Kookpuntsverhoging / vriespuntsverlaging

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 393

Kookpuntsverhoging / vriespuntsverlaging

Dag beste wetenschappers,

Een kookpuntsverhoging kan bekomen worden wanneer je bv. een niet-dissociërend en niet-vluchtig bestanddeel hebt. Dan zal de dampdruk lager komen te liggen en zal er tot een hogere temperatuur moeten verwarmd worden om het kookpunt te bereiken = kookpuntsverhoging.

Nu blijkt dat er tegelijk ook een vriespuntsverlaging is. Dit geraakt er bij mij moeilijk in. Hoe kan dit nu? De dampdruk daalt, dus dacht ik dat je vriespunt hierdoor zou stijgen eerder? Kan iemand mij uitleggen hoe ik dit kan verstaan?

Berichten: 88

Re: Kookpuntsverhoging / vriespuntsverlaging

Ik neem aan dat je het hier over een mengsel hebt, dus dat een mengsel een hoger kookpunt heeft dan de losse bestanddelen? Zo'n mengsel heeft ook een lager smeltpunt. De reden is dat zo'n mengsel in de vloestoffase een mengentropie heeft en in de vaste fase niet. Omdat de natuur neigt naar een maximum van entropie, zal dit mengsel over een groter temperatuurbereik vloeibaar zijn. Dus, je krijgt een kookpuntsverhoging en een smeltpuntslaging.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Kookpuntsverhoging / vriespuntsverlaging

Probeer het zo te zien: koken en bevriezen zijn twee tegengestelde dingen. Als je dus de omstandigheden gunstiger maakt voor te bevriezen (de drempel om te bevriezen verlaagt), dan wordt dat ongunstiger om te koken, en vice versa.

Denk aan de begrippen exo- en endotherm!

Helpt dat?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Kookpuntsverhoging / vriespuntsverlaging

Met alle respect, maar deze uitleg raakt kant noch wal. Koken en bevriezen zijn geen tegengestelde dingen, het zijn 2 verschillende faseovergangen die bij verschillende omstandigheden plaatsvinden. Daarbij zijn er natuurlijk genoeg systemen waarbij het mengsel zowel een lager smeltpunt als een lager kookpunt laat zien. Denk maar aan ethanol/water. Het is dus zeker niet zo dat een lager smeltpunt automatisch een hoger kookpunt betekent.

De uitleg van Filo is de juiste, in het geval dat JeanJean beschrijft zorgt de toename van de entropie ten gevolge van het mengen voor een smeltpuntsdaling en ook voor een kookpuntsstijging.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Kookpuntsverhoging / vriespuntsverlaging

Excuses voor het verkeerde antwoord!

Dan heb ik het blijkbaar niet door ](*,)

Ik had de post van Filo niet gezien, hij was blijkbaar een minuutje sneller. In ieder geval leer ik ook weer iets bij op deze manier :eusa_whistle:

Vraagje van mij dan:

Heeft het feit dat koken (als faseovergang) typisch plaatsvindt bij een hogere temperatuur dan bevriezen (als faseovergang) er dan niets mee te zien?

Alvast bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer