[Raadsel] Het probleem van de lonten

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

[Raadsel] Het probleem van de lonten

Ik heb een raadsel voor jullie:

Je hebt een kast vol lonten, zoveel als je er maar nodig hebt, die allemaal als je ze aan 1 kant aansteekt in 1 uur onregelmatig opbranden. Zodoende is het niet mogelijk een maatverdeling aan te brengen. Nu moet je met alleen die lonten 3 kwartier afmeten. Hoe doe je dat?

AJK

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Raadsel] Het probleem van de lonten

ik neem aan dat dit bij benadering dus een normale verdeling is.

nu is het grootste aantal in een uur opgebrand. zonder dat je de SD hebt kan je hier niets aan rekenen.

of zit ik nu totaal op een verkeerd spoor.
"Meep meep meep." Beaker

Re: [Raadsel] Het probleem van de lonten

je neemt N lonten en knipt die allen in M stukjes Deze NxM stukjes mengel je goed onder elkaar. trek nu willekeurig 3/4Mstukjes en plak ze aan elkaar je hebt nu een lont dat 45 min zal branden.

Alternatief: Koop een horloge

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: [Raadsel] Het probleem van de lonten

je neemt N lonten en knipt die allen in M stukjes Deze NxM stukjes mengel je goed onder elkaar. trek nu willekeurig 3/4Mstukjes en plak ze aan elkaar je hebt nu een lont dat 45 min zal branden.
Kan je lonten wel plakken, en zo dat ze het nadien ook nog doen?
Alternatief: Koop een horloge
Dat wou ik ook al zeggen :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 82

Re: [Raadsel] Het probleem van de lonten

je neemt twee lonten :

het eerste steek je aan tegelijkertijd met de BEIDE zijden van het tweede lont...

het tweede lont zal na juist 30 minuten volledig opgebrand zijn

op dat moment steek je het eerste lont aan de andere zijde ook aan ...

dit eerste lont dat op dat moment nog 30 zou branden indien slechts aan EEN zijde aangestoken, zal op die manier nog slechts 15 minuten branden.

Dus na juist 45 minuten zijn beide lonten volledig opgebrand

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Raadsel] Het probleem van de lonten

the bug schreef:je neemt twee lonten :

het eerste steek je aan tegelijkertijd met de BEIDE zijden van het tweede lont...

het tweede lont zal na juist 30 minuten volledig opgebrand zijn

op dat moment steek je het eerste lont aan de andere zijde ook aan ...

dit eerste lont dat op dat moment nog 30 zou branden indien slechts aan EEN zijde aangestoken, zal op die manier nog slechts 15 minuten branden.

Dus na juist 45 minuten zijn beide lonten volledig opgebrand
je weet niet zeker dat ze 1 uur brandtijd hebben.

wat je wel kan doen is een X aantal lonten aansteken en meten hoe lang elke er over doet om op te branden. als het goed is dan komt hier een normaalverdeling uit. hieruit kan je de SD aflezen. nu kan je ook bepalen hoeveel procent (y) er al na 3/4 uur is opgebrand. hierna steek je weer een x aantal lonten aan, als y procent van de lonten is opgebrand dan is 3/4 uur voorbij.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 82

Re: [Raadsel] Het probleem van de lonten

ik ging ervan uit dat ze wel juist 1 uur brandtijd hebben, want
AJK schreef:... die allemaal als je ze aan 1 kant aansteekt in 1 uur onregelmatig opbranden. ...

AJK

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Raadsel] Het probleem van de lonten

the bug schreef:ik ging ervan uit dat ze wel juist 1 uur brandtijd hebben, want
AJK schreef:... die allemaal als je ze aan 1 kant aansteekt in 1 uur onregelmatig opbranden. ...

AJK
dus :shock: de ene lont is eerder opgebrand dan de andere. zo interpreteerde ik het.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Raadsel] Het probleem van de lonten

the bug schreef:ik ging ervan uit dat ze wel juist 1 uur brandtijd hebben, want
AJK schreef:... die allemaal als je ze aan 1 kant aansteekt in 1 uur onregelmatig opbranden. ...

AJK
dus :shock: de ene lont is eerder opgebrand dan de andere en de gemiddelde brandtijd van een lont is 1 uur. zo interpreteerde ik het.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: [Raadsel] Het probleem van de lonten

je weet niet zeker dat ze 1 uur brandtijd hebben.
Volgens mij weet je dat wel zeker, maar is het alleen niet af te lezen als bijvoorbeeld zo'n lont voor 1/4 opgebrand is, dat dat dan een kwartier is.

:shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 82

Re: [Raadsel] Het probleem van de lonten

idd,

volgens mij slaat het onregelmatig opbranden op de niet-constante snelheid waarmee de lonten branden...

maar is de totale tijd voor elk lont juist 1 uur :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 115

Re: [Raadsel] Het probleem van de lonten

Dus: de eerste helft van de lont kan in een kwartier opbranden, de tweede helft in drie kwartier (bijvoorbeeld). De totaaltijd is dus altijd een uur.
aha!

Gebruikersavatar
Berichten: 82

Re: [Raadsel] Het probleem van de lonten

idd en wanneer je dan zo'n lont aan de twee uiteinden tegelijkertijd aansteekt, dan komen de twee "vlammetjes" mekaar niet noodzakelijk tegen in het midden van het lont...

...wat je echter wel weet is dat dit na juist 30 minuten zal gebeuren. 8)

Re: [Raadsel] Het probleem van de lonten

Beste raadselfanaten,

Je neemt twee lonten.

Elk lont brandt net 1 uur.

Het eerste lont steek je tegelijkertijd aan de twee zijden aan.

Het tweede lont steek je gelijk met het eerste lont aan, maar slechts aan een zijde.

Na 30' is het eerste lont opgebrand, maar blijft er nog 30' brandtijd over voor het tweede lont. Op dat moment steek je ook de andere zijde van het tweede lont aan. Na 15' is ook het tweede liont opgebrand.

doei

Gebruikersavatar
Berichten: 82

Re: [Raadsel] Het probleem van de lonten

zo werd het idd reeds uitgelegd
the bug schreef:... het eerste steek je aan tegelijkertijd met de BEIDE zijden van het tweede lont...

het tweede lont zal na juist 30 minuten volledig opgebrand zijn

op dat moment steek je het eerste lont aan de andere zijde ook aan ...

dit eerste lont dat op dat moment nog 30 zou branden indien slechts aan EEN zijde aangestoken, zal op die manier nog slechts 15 minuten branden.

Dus na juist 45 minuten zijn beide lonten volledig opgebrand

Reageer