Omgeschreven cirkels

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 86

Omgeschreven cirkels

Ik heb een probleem waar ik niet uit kom. Van een driehoek ABC is zijde AB even lang als de straal van de omgeschreven cirkel. Hoe groot is hoek c? Wellicht dat je gebruik moet maken van de stelling van Thales? Alle hulp is welkom!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Omgeschreven cirkels

Verplaatst naar huiswerk.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Omgeschreven cirkels

Ik heb een probleem waar ik niet uit kom. Van een driehoek ABC is zijde AB even lang als de straal van de omgeschreven cirkel. Hoe groot is hoek c? Wellicht dat je gebruik moet maken van de stelling van Thales? Alle hulp is welkom!
Heb je al een tekening?

Is het mogelijk meerdere driehoeken met diezelfde zijde te tekenen? Zo ja, dan hebben ze dus allemaal dezelfde hoek c.

Verbind nu eens A en B met M (middelpunt van de omgeschreven cirkel? Wat weet je van drh ABM?

Berichten: 86

Re: Omgeschreven cirkels

Dan krijg je een driehoek met 3 gelijke zijden. Wat dus impliceert dat elke hoek 60 graden is. Hoe helpt me dit verder?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Omgeschreven cirkels

Dan krijg je een driehoek met 3 gelijke zijden. Wat dus impliceert dat elke hoek 60 graden is. Hoe helpt me dit verder?
Je weet nu dat de middelpuntshoek 60 graden is, dus ook de boog waarop deze staat. Dan is omtrekshoek c gelijk aan ... van de boog waarop deze staat.

Dit zijn belangrijke stellingen uit de meetkunde met cirkels.

Als je deze stellingen niet kent of niet in je boek kan vinden, kan je altijd even G ....

Berichten: 86

Re: Omgeschreven cirkels

Dan is hoek c gelijk aan 1/2*boog AB=30 graden.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Omgeschreven cirkels

Heel goed! Succes.

Reageer