ik niet snap hoe ik de Drag, luchtweerstand dus kan berekenen
waardoor ik deze formule niet kan afmaken... En met deze formule kan ik dingen
bereken en daarna bekijken of het voldoende kan bijdragen aan snellere tijden.

Het gaat om kleine "canards" als hier op de foto, echter dan even mijn eigen maten
als bovenstaand.

Geplaatste afbeelding
VOORBEELD NIET MIJN AUTO!

Maar gaat om die vleugeltjes, maten komen niet direct overeen met foto hier, maar de juiste
maat berekend met rondingen heb ik wel maar de kladblok heb ik niet hier met dat erin.

Ik neem een klein ding als dit omdat dit juist interessant is ipv de
natuurlijk werkende grote spoiler achterop. Echter wil ik wel ook weer kunnen berekenen
wat de ideale hoek is daarvoor.

Maar men moet dus met bovenstaande informatie hopelijk ook de drag die het ding
opleverd kunnen berekenen. Ik kan dus nogmaals niets vinden hierover op het net
wat ik kan koppelen aan mijn formule. Zodat ik de ideale afmetingen en hoek kan
bepalen voor mijn eigen ontwerpen, die uiteindelijk dan door mij uit carbon gemaakt
worden.

Iemand? Please...

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 04 februari 2010 - 06:54

Ik ken deze formule niet maar niettemin:
D is downforce in newtons (Een kracht is meestal aangeduid met F)
AoA is angle of attack - omrekenen in radialen
F is drag coefficient (zou f moeten zijn)
V is velocity in m/s = omrekenen in m/s, (zou v moeten zijn).

shimmy

shimmy

• >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 februari 2010 - 13:14

De formule die je hebt gevonden klopt. Hij wordt in de luchtvaart toegepast als de liftformule.
Het drag coefficient is afhankelijk van de skinfriction en de vorm van het voorwerp. Ik ben bang dat je hem maar op twee manieren kan achterhalen. Zelf testen (meten) of met een simulatieprogramma.

Los van de formule, ik neem aan dat jouw auto last heeft van hoge snelheid onderstuur. Anders lijkt deze canards alleen maar extra luchtweerstand opleveren en niks doen voor je rondetijd.

Veranderd door shimmy, 04 februari 2010 - 13:16

RHRH

RHRH

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 februari 2010 - 20:44

De formule die je hebt gevonden klopt. Hij wordt in de luchtvaart toegepast als de liftformule.
Het drag coefficient is afhankelijk van de skinfriction en de vorm van het voorwerp. Ik ben bang dat je hem maar op twee manieren kan achterhalen. Zelf testen (meten) of met een simulatieprogramma.

Los van de formule, ik neem aan dat jouw auto last heeft van hoge snelheid onderstuur. Anders lijkt deze canards alleen maar extra luchtweerstand opleveren en niks doen voor je rondetijd.

Het voorwerp zal worden als op de foto een platte gladde plaat, op een bepaalde hoek. Echter hoe moet ik de skin friction meten. En of waar kan ik uberhaupt formules vinden daarvoor.

En ja dit is om onderstuur tegen te gaan, mijn auto is FWD en ik wil maximale hulp hebben bij langere bochten. Circuit Assen bijvoorbeeld heeft er een paar. Zou mooi zijn als iemand me meer kan uitleggen over de drag enzo, de bovenste hoofd formule snap ik wel. En ben ook bekend met de werking van een aerofoil dus een vleugel. Echter ik wil om te beginnen platte plaatjes maken in een hoek. Ipv werkelijke win, met druppelvorm (ondersteboven dan wel)

Vindt het leuk om dit eerst proberen te berekenen zodat ik weet dat iets gaat werken en dat ik daarvan ook eventueel de setup dus de hoek zou kunnen instellen om een bepaald effect te krijgen. Moet ik wel de formule kunnen maken...

Thanks!

RHRH

RHRH

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 februari 2010 - 21:17

Ik heb nog even verder zitten zoeken op het onderwerp en kan eigenlijk nergens een
goede uitleg vinden behalve iets wat ik vondt over het berekenen van de Cw van een
badminton shuttle... Wat gezien kan worden als een kegel... Die dus een hoek heeft...

De spoiler staat ook in een hoek, met de werkzame kant... en ga ik dus maar even daarvan
uit dan... Zou dat kunnen kloppen... Ik hoef dus alleen lucht te verplaatsen door het te richten
in een bepaalde richting. En dus niet de echte werking van een vleugel te hebben, druppelvorm en
hoge en lage druk enzo...

Een tabel gevonden...

graden cw
10 0.30
20 0.40
30 0.55
40 0.65
60 0.8
75 1.05
90 1.15

Ik pak 0.50 om gemiddeld in de buurt te zitten...

RHRH

RHRH

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 februari 2010 - 21:45

* Vreemd ik kan mijn posts niet editten... :eusa_whistle:

Okee ben weer verder gekomen met lezen, en meteen weer een vraag...

Tijd voor wat teken werk...

Dit is even een snelle schets, voorlopig houdt ik het dus even bij een rechthoekig plaatje
in een hoek van 25 graden. Die aan de voorkant scherp afgeslepen is dmv stuk van onderkant
in zelfde 25 graden hoek af te slijpen.

Maar wat moet ik nu pakken als frontaal stuk? Het rode vlak, zoals de groene punten aanduid?

Geplaatste afbeelding
Mooi heah, lol...

(Ik heb dus nooit veel interesse gehad in natuurkunde, of wiskunde en was er verder ook niet goed in
echter dit is EINDELIJK iets waarin ik mijn volle interesse kan steken en daardoor dit ook echt wil
proberen te snappen.) Ik weet dat dit vrij zware materie is want hierbij hoort eigenlijk nog turbulentie etc...

Voorlopig hoop ik tenminste te kunnen vaststellen dat ik dadelijk een "gegokte" waarde heb die
IN IEDER GEVAL IN DE BUURT KOMT van de werkelijkheid.

RHRH

RHRH

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 februari 2010 - 22:01

Ok ik ga een poging wagen...

Gegevens:

WS = 0,15m
H = 0,35m
AoA = 25 graden
F = 0,50
Air density = 1.204
Velocity = 33,34 (120kmpu)

Formule:

Geplaatste afbeelding

Dus...

D=0,5x(0,15x0,35x25)x0,51x1.204x33,34_2 = 11,16N

9,81N = 1KG

Dus komt er 1.14KG uit... Met deze afmetingen met 120 kmpu...

Dit zijn echter kleine vleugels maar, en de hoek gaan we nu eens even bekijken...

Hoek doen we nu op 50 graden... dan veranderd ook de F dus mee...

D=0,5x(0,15x0,35x50)x0,71x1.204x33,34_2 = 31,06N

Dus is het nu 3KG geworden...

Begint er wel op te lijken als ik het zo bedenk... Gezien mijn vleugel ongeveer 2 mensen handen
groot is, en als ik dan een heeeeel ruim iets pak even, en dat is met raam open 120 rijden en dan
handje door de lucht laten gaan... Dan twee handen denken en dat is dan ongeveer wel 3kg...

Kan iemand me wel ff checken nog svp???

THANKS

shimmy

shimmy

• >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 februari 2010 - 11:18

Jij haalt je F nu uit een tabelletje zonder te noemen wat er in die tabel wordt omschreven. Geen idee dus hoe correct die waarde zijn maar ik zou bij voorbaat uit gaan van zeer onnauwkeurig tenzij je de tabel vond achterop de aankoopdoos van de canards.

Bovendien de formule die je toepast gaat natuurlijk uit van een ongestoorde stroming (bv windtunnel test). In de werkelijkheid zijn ze verbonden aan jouw auto met alle verstoringen van dien. Tevens is de aanstroming van de lucht juist in de bochten niet recht op de vleugel maar onder een hoek, waarbij de buitenste canard ook nog eens in het zog of de "luwte" van jouw eigen auto hangt. Het rendement zal dus drastisch naar beneden bijgesteld moeten worden zelfs al zou je de juiste waarden in de formule hebben ingevuld.

RHRH

RHRH

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 februari 2010 - 19:29

Ja ik was nog vergeten te vermelden idd dat die tabel van een student TUdelft kwam...

Ging over de weerstand van een badminton shuttle... Conus... Dus kheb gisteren even
bekeken hoe logisch het was als ik de conus naar voren richt, en dan dus de waardes
gebruik in de hoek die ik moet hebben.

Waar ik uiteindelijk naar toe wil is het volgende, een iets geavanceerdere versie van bovenstaande
plaatjes.

Geplaatste afbeelding

Dus niet de onderste zwarte rand, maar de 2x2 behoorlijke lucht scooper dingen aan de zijkant.

Met een recht op staande rand maar dat is volgende hoofdstuk min of meer want dan krijg ik
met turbulente en laminaire lucht enzo te maken... Nr van Reynolds... maar zover ben ik nog niet.

Echter vraag ik me wel af in hoeverre de vleugel aan de achterkant van de bocht, dus linkerbocht
de rechter canard hoever die in het lucht zog zit van de auto. Ze beginnen voor de bumper zeg maar...

En tevens hoe de andere die vollop in de luchtstroom zit reageert, dit ga ik in een later stadium ook echt
testen dmv camera op standaard en een ouwe trick van stukjes touw op de auto plakken...

De waardes die ik nu eruit krijg slaan op zich wel redelijk in verhouding tot de werkelijkheid, ik zit gemiddeld
als in de tabel rond de 0,20 tot 0,60 aan Cw... Wat overeenkomt met vrij net gestroomlijnde auto's zonder te
veel luchthappers enzo. Als bijv een F1 en Cw van 1 en hoger heeft denk ik dat dit redelijk klopt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures