Hoe maak/test ik dit?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 10

Hoe maak/test ik dit?

Heey,

ik moet voor mijn scheikunde project een NaHSO4oplossing maken, met een concentratie van 3%.

Hebben jullie een idee hoe ik hiermee kan beginnen?

De vaste stof NaHSO4 is aanwezig, en ik weet dat ik moet testen met behulp van vlamfotometrie en titratie met NaOH.

Moet ik het gewoon oplossen? Want ik weet niet hoe ik dan aan de 3% kom...

En de andere vraag,

Ik heb voor datzelfde project een Calciumchloride oplossing gemaakt, en die moet ik testen, door middel van titratie met EDTA. De EDTA is al gesteld, en ik heb vrijwel alles al!

het is een hoeveelheid van 1L, met een concentratie van 0.02mol/L.

Nu is de formule:

Conc. Ca-ionen = 1000 x V(EDTA) x c(EDTA) / Volume van de calciumoplossing,

nu zijn het volume en de concentratie van de EDTA al bekend, alleen het volume van de calciumoplossing niet!

het komt dus op het volgende neer:

Conc = 1000 x 19.19 x 1.12x10 tot de 5e.

en dat moet ik delen door het volume van de calciumoplossing, hebben jullie een idee welk getal dat kan zijn? :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Hoe maak/test ik dit?

1)

Je moet berekenen hoeveel gram oplosmiddel je moet hebben om bij een bepaald volume een 3% oplossing te krijgen en dan leng je die massa aan met water totdat je aan het gewenste volume zit.

2)

Het volume is gekend, je kan toch bij aanvang van je proef meten hoeveel je van elke stof hebt?

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: Hoe maak/test ik dit?

over de NaHSO4 oplossing...

Ik heb een benodigd volume van 200 ml, een benodigde concentratie van 3%, en verder is er niets bekend, dan kom ik uit op de volgende formule:

massaconcentratie = massa stof/ volume totaal.

dus zoals ik hem nodig heb:

massa = massaconcentratie x volume.

dan zou ik denken:

3 x 200 = 600 mg.

dus 0.6 gram, maar volgens mij klopt dat niet helemaal??

En de CaCl2 oplossing, daar ben ik nog mee bezig :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Hoe maak/test ik dit?

bij water mag je rekenen dat 1 mL praktisch gelijk is aan 1 gram. Het volume is 200 mL oftewel 200 gram.

hoeveel is 3% van 100 => hoeveel is dan 3% van 200 => hoeveel is 3% van 200 gram?
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: Hoe maak/test ik dit?

oke, dus 6 gram NaHSO4 oplossen in 200 ml water zou dan mijn definitieve antwoord zijn..

Even verder met de Calciumchloride!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Hoe maak/test ik dit?

Bijna goed, als je een stof wilt oplossen dan dien je eerst de stof af te wegen en vervolgens aan te vullen tot het eind volume. Het toevoegen van een stof aan je oplosmiddel (water in jou geval) kan het eind volume doen veranderen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: Hoe maak/test ik dit?

oke, ik heb nog even nagedacht, en dan zou het dus 6ml 'oplossing' worden, en dat moet ik dan aanvullen tot 200 ml, dus mijn meest logische verklaring: 6 mg afwegen, en dat oplossen in 200ml...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Hoe maak/test ik dit?

oke, ik heb nog even nagedacht, en dan zou het dus 6ml 'oplossing' worden, en dat moet ik dan aanvullen tot 200 ml, dus mijn meest logische verklaring: 6 mg afwegen, en dat oplossen in 200ml...
Nee je snapt het niet:

Als je een maatbeker met 200ml water neemt en je lost er iets in op dan verandert het volume.

Je moet de 6mg in een lege maatbeker doen en dan water bijvoegen tot je aan exact 200ml zit.

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: Hoe maak/test ik dit?

Wow, dat was eigenlijk 'Dead Easy'!

:eusa_whistle:

Thanks for helping me out!

Reageer