Wrijving

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 24

Wrijving

Hallo,

De kracht die je uitoefent om een blokje juist in beweging te brengen is gelijk aan de statische wrijving.

Waarom is deze kracht groter dan de kracht om het blokje in beweging te houden met constante snelheid?

Berichten: 382

Re: Wrijving

kakapipi schreef:Hallo,

De kracht die je uitoefent om een blokje juist in beweging te brengen is gelijk aan de statische wrijving.

Waarom is deze kracht groter dan de kracht om het blokje in beweging te houden met constante snelheid?
Wat doet de wrijving met het blokje? Wat moet je doen om deze kracht te overwinnen? Hoe noemt men het eerste stukje, op het moment dat je het blokje in beweging brengt?

Probeer hier eerst maar is antwoorden op te geven, misschien kun je zelf de conclusie trekken! :eusa_whistle:
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Berichten: 24

Re: Wrijving

kleine fysicus schreef:Wat doet de wrijving met het blokje? Wat moet je doen om deze kracht te overwinnen? Hoe noemt men het eerste stukje, op het moment dat je het blokje in beweging brengt?

Probeer hier eerst maar is antwoorden op te geven, misschien kun je zelf de conclusie trekken! :eusa_whistle:
De statische wrijving zorgt ervoor dat het blokje stil blijft staan. om deze kracht te overwinnen moet je er een grotere kracht op uitoefenen dan de wrijvingskracht. Is de statische wrijving groter dan de dynamische?

Berichten: 382

Re: Wrijving

Denk is goed na, wat betekent statisch en wat betekend dynamisch? Is beweging dynamisch of statisch?

Inkoppertje..

Oke dus er is dynamische wrijving, en geen statische, want als iets beweegt kan het niet stilstaal en als het stilstaat kan het niet bewegen. Dus dan trek jij de conclusie dat? :eusa_whistle:
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Berichten: 24

Re: Wrijving

eerst moet toch de statische wrijving overwonnen worden waardoor het deeltje in beweging schiet. dan is er dynamische wrijving tijdens het bewegen. maar de vraag is nu waarom die statische wrijving groter is dan die dynamische?

Dit heb ik vastgesteld in een practicum maar ik vind er geen verklaring op.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Wrijving

Die verklaring ligt ook niet voor het oprapen. Wrijving is een interactie tussen moleculen aan het contactoppervlak. Onder een stilstaand voorwerp ligt alles zo goed en zo kwaad als dat op atomair niveau gaat op zijn plaats, en zijn de afstanden tussen de moleculen van voorwerp en ondergrond gemiddeld het kleinst, en daarmee de onderlinge krachten het grootst.

Gaat het voorwerp bewegen, dan wordt het voorwerp ook een beetje omhoog gedrukt (nog steeds op atomaire schaal), worden de afstanden gemiddeld wat groter, en dus de onderlinge krachten kleiner.

een "artist's impression":
kakapipi.png
kakapipi.png (5.56 KiB) 384 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 24

Re: Wrijving

Ik snap het!

:eusa_whistle: Bedankt!

Reageer