Springen naar inhoud

Onscherp scherp met lenzen pc beeldscherm

• Log in om te kunnen reageren

wolfsklauw

wolfsklauw

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 februari 2010 - 19:58

hey,
zou je als je een onscherp beeld op de computer laat "tekenen", die weer scherp kunnen krijgen met een lens?

groetjezzz

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Squawk

Squawk

• >250 berichten
  • 356 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 februari 2010 - 21:21

Geen idee. Maar waar ik wel benieuwd naar ben is het volgende: Zo te zien is dit je eerste posting. Hoe wist je dat er een 'theorieontwikkeling' forum was toen je je ging aanmelden voor dit forum?

wolfsklauw

wolfsklauw

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 februari 2010 - 21:43

Nou ik heb al wat gezocht op internet, maar kon niks vinden.
Ik dacht dat ik het beste deze vraag op een wetenschappelijk forum kon plaatsen, ik meld me dus aan, en zie theoriŽn :eusa_whistle:

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 februari 2010 - 22:18

Dit onderwerp past beter in het natuurkundeforum (onderdeel "Optica") en is dus verplaatst.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44872 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 februari 2010 - 08:33

zou je als je een onscherp beeld op de computer laat "tekenen", die weer scherp kunnen krijgen met een lens?

Zoals je het hier bedoelt, nee. Met een scherp beeld bedoelen we een beeld dat er net zo uitziet als eht "voorwerp", in jouw geval een wazige figuur op een scherm. Een scherp beeld daarvan zal weer diezelfde wazige figuur zijn, mogelijk ondersteboven, mogelijk vergroot of verkleind, maar verder identiek, en dus even wazig.

In jouw geval hebben we bijvoorbeeld een rood en een blauw vierkantje die "samengevloeid" zijn tot een paarsige vlek op het scherm. Jij zou dan een lens willen hebben die alle blauwe stralen uit die vlek samenbrengt tot een blauw vierkantje links, en de rode stralen uit die vlek tot een rood vierkantje daarnaast. Dat zal niet gaan.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

wolfsklauw

wolfsklauw

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 februari 2010 - 12:55

nu heb je het over kleuren, maar als je bijvoorbeeld letters hebt, die onscherp maakt. Zou het daarmee wel kunnen???

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8803 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 februari 2010 - 13:55

Het gaat 'half'.

Stel dat we een foto maken van een beeldscherm, maar met verkeerd ingestelde brandpuntsafstand, dan ontstaat een wazige foto (logisch). Als je de tekst op het beeldscherm nu 'te ver' zou verscherpen, dan is het resultaat op de foto qua leesbaarheid beter dan zonder dat over-verscherpen.

Zie bijgaand plaatje wat er gebeurd bij onscherp maken en terug verscherpen: het resultaat onderaan is beter dan het middelste, maar mist informatie tov het origineel bovenaan.

Bijgevoegde afbeeldingen

• sharpen.jpg

Veranderd door Benm, 09 februari 2010 - 14:03

Victory through technology

wolfsklauw

wolfsklauw

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 februari 2010 - 16:01

Nu verscherp je het intern (met een programma)
maar als je het zo wazig laat en dan met een lens( bril) verscherpt? Hoe haat het dan? Of is het eigenlijk niet mogelijk?

Waar ik heen wil is dit: ik ben voor school bezig aan mijn profielwerkstuk, en ik wil een soort 3D omgeving maken (echt 3D dus ook met brilletjes). Nu zat ik aan een evt. Nieuwe techniek te denken zodat je de rood-blauwe brilletjes weg kan doen:
je hebt 2 beelden, die bij verschillende lens sterktes scherp worden! Hierdoor heb je doorzichtige glazen waardoor je een betere kwaliteit hebt!

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8803 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 februari 2010 - 16:05

Nog 1 tekeningetje dan.

Bovenaan zie je de normale tekst, daaronder deze tekst maar over-verscherpt (lelijke witte rand eromheen).

Het setje eronder is een kopie van het setje bovenaan, maar dan onscherp gemaakt. Je zit dat het alleronderste resultaat iets beter is dan het 3e, maar lang niet zo goed als het orgineel.

Als je bijziend bent en van een afstandje naar de bovenste set kijkt, heeft dat hetzelfde resultaat als de kunstmatige ontscherping in dit voorbeeld - probeer maar uit, de onderste zin leest gemakkelijker.

... hier is telkens een gaussian blur of sharpen van 2 pixels gebruikt.

Bijgevoegde afbeeldingen

• sharpen2.jpg

Veranderd door Benm, 09 februari 2010 - 16:05

wolfsklauw

wolfsklauw

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 februari 2010 - 19:39

en als je een lenticular lens hebt, hoef je die alleen voor het beeldscherm te houden/plakken, heb je dan ook al 3d???
Of heb je dan ook weer een speciaal beeldscherm nodig?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44872 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 februari 2010 - 23:31

... hier is telkens een gaussian blur of sharpen van 2 pixels gebruikt.

Dat heeft toch hoegenaamd niks met lenzen te maken? Je laat er fotobewerkingssoftware op los. Een lens kan dat niet.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 februari 2010 - 01:08

Het is niet mogelijk, omdat je beeld eenvoudigweg niet klopt...
Geplaatste afbeelding
Jij zou dus op de plaats f (links) willen een "foto" maken, en achteraf op deze plaats de foto weergeven, zodat je rechts opnieuw dezelfde kaars uitkomt, toch?
Dit gaat niet omdat de straal die uit 1 punt komt bij de kaars rechts, door 3 punten gaat bij f (links). Je zegt correct dat dit wazig is, maar ziet niet waarom hij niet gereconstrueerd kan worden, toch?

Wel, je moet inderdaad op die 3 punten de lichtstralen 'reconstrueren', maar je moet OOK hun richting juist hebben om je beeld te reconstrueren. Kijk eens wat er gebeurt als je het middelste punt op f(links) zou reconstrueren, zodat hij ook horizontaal licht zou uitzenden. Het licht dat horizontaal gaat, komt op een verkeerde plaats rechts uit, en dus zal het wazig blijven.

Dat het met alle combinaties van lenzen onmogelijk is kun je ook zien aan het behoud van informatie. Als je constructie echt zou bestaan, zou je alle informatie van een 3D-wereld kunnen opslaan in een 2D-afbeelding. Dus van alle pixels zou je (rood-groen-blauw-afstand) kunnen opslaan in (rood-groen-blauw). Dit is onmogelijk.

Dit kun je ook niet oplossen met een speciaal beeldscherm dat wel enkel licht in bepaalde richtingen uitstuurt, omdat die richtingen anders zijn voor iedere positie van je lens. Vanaf meer dan 1 lens is dit dus onmogelijk.

Veranderd door 317070, 10 februari 2010 - 01:12

What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8803 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 februari 2010 - 02:21

Dat heeft toch hoegenaamd niks met lenzen te maken? Je laat er fotobewerkingssoftware op los. Een lens kan dat niet.

Toch wel, want de onscherpte die ontstaat bij een verkeerd gefocuste foto is feitelijk precies hetzelfde: een punt wordt een gaussische verdeling van licht rond de plaats waar die punt eigenlijk behoorde te komen.

Overigens ben ik het met 317070 eens dat de perfecte reconstructie niet mogelijk is. Feitelijk komt het er op neer dat je oog (of camera etc) alleen de amplitude informatie van het licht kan zien, en de fase daarbij weggooit. Als je zowel beschikt over amplitude als faseinformatie is onscherpte reconstrueerbaar. In radiofrequenties begint dat onderhand real world applicaties te krijgen, maar met kortgolvige straling als zichtbaar licht is het voorlopig nog heel ver van enig prakisch gebruik.

Het biedt wel tot dusver ongekende mogelijkheden, zoals het nemen van fotos zonder beperking in scherptediepte, zonder dat daarvoor veel licht verloren gaat in een (klein) diafragma. Bijzienden hebben er uiteraard verder niets aan, gezien het oog geen mechanisme kent om fase informatie waar te nemen of door te geven naar het brein.

wolfsklauw

wolfsklauw

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 februari 2010 - 10:55

okť, jammer (bedankt voor de antwoorden).

nog even over de lenticular lens:

http://bbs.homeshopm...ead.php?t=37228

hoe heeft hij het hier precies gedaan? Mijn engels is niet mijn sterkste vak...
Ik wil dan voor mijn profielwerkstuk ook zo'n soort lens maken, en een simpele 3d omgeving door die lens voor het beeldscherm te "plakken".

wouter

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 februari 2010 - 20:20

Dit kun je ook niet oplossen met een speciaal beeldscherm dat wel enkel licht in bepaalde richtingen uitstuurt, omdat die richtingen anders zijn voor iedere positie van je lens. Vanaf meer dan 1 lens is dit dus onmogelijk.

Sorry, ik was te snel, dit kan wel degelijk. Hologrammen zoals op je visa-kaart werken op dit principe...

hoe heeft hij het hier precies gedaan? Mijn engels is niet mijn sterkste vak...
Ik wil dan voor mijn profielwerkstuk ook zo'n soort lens maken, en een simpele 3d omgeving door die lens voor het beeldscherm te "plakken".

Ik wil u even hier op wijzen:
The lens must be correctly aligned so the the interlaced lines are presented only to the intended eye when viewed from the correct angle.
Hetgeen hij verteld werkt enkel en alleen als die lens perfect stil hangt voor je scherm... Als je er dan min of meer recht voor staat, heb je inderdaad stereoscopie. Multiview-TV's werken (min of meer) op dit principe, enkel met veel meer dan 2 views...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures