Electrisch veld

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 51

Electrisch veld

ik heb zojuist de formule afgeleid om het electrisch veld rondom een lange rechtlijnige geleider te bepalen

E = ladingsdichteid/(2 x pi x permitiviteit x (afstand tot geleider =d))

nu heb ik voor een vraagje over de evenredigheid van het totale electrische veld E met de afstand d

als d heel groot wordt, wordt E = 0 =>logisch

maar als d heel klein wordt, wordt E= oneindig => vindt ik niet logisch <=> een gewone koperdraad zou dan een heel grote E hebben, als enkel d een invloed zou hebben...

iemand die kan aanvullen?

dankuwel

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Electrisch veld

Dat is omdat je de draad als een "oneindig dunne" draad voorstelt. Als je de draad zou modelleren als een cilinder, dan is dat oneindige als d=0 weg, aangezien je dan in de geleider zit.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 51

Re: Electrisch veld

en dat is dan omdat geleider = bewegende ladingen,

electrostatica enkel refereert enkel naar de lading die op de buitenkant aanwezig is

op welke manier(formule) kan het grootste electrische veld/maximum bepaald worden?

dankuwel

Berichten: 12.262

Re: Electrisch veld

Je moet oppassen dat je niet doorschiet met modelleren. Een vereenvoudiging zoals je deed werkt wel, maar geeft alleen bruikbaar resultaat als de draad fors langer is dat de afstand er naar toe, en tevens fors dunner.

Kom je dichter op de draad, dan verandert het model: Feitelijk kun je dan beter een model kiezen van een plat vlak dat de lading draagt (de buitenkant van je draad, die uiteraard rond is, maar vlakblij te modeleren is als plat, net als de aarde).
Victory through technology

Berichten: 51

Re: Electrisch veld

en hoe bepaal je dan een maximum voor het electrische veld, als de andere parameters( L, dikte, etc..) niet veranderen, of hangt dit juiste van deze parameters af?

dankuwel

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Electrisch veld

en hoe bepaal je dan een maximum voor het electrische veld, als de andere parameters( L, dikte, etc..) niet veranderen, of hangt dit juiste van deze parameters af?
Dat maximum ligt normaal gezien tegen de draad in het midden van je draad (binnen in een geleider neemt het elektrische veld snel af naar 0). Maar om die te berekenen is al redelijk geavanceerd, en ik zou je dan doorverwijzen naar simulatiesoftware. Voor een normale draad (dus veel langer dan breed), kun je gewoon modelleren met een oneindig lange cilinder: http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/Hbase...ric/elecyl.html
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 51

Re: Electrisch veld

ah oké !

ik begrijp het

dankuwel

Reageer