Formules ombouwen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

Formules ombouwen

ik wil graag weten hoe je deze formule moet ombouwen. N=sini/sinr ik weet wel hoe je aan sinr komt maar niet aan sini?

zou iemand me aub willen helpen?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Formules ombouwen

Je zal toch meer details moeten geven over waar je mee bezig bent, en welke stap in de afleiding niet duidelijk is. Gaat dit misschien over de wet van Snellius?

Berichten: 7

Re: Formules ombouwen

Je zal toch meer details moeten geven over waar je mee bezig bent, en welke stap in de afleiding niet duidelijk is. Gaat dit misschien over de wet van Snellius?
ja dit gaat inderdaad over de wet van Snellius

ik moet hier de invallende lichtstraal berekenen, als ik de hoek van breking bereken(sinr) los ik deze zo op: 3=6/2

ik neem voor n(brekingsindex) 3 voor sini neem ik 6 en voor sin r neem ik 2. nu kan ik de formule ombouwen om de hoek van breking te berekenen. namelijk: 2=6/3. maar als ik dit bij sini probeer kom ik niet uit en dan klopt de formule volgens mij niet. moet dit soms op een andere manier?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Formules ombouwen

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Formules ombouwen

Ik zie niet direct wat je wil.
\(n_1 sin({\theta}_1) = n_2 sin({\theta}_2)\)
sini neem ik 6 en voor sin r neem ik 2
De sinus van een hoek ligt tussen -1 en +1. Je kan dus niet "6 nemen voor sin(i)".

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Formules ombouwen

maar als ik dit bij sini probeer kom ik niet uit en dan klopt de formule volgens mij niet.
als je dat 6-3-2- kunstje goed toepast móet dat kloppen. Zet je uitwerking met resultaten hier eens neer?

Zie overigens ook [microcursus] formules herschrijven / vergelijkingen oplossen voor algemeen verbouwen van formules.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1

Re: Formules ombouwen

HEt is heel makkelijk om die formule om te bouwen.

Als je sin i hebt en je hebt sin r nodig. dan is het gewoon kruistabel

sin i is bijvoorbeeld: 33

Brekingsindex: 1,58(flintglas in dit geval)

en je moet sin r weten

dan doe je gewoon dit

Code: Selecteer alles

sin 33	1,58

 sin r	   1
dus is de formule: sin 33:1,58 = sin r. dan inverse sinus en je hebt het aantal graden(dit is wel vanuit vacuum naar een stof gerekend.

Reageer