Magnetron rendement bepaling

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Magnetron rendement bepaling

Beste mensen,

Ik ben bezig met rendement bepaling van een magnetron (net als Klaasie Modo hieronder)

Alleen ik wil kijken wat de inhoud van bijv. een glas opneemt van de energie en wat het glas zelf

opneemt. Aan de hand van formules moet dit toch mogelijk zijn?

Bijv. met de formule van effectieve energie die je toevoerd.

Ik begrijp alleen niet hoe dit in zijn werking gaat en hoe ik dit dan zou moeten meten

Of is dit niet te meten, maar moet je alleen met behulp van formules en

bepaalde bekenden van de variabelen in de formules invullen en daaruit iets op kunnen maken

bijv. met de dichtheid etc? of zit ik helemaal op het verkeerde pad?

Heeft iemand hier misschien ideën over?

gr. Wilcko

Berichten: 12.262

Re: Magnetron rendement bepaling

Ik zou gewoon de warmtecapaciteit van het glas optellen bij die van het water dat erin zit, en dan uit de totale temperatuur de warmte terugrekenen. Aanname die je dan doet is dat het glas even warm wordt als de inhoud, maar dat lijkt me voor een dunwandig bekerglas prima te doen als je het even tijd gunt.

De warmtecapaciteit van het glas kun je uitrekenen door het te wegen en te werken met een literatuurwaarde voor de capaciteit (iets in de orde van 0.8 J/gK), als je het specifieke glastype weet kan het nauwkeuriger.
Victory through technology

Berichten: 88

Re: Magnetron rendement bepaling

Pas je wel op met dit proefje? Als je nl. zuiver water in een magnetron kookt in iets glads (als een glas) heb je kans dat het water, door gebrek aan plaatsten waar het kan beginnen met koken, een temperatuur van boven de 100 graden krijgt. Als je het dan verstoort, bijvoorbeeld door het op te pakken, kan het explosief gaan koken en je wil geen glas kokend water over je heen krijgen.

Interresant misschien hoeveel energie er verloren gaat door de verdamping van water.

Reageer