Springen naar inhoud

Vlaamse chemie olympiade

• Log in om te kunnen reageren

Daffidj

Daffidj

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 februari 2010 - 18:36

Ik ben me aan het voorbereiden voor de VCO tweede ronde, maar ben op enkele probleempjes gestuit:

a/ Hoe zit het met de grootte van een atoom. Men vraagt bvb: Is een K+-ion even groot als een Ar-atoom? Is een K-atoom even groot als een Ca-atoom?

Ik weet niet hoe het zit met de groottes van de atomen...

b/ OF2, hier blijkt dat OG(O) niet -II is? Waarom?
CO3-2, OG© = +IV. Waarom?

c/ Waar staat UCl6 voor?

d/ N2O blijkt lineair, maar H2S niet? Alsook is F2O niet lineair en CS2 wel lineair.
Net omdat we deze moleculen in de klas zo weinig zien, oogt het mij allemaal raar...

e/ Er wordt gesproken over een diatomisch gas. Wat moet ik me hier bij voorstellen?

Sorry voor de vele vragen, maar ik heb er dan ook 350 opgelost.

MVG David Smolders

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2456 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 februari 2010 - 18:58

Hint: wat geeft het voorvoegsel di in de naam kooldioxide aan, en wat denk je dus dat een diatomisch gas dus voorstelt?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8933 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 februari 2010 - 23:56

Ik ben me aan het voorbereiden voor de VCO tweede ronde, maar ben op enkele probleempjes gestuit:

a/ Hoe zit het met de grootte van een atoom. Men vraagt bvb: Is een K+-ion even groot als een Ar-atoom? Is een K-atoom even groot als een Ca-atoom?

Ik weet niet hoe het zit met de groottes van de atomen...

De algemene trend is dat binnen een periode de atoomstralen afnemen met toenemend atoomnummer. De verklaring ervoor is dat de grotere lading van de kern harder aan de elektronen trekt waardoor ze dichterbij de kern zullen staan. Kun je met deze informatie zelf afleiden wat in jouw geval het juiste antwoord is?

b/ OF2, hier blijkt dat OG(O) niet -II is? Waarom?
CO3-2, OG© = +IV. Waarom?

Bij OF2: Wat zou de consequentie zijn als de oxidatietoestand van O wel -2 is?
Ik begrijp niet helemaal waar je vastloopt bij CO32-

c/ Waar staat UCl6 voor?

uraniumchloride.

d/ N2O blijkt lineair, maar H2S niet? Alsook is F2O niet lineair en CS2 wel lineair.
Net omdat we deze moleculen in de klas zo weinig zien, oogt het mij allemaal raar...

Dat kun je afleiden door de lewisstructuur te tekenen en daaruit het sterisch getal van alle atomen te bepalen.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Daffidj

Daffidj

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2010 - 13:14

De algemene trend is dat binnen een periode de atoomstralen afnemen met toenemend atoomnummer. De verklaring ervoor is dat de grotere lading van de kern harder aan de elektronen trekt waardoor ze dichterbij de kern zullen staan. Kun je met deze informatie zelf afleiden wat in jouw geval het juiste antwoord is?

Bij OF2: Wat zou de consequentie zijn als de oxidatietoestand van O wel -2 is?
Ik begrijp niet helemaal waar je vastloopt bij CO32-

uraniumchloride.

Dat kun je afleiden door de lewisstructuur te tekenen en daaruit het sterisch getal van alle atomen te bepalen.

Bij die uraniumchloride heb ik even een vraagje dan nog: waarom staat die 6 daar dan is een subscript?
de oorspronkelijke vraag was:
Juist of fout: Er zijn méér verschillende molecuulmassa's mogelijk voor UCL6 dan voor UF6.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8933 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 februari 2010 - 14:32

Bij die uraniumchloride heb ik even een vraagje dan nog: waarom staat die 6 daar dan is een subscript?

Waar zou die anders moeten staan? (hoe zat het ook weer met molecuulformules)

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Paul0o

Paul0o

• >100 berichten
  • 111 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2010 - 16:26

de oorspronkelijke vraag was:
Juist of fout: Er zijn méér verschillende molecuulmassa's mogelijk voor UCL6 dan voor UF6.

Kijk eens naar de isotopen :eusa_whistle:

In BINAS tabel 25 ](*,)

kietgeek

kietgeek

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 maart 2010 - 22:24

Hint: wat geeft het voorvoegsel di in de naam kooldioxide aan, en wat denk je dus dat een diatomisch gas dus voorstelt?

diatomische gassen , zijn gassen zoals O2,N2,Cl2.
je weet wanneer een gas een diatomisch gas is als het gas in het woord FIBROHNChloor voorkomt (dus fuor,jood,...)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures