Springen naar inhoud

Versnelling in een elektrisch veld

• Log in om te kunnen reageren

die hanze

die hanze

• >250 berichten
  • 441 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 februari 2010 - 19:37

ik heb een paar dagen geleden een topic gestart bij klassieke mechanica getiteld "zwaartekracht".
Het was toen de vraag hoe het komt dat iemand die in vrije val versneld niets voelt en iemand die de zelfde versnelling ondergaat in een raket wel iets voelt.
Dan bleek dat de klassieke mechanica op dit punt faalt en dat de ART een antw biedt, Fz wordt dan beschouwd als een schijnkracht veroorzaakt door een gekromde ruimte.
Nu vroeg ik me af dat als we de zwaartekracht zouden vervangen door de elektromagnetische kracht, of we dan hetzelfde probleem zouden tegenkomen.
Ik schets hieronder even een gedachte experiment: Stel je een homogeen elektrisch veld voor dat een geladen deeltje versneld (proton) aan een constante versnelling g. Een ander proton wordt in een raket geplaatst en versnelt tegen g.
Is er voor het proton een verschil in beide situati's? Stel dat je het proton vervangt door een "elektrisch geladen persoon", zou die persoon een verschil merken in de twee situatie's zoals bij de zwaartekracht of niet?

is dit ooit getest?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 04 februari 2010 - 23:40

Lijkt me volstrekt analoog.

die hanze

die hanze

• >250 berichten
  • 441 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 februari 2010 - 12:56

als je hetzelfde zou waarnemen dan is de EM kracht dan toch net zoals de zwaartekracht een schijnkracht of niet?
Voorzover ik over elektromagnetisme heb geleerd, is de EM kracht wel degelijk een echte kracht.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures