Excel

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 8

Excel

Hallo,

Momenteel ben op zoek naar een functie om data toe te voegen in een bepaalde cel van een excel file met 20 werkbladen.

Dus bv; In cel A1 van werkblad 1 staat "auto" en in cel A1 van werkblad 2 staat "vrachtauto" en zo verder voor alle andere werkbladen.

Nu zoek ik een functie die in een keer " met aanhanger" in diezelfde cel A1 van alle werkbladen schrijft.

tnx alvast,

groet,

awood

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Excel

Namen maken voor formules of constanten

1. Wijs Naam aan in het menu Invoegen en klik op Definiëren.

2. Typ in het vak Namen in werkmap de naam voor de formule.

3. Typ in het vak Verwijst naar een gelijkteken (=), gevolgd door de formule of constante.

Tik bv de formule (1+wortel(5))/2 in.

Kies menu invoegen, naam, definiëren.

Kies de naam “g”.

G is nu overal oproepbaar, ook in een ander werkblad.

Cellen op meerdere werkbladen benoemen

Dit wordt ook wel een 3D-verwijzing genoemd.

1. Wijs Naam aan in het menu Invoegen en klik op Definiëren.

2. Typ de naam in het vak Namen in werkmap.

3. Selecteer het gelijkteken (=) en de verwijzing als het vak Verwijst naar een verwijzing bevat. Druk vervolgens op BACKSPACE.

4. Typ = (gelijkteken) in het vak Verwijst naar.

5. Klik op de tab van het eerste werkblad waarnaar u wilt verwijzen.

6. Houd SHIFT ingedrukt terwijl u op de tab klikt van het laatste werkblad waarnaar u wilt verwijzen.

7. Selecteer de cel of het celbereik waarnaar u wilt verwijzen.

Celverwijzingen in formules omzetten in namen

1. Ga op een van de volgende manieren te werk:

Selecteer het celbereik dat formules bevat waarin u de verwijzingen wilt vervangen door namen.

Selecteer één cel als u de verwijzingen in alle formules op het werkblad in namen wilt veranderen.

2. Wijs Naam aan in het menu Invoegen en klik op Toepassen.

3. Klik in het vak Naam gebruiken op een of meer namen.

Berichten: 473

Re: Excel

@thermo1945: Bedankt voor de tip rond 3D verwijzingen maar dat is volgens mij totaal geen oplossing voor de vraag ](*,)
Met 3D-verwijzingen kunt u verwijzen naar cellen op andere bladen, namen definiëren en formules maken met de volgende functies: SOM, GEMIDDELDE, GEMIDDELDEA, AANTAL, AANTALARG, MAX, MAXA, MIN, MINA, PRODUCT, STDEV, STDEVA, STDEVP, STDEVPA, VAR, VARA, VARP en VARPA.
Of zie ik misschien iets over het hoofd :eusa_whistle:

@awood: Wat bedoel je juist met "functie"?

Bedoel je echt een Excel functie zoals Som, Gemiddelde, Faculteit, enz.... of is een macro ook goed?

In elk geval zal er "iets" die functie of die macro moeten starten, hoe zie je dat?

Een druk op een knopke door de gebruiker en hop overal "met aanhanger" in die cellen of wat?

Nu zijn het cellen A1 en tekst "met aanhanger" wat zal het morgen zijn?

Hiermee bedoel ik of er iets algemeens moet geschreven worden of niet.

Reageer