Berekening draagkracht betonbalk

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Berekening draagkracht betonbalk

Ik zou Ytong welfsels willen leggen op een werkplaats. Deze welfsels zijn tweedehands. De overspanning is 4 meter. De welfsels meten 60 cm breed en 20 cm dik. Normaal bedraagt de draagkracht van zo'n welfsel met een lengte van 4 meter 350 kg/m². Ik ben er echter niet heel gerust in, omdat het geen nieuwe welfsels zijn. Daarom zou ik de welfsels 12 cm van elkaar leggen. Daartussen zou ik een betonnen balk gieten met onderaan de balk 2 betonijzers van 12 mm. Ø. Kan er iemand een berekening maken, of de draagkracht inderdaad verhoogt en mogelijk met hoeveel kg/m².

Mogelijk kan ik bovenop nog een druklaag leggen van 5 cm voorzien van betonnetten. Moeten deze betonnetten helemaal onderaan liggen of bovenaan?

Beton en Ytong hebben een verschillende samenstelling, heeft dit invloed op het krimpen van de beton tussen de welfsels?

Hartelijk dank,

Lex

Berichten: 4.502

Re: Berekening draagkracht betonbalk

Dit is een vraag,waarvoor je op dit forum geen berekening zult ontvangen.

Ytong wordt officieel wel aangegeven als een te hergebruiken materiaal,maar dat is maar 1 zinnetje in een verder uitgebreide documentaire.

De draagkracht zou 350 kg/m2 zijn ,hier is altijd het eigen gewicht bij inbegrepen.

Aangezien het tweedehands elementen zijn,komen ze wrs.uit een sloop en is het aanwezig zijn van breukscheuren niet uitgesloten.

Het lijkt me verstandig om de fabrikant zelf te benaderen hoewel die zeer huiverig zal zijn om antwoorden te geven,ook verkoopt hij liever nieuwe platen.

Qua uitvoering zou ik liever de platen tegen elkaar leggen omdat er al een waperingsgroef in aanwezig is als ik me niet vergis en daar gaat een behoorlijk zware staaf in.Het bespaart bekisting en in de plaats daarvoor kun je een dikkere deklaag nemen,met meer wapening op 1 cm boven de Ytong.Die deklaag van 10-12 cm kan dan fungeren als volledige draagplaat.

Maar je zult het gehele geval als eerder gemeld,moeten zien op te lossen.

Reageer