Springen naar inhoud

Als vertaling

• Log in om te kunnen reageren

xitro

xitro

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 februari 2010 - 15:55

Het,

Ik ben bezig met mijn eindwerk en ik doe dit over ALS, amyotrofische lateraal sclerose. Nu zit ik met een klein probleempje, ik zou graag willen weten wat elk woord van de ziekte betekent. Mijn mentor zij me dat ik dat niet in een gewoon latijns woordenboek ga vinden en internet maakt me ook niet slimmer.

Mvg
Xitro

Ps. Ik hoop dat dit op het juiste forum sta

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 08 februari 2010 - 17:01

Zie Google (amyotrofisch ed): Een zeldzame neurologische ziekte,waarbij het ruggemerg afsterft (ik doe dit uit mijn geheugen,ben geen geneeskunderik)

xitro

xitro

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 februari 2010 - 18:21

Zie Google (amyotrofisch ed): Een zeldzame neurologische ziekte,waarbij het ruggemerg afsterft (ik doe dit uit mijn geheugen,ben geen geneeskunderik)

Hier heb ik natuurlijk al wel aan gedacht. Het punt is dat ik dan niet de vertaling maar de betekenis krijg, wat ik dus niet meer nodig heb.

Ik ben er al achter dat het woord lateraal , naar de buitenzijde van het lichaam kan verwijzen.
Maar van Amyotrofische en Sclerose weet ik het nog niet.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 februari 2010 - 18:28

Een letterlijke vertaling in het nederlands zal je ook niet lukken. Je kan er slechts een beschrijving van maken.
"Meep meep meep." Beaker

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5812 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 februari 2010 - 18:29

amyotrofisch = letterlijk: geen voeding voor spier; daardoor verlies spiermassa
lateraal = letterlijk: aan de zijkant; aangedane regio in het ruggemerg (zie plaatje)
sclerose = letterlijk: verharding; ontstaan van littekenweefsel in aangedane gebied

Geplaatste afbeelding
A = tractus corticospinalis (piramidebaan, ofwel het gebied waar de lange uitlopers van het centraal motorische neuron lopen)
B = ventrale hoorn (gebied waar de motorische voorhoorncellen liggen, ofwel de cellichamen van het perifeer motorische neuron)

-edit- erg leuk onderwerp trouwens! :eusa_whistle:
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures