Springen naar inhoud

Berekening weersverwachting

• Log in om te kunnen reageren

Pieterpen

Pieterpen

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 februari 2010 - 16:30

Een voorbeeld van de invloed die beginwaarden kunnen hebben geeft de anekdote van de vlinder en de orkaan. Onze beste weersvoorspellingen komen uit de oplossing van stelsels gekoppelde differentiaalvergelijkingen. Van dit soort stelsels zijn vaak geen exacte oplossingen bekend, maar numeriek doorrekenen kan wel. Praktisch betekent dit dat we met de weersgegevens van vandaag die van morgen kunnen berekenen.
Edward Lorenz toonde al in de jaren '50 aan dat gekoppelde differentiaalvergelijkingen instabiel kunnen zijn. Dat betekent dat fouten in de numerieke berekening in de tijd steeds groter worden. Als de temperatuur bijvoorbeeld vandaag 0,1 įC verkeerd wordt gemeten, is de afwijking van de weersvoorspelling voor morgen al 0,5 įC. Over een week zitten we er 3,1 įC naast en voor twee weken is geen zinvolle voorspelling meer te doen. Anekdotisch zegt men vaak dat de vleugelslag van een vlinder de doorslag kan geven tussen mooi weer en een orkaan.

Bron: http://nl.wikipedia....ki/Chaostheorie

Uit dit citaat leid ik af dat het mogelijk is om zelf met een aantal gegevens het weer voor een andere dag te berekenen. Waarschijnlijk middels een formule of iets dergelijks. Ik ben voor een praktische opdracht wiskunde op zoek naar manieren om zelf het weer te voorspellen, maar ik heb ongeveer overal gezocht en kan het vinden. Weet iemand van jullie misschien een formule om het weer te berekenen?

Alvast bedankt voor het lezen en hopelijk heeft iemand hier een antwoord op!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

mcs51mc

mcs51mc

• >250 berichten
  • 470 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 februari 2010 - 18:52

Eigenlijk heb je het antwoord al zelf gegeven: "stelsels gekoppelde differentiaalvergelijkingen" maw een model. Heb je dat model, dan kan je 't een en 't ander voorspellen. Heb je dat niet dan heb je een probleem :eusa_whistle:

Ik hoor soms onze weerman het hebben over "de Europese en de Amerikaanse modellen" die niet op dezelfde golflengte zitten. Zal wel alles te maken met wat Edward Lorenz bewezen heeft.

Een beetje Google & Wiki zoekwerk leverde deze website op. Als ik het goed gelezen heb kan je hier de source code van ťťn of ander model downloaden en zelf voorspellingen gaan doen.

Veranderd door mcs51mc, 08 februari 2010 - 19:01

Pieterpen

Pieterpen

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 februari 2010 - 14:52

Hartstikke bedankt! Die site snap ik niet helemaal, maar ik ga het wel even doorzoeken.

Als andere mensen ook nog een antwoord of een reactie over mijn vraagstuk hebben, zou het alsnog fijn zijn als jullie deze zouden geven.

Bedankt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures