Springen naar inhoud

Windmolens veranderen klimaat

• Log in om te kunnen reageren

woodstock

woodstock

• >250 berichten
  • 481 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 februari 2004 - 23:36

Windturbines leveren dan wel schone energie, lang niet iedereen is blij met de molens. Ze zouden onoplettende vogels vermorzelen en voor altijd het uitzicht bederven. En als we niet oppassen, veranderen ze het klimaat ook nog, denken weerkenners van de universiteiten van Utrecht en Wageningen. Met een computermodel bootsten ze na wat er zou gebeuren als Nederland windmolens in de Noordzee zou bouwen.

Een flink windmolenpark remt volgens hen de wind af. Bovendien zou er dankzij dit ‘stuwend effect’ landinwaarts minder neerslag vallen. Omdat molens wind tegenhouden kan een deel van de waterdamp alvast condenseren, nog voordat het de kust bereikt.

Het zijn echter niet de eerste de beste windmolens die dit kunnen veroorzaken. Alleen grootschalige windmolenparken, voorzien van molens met een spanwijdte van zo’n honderd meter, kunnen het klimaat verdraaien. In ons land staan zulke molens nog niet, maar de aanleg van kleinere windparken in de Noordzee duurt waarschijnlijk niet lang meer.

In welke mate zou dit van toepassing zijn?
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.
(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jort

Jort

• >100 berichten
  • 115 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 februari 2004 - 11:21

Veel kleine molens maken ook een grote, denk ik. Misschien zou hierop geanticipeerd kunnen worden door de molens slechts op bepaalde hoogten te laten bouwen, zodat de neerslag er overheen kan waaien. Of de molens dan voldoende rendement hebben is een tweede probleem.
aha!

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 februari 2004 - 11:34

Dat van die molens vindt ik een beetje vergezocht. Zo'n vogel ziet na een kilometerlange tocht over een blauw vlak echt wel een gierende windmolen aankomen hoor. Beetje geitewollensokke gedachte. Vogels kunnen wel voor zijn eigen zorgen.

het tweede is natuurlijk wel aanneembaar. Betekend ook dat als we molens aan de grens met Duitsland zetten, dan meer neerslag krijgen.

Over het algemeen heeft Nederland niets te klagen over te weinig neerslag.

Jort

Jort

• >100 berichten
  • 115 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 februari 2004 - 11:49

Met een afname van de neerslag kunnen we weer anticiperen op het steigende waterpeil. Als we dat voor irrigatie gebruiken stroomt ons kleine landje missschien wat minder snel onder. We zijn immers het putje van Europa.
aha!

arjesara

arjesara

• >250 berichten
  • 259 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 februari 2004 - 15:01

Het klimaat veranderen?! Dat lijkt me heel beroerd. Denk eens aan al die kerktorens en hoge gebouwen in diverse steden. Die hebben een veel groter volume dan die paar windmolens.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 februari 2004 - 15:59

Het klimaat veranderen?! Dat lijkt me heel beroerd. Denk eens aan al die kerktorens en hoge gebouwen in diverse steden. Die hebben een veel groter volume dan die paar windmolens.

Maar die staan niet in de zee, zij zorgen er dus voor dat er regen valt op land, en niet weer recht in de zee.

arjesara

arjesara

• >250 berichten
  • 259 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 februari 2004 - 17:14

Dat verschil tussen land en zee is mijns insziens nihil zo dicht bij de kust en bij zo laag water zoals in de noordzee.

woodstock

woodstock

• >250 berichten
  • 481 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 februari 2004 - 17:44

Die nemen ook geen energie op.

Zelf vindt ik het wel een goed idee om die molen in het zuiden neer te zetten, zo voorkom je ook die hevige regenval in de eiffel e.d. :wink:
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.
(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

• Gast

Geplaatst op 17 februari 2004 - 20:04

Ik vraag me af waar ze die gegevens vandaan halen, die ze daar in de computer steken.Geloven die nu ECHT dat windmolens het klimaat kunnen
veranderen.De natuur is toch zo groot en wij och arme.
Een korreltje zout bij het eten smaakt beter.

• Gast

Geplaatst op 18 februari 2004 - 00:09

Dit vind ik weer zo zielig van zo'n universiteit om zo in de belangstelling te komen. Ze hebben nu een extreme situatie gepakt (snap sowieso niet wat het boeit, het is geen realiteit) en hun ontwikkelde model erop losgelaten. Echter kunnen ze het nu met geen enkele zekerheid toetsen (en klopt dus ook waarschijnlijk niet, dat is bijna altijd bij modellen die onder andere condities in de werkelijkheid zijn getoest). En modellen voor luchtstromingen zijn zeer gecompliceerd en daardoor vaak niet 100% betrouwbaar.

En daarbij, windmolens zijn toch een verloren investering. Politiek werkt het uitstekend maar in de praktijk blijkt een windmolen financieel en milieutechnisch (je moet het ding ook fabriceren) niet bijzonder aantrekkelijk.

arjesara

arjesara

• >250 berichten
  • 259 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2004 - 15:31

gelijke redenering kun je maken voor zonnecellen.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 februari 2004 - 10:49

Deze gelijke redeneringen kun je alleen trekken als de olie en gas prijzen constant blijven.

Windturbines op grote schaal zijn echter wel economisch aantrekkelijk. Als onderzoek en ontwikkeling tenminste voor rekening van de staat komt.

Zonnecellen zijn nonog steeds erg duur. Maar dat kan ook altijd nog veranderen, als productieprocessen verbeterd worden.

Zonnepanelen om kraanwater voor te verwarmen zijn altijd al erg rendabel geweest.

Wat ik wil zeggen is dat de prijs van groene-energie alleen maar naar beneden kan, en van fossiele grondstoffen alleen maar naar boven.

Het is het wachten op het break-even point. Iets wat volgens mij zeer dichtbij ligt. Soms heeft het alleen hulp nodig van de overheid.

arjesara

arjesara

• >250 berichten
  • 259 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 februari 2004 - 14:15

Op rekening van de staat is indirect weer op kosten van de belastingbetaler (immmers, grootste overheidsinkomste) dus of het uit het postje belasting of uit het potje "hogere kWh-prijs" komt maakt geen fluit uit.

the bug

the bug

• >25 berichten
  • 82 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 februari 2004 - 19:13

het maakt (financieel) natuurlijk wel uit :
of de "ontwikkeling" door enkelen moet betaald worden ...
of de last door iedereen (willens nillens) gedragen wordt

De staat (regering) dient te vooruit te zien en dient te investeren in de toekomst (niet enkel met het oog op de volgende verkiezing, maar ook op langere termijn).
Dat ze dit doet met belastingsgeld is onvermijdelijk en logisch ... tenslotte is ook iedereen gebaat bij een beter milieu.

trouwens, is er een betere manier om belastingsgeld te spenderen ? :shock:

• Gast

Geplaatst op 19 februari 2004 - 20:38

DePurpereWolf >>

Wat ik wil zeggen is dat de prijs van groene-energie alleen maar naar beneden kan, en van fossiele grondstoffen alleen maar naar boven.

Het is het wachten op het break-even point. Iets wat volgens mij zeer dichtbij ligt. Soms heeft het alleen hulp nodig van de overheid.

Ik heb het even nagekeken, maar windturbines zijn idd in efficientie flink vooruit gegaan. Energie van een windturbine (afh van de plaatsing) is nu 1,5-2 keer zo duur als van fossiele brandstoffen. En het klopt ook wel wat je zegt betreffende uitputtende voorraad olie en kostprijs, maar het break even point is niet echt een omslagpunt. Prijs is niet de enigste factor. En een windturbine of zonnecellen leveren niet genoeg energie (zeker niet voor de toenemende vraag) om een echte vervanger te zijn van de huidige energieproductie.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures