Springen naar inhoud

- - - - -

Zelfhulpboeken zoals 'cognitieve therapie voor dummies' zijn niet steeds zo onschuldig...

• Log in om te kunnen reageren

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 februari 2010 - 23:38

Een kleinschalige studie toont aan dat een zelfhulpboek, gebaseerd op de cognitieve therapie (negatieve gedachten in vraag stellen en vervangen door meer realistische gedachten) vooral schadelijke effecten heeft op personen die veel piekeren. Zij bleven hangen in de oorzaken en gevolgen van hun negatieve gedachten/ stemming. en hun stemming werd er alleen maar depressiever door...

The new research focuses on the use of self-help books as a preventative intervention for people at risk of developing depression. Gerald Haeffel identified 72 undergrads at risk and allocated each of them randomly to work through one of three self-help books. A third of the students spent four weeks working through a traditional self-help CBT-based book, of the kind typically found in book stores, which involved learning the links between thoughts, behaviour and mood, as well as identifying negative thoughts and re-evaluating them. Another group of students followed a 'non-traditional' CBT-based self-help book, similar to the first but modified so that the task of identifying and challenging one's own negative thoughts was removed. The final group followed a book that taught academic skills such as time-management and memory aids.
The bottom line - among students who tended to ruminate and who had suffered an increase in stress, those who followed the traditional CBT book displayed more depressive symptoms after the four-week study period than those who followed either of the other two books. At four-month follow-up, the traditional CBT study group as a whole tended to have more depression symptoms than the other groups, although high ruminating and stressed students in the traditional group remained the biggest losers...

'The current results suggest that cognitive work-books as traditionally operationalised (and sold in stores) may not work for individuals who ruminate,' Haeffel said. 'For these individuals, a modified form of cognitive skills training that does not rely on identifying and disputing negative cognitions may be more effective.'

En verder:

These findings indicate that rumination may hinder ones ability to identify and dispute negative thoughts (at least without the help of a trained professional). The results underscore the importance of identifying individual difference variables that moderate intervention efficacy. They also raise concerns about the potential benefits of self-help books, an industry that generates billions of dollars each year.

uit: CBT-based self-help books can do more harm than good Of de abstract van de studie: Haeffel, G. (2010). When self-help is no help: Traditional cognitive skills training does not prevent depressive symptoms in people who ruminate. Behaviour Research and Therapy, 48 (2), 152-157

Enkele maanden geleden werd trouwens ook al aangetoond dat zogenaamde positieve mantra's (bv. blijven herhalen 'ik ben een geliefd persoon') mensen met een lage zelfwaardering nog verder 'naar beneden kan halen'...
(Positive Self-Statements: Power for Some, Peril for Others, Wood et all, Psychological Science Volume 20 Issue 7, Pages 860 - 866, 21 May 2009)

Dus: diegenen die de zelfhulp eigenlijk het meest nodig zouden hebben, ervaren blijkbaar de meeste schade erdoor...

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8787 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 februari 2010 - 02:39

Ik denk dat het wel relevant is zoiets te scheiden in mensen die zelfhulp zoeken als alternatief voor

- niets doen
- medische hulp zoeken

Ergens heb ik het idee dat zulke boeken wel hun nut hebben voor mensen die eigenlijk niet voor medische hulp in aanmerking komen. Uiteraard gaat daarmee gepaard dat er mensen zijn die eigenlijk gewoon medische interventie behoeven, maar om een of andere reden liever kiezen voor zon boek of iets dergelijks.

In die zin zou je zulke boeken ook moeten vergelijken met uberhaupt niets doen, iets waar genoeg mensen voor kiezen uit schaamte, praktische overwegingen of wat dan ook.
Victory through technology

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 februari 2010 - 13:05

Aan de andere kant, zelfs als het klopt: homeopathische middeltjes en accupunctuur kunnen ervoor zorgen dat mensen zich beter voelen (door het placebo-effect). Dat is beter dan niets, maar het houdt hen misschien weg van een reguliere dokterspraktijk...

Hoek

Hoek

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 februari 2010 - 14:20

Een kleinschalige studie toont aan dat een zelfhulpboek, gebaseerd op de cognitieve therapie (negatieve gedachten in vraag stellen en vervangen door meer realistische gedachten) vooral schadelijke effecten heeft op personen die veel piekeren.

Volgens mij is dit wel een erg (door CBT-afkeer) gekleurde vertaling en samenvatting. Deze suggereert namelijk dat dit soort boeken sowieso schadelijk zijn, vooral voor mensen die veel piekeren. Het Engelse citaat meldt echter alleen, dat bij mensen die veel piekeren dit soort boeken schadelijke effecten hebben.

Interessanter vond ik, dat depressieve gevoelens kennelijk net zo effectief kunnen worden aangepakt met praktische handrijkingen als time-management. Zie ook: http://www.gripopjedip.nl/

In deze aanpak is het paradigma van mentaal vermogen toegepast in een e-therapie aanbod.

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 februari 2010 - 17:30

Volgens mij is dit wel een erg (door CBT-afkeer) gekleurde vertaling en samenvatting. Deze suggereert namelijk dat dit soort boeken sowieso schadelijk zijn, vooral voor mensen die veel piekeren. Het Engelse citaat meldt echter alleen, dat bij mensen die veel piekeren dit soort boeken schadelijke effecten hebben.

1. Ik heb gemerkt dat ik blijkbaar de verkeerde link heb gegeven naar de abstract van de studie: de correcte link is http://www.sciencedi...4d1b0739d10ed40 Bij deze wens ik dit dus recht te zetten... :eusa_whistle:

2. Ik zou niet weten wat er verkeerd aan is om het woord 'cognitieve therapie' hier te gaan gebruiken. Alleen al de titel van de studie zelf (en die heb ik niet uitgevonden) zegt dat het om cognitieve therapie gaat: When self-help is no help: Traditional cognitive skills training does not prevent depressive symptoms in people who ruminate

Bovendien is het gewoonweg zo dat de studie (dit haal je uit de abstract) wel degelijk aantoonde dat diegenen die de zelfhulpcursus volgden, gebaseerd op de cognitieve methode, de 'slechtste' resultaten behaalden:

traditional cognitive, non-traditional cognitive, and academic skills. Consistent with hypotheses, participants who were high in rumination and experienced stress exhibited significantly greater levels of depressive symptoms after completing the traditional cognitive skills workbook than after completing the other two workbooks. This pattern of results held post-intervention and 4 months later.

Verder is de methode, zoals beschreven in de abstract, ook wel degelijk de methode van de cognitieve therapie:

These findings indicate that rumination may hinder ones ability to identify and dispute negative thoughts (at least without the help of a trained professional).

Negatieve gedachten uitdagen is volgens mijn weten nog altijd een kernelement van de cognitieve therapie.

Als we dan kijken naar een bespreking van de studie op de site die ik ook al aanhaalde, spreken ze gewoonweg van cognitieve gedragstherapie. Al is zo'n site natuurlijk geen referentie, maar blijkbaar ben ik niet de enige die er cognitieve therapie van maakt...

En uit de studie zelf haal ik nog het volgende:

The traditional workbook, based loosely on Greenberger and Padesky’s (1995) Mind Over Mood workbook, was used to educate participants about the connection between one’s thoughts, behavior, and mood with a special focus on how to fill-out a 7-column thought record (environment, mood, thoughts, evidence that supports, evidence that refutes, realistic thoughts, and re-rate mood). The non-traditional workbook was identical to the traditional workbook with one exception; it did not have participants identify and dispute negative cognitions. Rather, the non-traditional workbook replaced these activities with additional information on, and practice with, generating adaptive thoughts. Thus, the non-traditional workbook had participants learn to complete a 5-column thought record (environment, mood,
realistic thoughts, evidence that supports, and re-rate mood). The third workbook taught participants academic skills (e.g., time management, goal-setting, memory aids, etc.).

En Greenberger en Padesky staat wel degelijk voor de cognitieve gedragstherapie.

Verder staat het artikel zelf ook vol van de verwijzingen naar CBT (cognitieve gedragstherapie), bijvoorbeeld:

in conclusion, cognitive workbooks have the potential to be an easily disseminated and effective strategy for preventing depression. However, the current results suggest that cognitive workbooks as traditionally operationalized (and sold in stores) may not work for individuals who ruminate. For these individuals, a modified form of cognitive skills training that does not rely on identifying and disputing negative cognitions may be more effective. It will be important for future studies to further test this modified cognitive skills training in both treatment and prevention trials.
(or potentially harmful) for college students, particularly those who ruminate. This also raises concerns about the benefits of self-help books (e.g., CBT for Dummies), an industry that generated an estimated $9 billion in 2004

Als dit niet de resultaten zijn die je gehoopt had, dan kan ik daar weinig aan veranderen. Maar als het een troost kan zijn: de onderzoekers van de studie hadden dit ook niet verwacht:

This study tested the efficacy of three workbook interventions for preventing depressive symptoms. Contrary to hypotheses, participants experiencing stress did not exhibit lower levels of depressive symptoms after completing a cognitive workbook (traditional or non-traditional) than after completing an academic skills workbook. In fact, participants completing the traditional workbook exhibited greater levels of depressive symptoms than participants completing either the non-traditional or academic skills workbooks.

Dido

Veranderd door Dido, 10 februari 2010 - 17:37

-Oscar Wilde-

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 februari 2010 - 17:51

Ik heb jouw berichtje nog even binnenste buiten gekeerd zodat ik nu begin te denken dat je hier bedoelt dat het woord vooral verkeerd is? :eusa_whistle: Dit woord stond natuurlijk ook in het vet voor iets, bedenk ik nu...
Terug naar de oorspronkelijke studie:

However, at both time points, the negative effects of being in the traditional condition was most detrimental to those who high levels of rumination and experienced stress.

Muggenzifterij of niet, ook de studie spreekt van: vooral schadelijk voor...
Al denk ik dat hier inderdaad vooral (!) bedoeld wordt 'schadelijk voor mensen die piekeren'... Het is trouwens niet voor niets dat de Engelse tekst erbij staat. Dan kan je lezen wat er precies staat. Alleen wordt in de studie wel degelijk het woord 'vooral' gebruikt, als we het dan toch hebben over de details in woordkeuze...

En bekijk dus de vorige post maar als een reactie op

Volgens mij is dit wel een erg (door CBT-afkeer) gekleurde...

Met daarbij de aanvulling dat het hier inderdaad ging om een zelfhulpboek rond CBT, wat voor mij los staat van een CBT-afkeer... ](*,)

Dido

Veranderd door Dido, 10 februari 2010 - 18:06

-Oscar Wilde-

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 februari 2010 - 21:38

En nog een allerlaatste reactie... Het is niet de bedoeling m'n eigen topic te vullen, zodat het een monoloog wordt, maar om alle misverstanden n beschuldigingen uit de weg te ruimen:
[quote name='Hoek' post='589470' date='10 February 2010, 14:20']Volgens mij is dit wel een erg (door CBT-afkeer) gekleurde vertaling en samenvatting. Deze suggereert namelijk dat dit soort boeken sowieso schadelijk zijn, vooral voor mensen die veel piekeren.[/quote] Het woord 'vooral' werd hier gebruikt omdat de groep piekeraars werd vergeleken met een groep die stresservaringen doormaakte. En... beide groepen (dus niet enkel piekeraars!!) scoorden slechter met een zelfhulpboek gebaseerd op CGT (cognitieve gedragstherapie), maar de groep die piekerde ondervond de grootste schade ervan. Terug uit de oorspronkelijke studie:
(In het volgende fragment staat 'traditional workbook voor het zelfhulpboek gebaseerd op CGT:)
[quote]We also identified two potential moderators of intervention efficacy to examine – stress and rumination. It is necessary to measure life stress when evaluating the efficacy of cognitive interventions because the cognitive theories of depression specify a vulnerability- stress model. According to this model, the effectiveness of a prevention intervention (assuming the vulnerability was reduced) should only emerge in the presence of stressful life events.
Similarly, rumination also has the potential to moderate intervention efficacy. Rumination is the maladaptive tendency to repetitively focus on the consequences and causes of negative moods
...
Contrary to hypotheses, participants experiencing stress did not exhibit lower levels of depressive symptoms after completing a cognitive workbook (traditional or non-traditional) than after completing an academic skills workbook. In fact, participants completing the traditional workbook exhibited greater levels of depressive symptoms than participants completing either the non-traditional or academic skills workbooks.
Consistent with hypotheses, participants who were high in rumination and experienced stress exhibited significantly greater levels of depressive symptoms after completing the traditional workbook than after completing the non-traditional workbook. This pattern of results held at post-intervention and the 4-month follow-up. As shown in Figs. 1 and 2, participants who ruminated (and experienced stress) had dramatically higher levels of depressive symptoms after completing the traditional workbook than after completing the other two workbooks. The size of the
three-way interaction effects tended to be in the medium range[/quote] Dit kon trouwens ook al deels gehaald worden uit de Bericht bekijken
Interessanter vond ik, dat depressieve gevoelens kennelijk net zo effectief kunnen worden aangepakt met praktische handrijkingen als time-management...[/quote] Wat bedoel je met 'net zo goed effectief kunnen worden aangepakt'? Net zo effectief als wie of wat?
Je bedoelt toch niet 'CGT', hoop ik? Want dat is nu net wat deze studie niet aantoont. Zelfhulpboeken die niet (!) gebaseerd zijn op CGT zijn effectiever dan zelfhulpboeken gebaseerd op CGT. En met 'niet gebaseerd op CGT' bedoel ik hier het 2de en 3de werkboek:
[quote]The first workbook was based on previous research, and taught traditional cognitive skills with a focus on identifying and disputing negative cognitions as well as generating more adaptive cognitions.
The second workbook was a non-traditional cognitive workbook that did not require participants to identify and dispute negative cognitions. Instead, it focused solely on teaching participants how to generate adaptive cognitions. The rationale behind the non-traditional workbook was that the task of evaluating and disputing firmly held negative beliefs would be too cognitively taxing of a process to learn without the help of a trained professional, particularly for those high in rumination.
The third workbook taught academic skills. The efficacy of the three workbook interventions in preventing depressive symptoms was assessed upon completion and 4 months later.[/quote]
Dus, naast de beperkingen die al in het artikel zelf worden benoemd, lijkt het me logischer het te houden bij de kritiek dat het maar om n studie gaat n (zelfs al gaat het om een RCT) dat deze niet noodzakelijk gegeneraliseerd kan worden...

Daar hou ik het nu bij aangezien het in m'n oorspronkelijke (eerste) berichtje helemaal niet m'n bedoeling was om er volop de nadruk op te leggen dat CGT-zelfhulpboeken meer kwaad dan goed kunnen doen bij piekeraars of mensen met stresservaringen, in vergelijking met 'andere' zelfhulpboeken...
Ik bekijk het meer als: 'let op met zelfhulpboeken, zeker bij bepaalde mensen'
Verborgen inhoud
(zelfs al besef ik dat dit onrecht doet aan de andere onderzochte zelfhulpboeken die blijkbaar meer effectief waren dan die van CGT)...

Dido

Veranderd door Dido, 10 februari 2010 - 21:51

-Oscar Wilde-

Hoek

Hoek

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 februari 2010 - 11:35

@Dido. Ik heb je blijkbaar behoorlijk aan het piekeren gebracht :eusa_whistle: . Ik viel een beetje over een formulering, inderdaad door het woordje vooral, die (negatief) vooringenomen overkwam. Verder heb ik de post met interesse gelezen.

En ik ben alleen maar blij met mensen die erop wijzen dat er meer onder de zon is dan cognitieve gedragstherapie gefocust op psychische problemen. En dat CGT in sommige situaties ook nadelig kan uitpakken. Waarbij mijn belangstelling op dit moment erg uitgaat naar de potentie van positieve psychologie.

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 februari 2010 - 12:55

@Dido. Ik heb je blijkbaar behoorlijk aan het piekeren gebracht :eusa_whistle: . Ik viel een beetje over een formulering, inderdaad door het woordje vooral, die (negatief) vooringenomen overkwam. Verder heb ik de post met interesse gelezen.

Noem het eerder een neiging om zoveel als mogelijk een correcte n begrijpelijke weergave te geven van de studies... Dit laatste zorgt er meestal voor dat er ook info wegvalt uit de oorspronkelijke tekst.

En als het een beetje kan, dan nog het liefst over zaken die onze -reeds bestaande- kennis wat nuanceert, zelfs al zorgt de statistiek ervoor dat we meestal enkel 'veralgemeende' uitspraken kunnen doen. De 'gemiddelde' mens bestaat niet, wel individuen met elk hun eigen specifieke kenmerken en eigenaardigheden die het liefst op een -voor dat individu- specifieke manier wordt aangepakt. Zlfs als dit ingaat tegen onze kennis over wat het beste is voor de statistisch gemiddelde mens. Net omdat er anders veel teveel individuen niet worden geholpen. En desnoods betekent dit dat de psycholoog z'n eigen theoretisch kader (waarin die meestal is opgeleid) maar moet verlaten, om over te gaan naar een theoretisch kader dat beter aansluit bij die specifieke clint. Iets wat je trouwens ook zelf aanhaalt in jouw laatste postje... ](*,)

Verder... het speelt natuurlijk ook mee dat ik hier graag rondhang op dit forum. Omdat ik zo ook zelf iets kan bijleren van de reacties van anderen, al was het maar door dan zelf verder het onderwerp te gaan uitspitten... Iets wat hier dus gebeurd is. ](*,)

Dido

Veranderd door Dido, 11 februari 2010 - 13:09

-Oscar Wilde-

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures