Springen naar inhoud

Cardan as snelheid

• Log in om te kunnen reageren

koent

koent

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2010 - 22:44

Hallo,

ik hoorde laatst dat bij een cardan as de snelheid van de ingaande as verschilt van de uitgaande, en dat dit snelheidsverschil afhankelijk is van de hoek onder de 2 assen.

Dit snap ik echter helemaal niet. Ik zou zeggen dat de 2 assen allebei even snel zouden moeten draaien. Zou iemand mij uit kunnen leggen hoe dit snelheidsverschil in stand komt? (misschien dmv een simpele tekening oid).

--------------------------------------------------------------------------------------------------
EDIT: ik heb net wat zoekwerk gedaan, en heb gevonden dat er een verschil is in maximale snelheid en minimale snelheid van de uitgaande as, als de ingaande as bij een constante snelheid draait. (dus de uitgaande as gaat snel, langzaam, snel, langzaam etc.)

Kan iemand mij dan vertellen of de gemiddelde snelheid van de 2 assen dan wel hetzelfde zijn? (dus als je een toerenteller op alle 2 de assen zou zetten, dat ze dan hetzelfde zouden aangeven?)

Veranderd door koent, 07 februari 2010 - 22:50

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 07 februari 2010 - 23:24

Met behulp van een differentieel.

koent

koent

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2010 - 23:26

Met behulp van een differentieel.

sorry, maar ik snap even niet wat een differentiel met mijn vraag te maken heeft.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 07 februari 2010 - 23:38

sorry, maar ik snap even niet wat een differentiel met mijn vraag te maken heeft.

Alles: het differentieel maakt het mogelijk, dat twee assen die min of meer in elkaars verlengde liggen,
met verschillende hoeksnelheid kunnen roteren.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 07 februari 2010 - 23:40

De gemiddelde snelheid van beide assen is uiteraard gelijk. Als de ingaande as een hele omwenteling heeft gemaakt, dan heeft de uitgaande as dat ook gedaan. Dat kan je logisch beredeneren door het feit dat dan alles weer in de beginpositie staat.
Maar de snelheidsoverdracht is gedurende de omwenteling niet lineair. Daardoor gaat de uitgaande as gedurende een deel van de omwenteling sneller, en gedurende een ander deel van de omwenteling langzamer.
Het preciese verband heb ik even niet paraat, dat zou ik op moeten zoeken.

Om dit probleem te ondervangen worden vaak twee cardankoppelingen achter elkaar gezet, en dan zodanig dat ze zoveel mogelijk dezelfde hoek maken. Door nu de ingaande gaffels van beide koppelingen 90 graden t.o.v. elkaar te verzetten wordt de snelheidsvariatie in de ene kopeling gecompenseerd in de volgende.

Vaak is het niet mogelijk om twee koppelingen achter elkaar te zetten, b.v. bij de aandrijfassen van een voorwielaangedreven auto. Dan worden z.g. homokinetische koppelingen toegepast. De naam geeft aan dat de snelheid van de ingaande en de uitgaande as hierbij wel gelijk is.

jhnbk

jhnbk

• >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 februari 2010 - 16:48

Verplaatst naar Praktische en overige technische wetenschappen
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 11 februari 2010 - 00:18

Zie de cardanische koppeling.
Ik was abuis met de mogelijkheid, dat het ene wiel in een bocht sneller kan draaien dan de andere.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures