Springen naar inhoud

Inpolderen versus ontginning ?

• Log in om te kunnen reageren

Hipshot

Hipshot

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 februari 2010 - 01:17

Ik heb weleens van die dagen. Wakker worden met een vreemde gedachte.

Voordat Nederland zich serieus ging bezighouden met scheepvaart was er nogal wat bosgebied. Er wordt beweerd dat het woord Holland daar mee van doen heeft.. verbastering van Holz-Land. Of dat zo is, geen idee.

Maar, zoals ik mij de geschiedenisles van de lagere school herinner begon het indijken rond het jaar 800. Turfsteken, inklinken etc.
Het echte inpolderen, met name in het westen begon later.

De landbouw was ernstig arbeidsintensief. Veel handen vrijmaken om een flink aantal hectaren bos te ontginnnen was volgens mij niet iets waar de landheren om zaten te springen.
Een dijk bouwen is minder moeilijk. Je hoeft daar je boeren niet aan op te offeren, het is grotendeels ongeschoold werk.
En als die dijk eenmaal ligt, doet de wind de rest.

Ik vermoed dat dit de aanzet is geweest tot het inpolderen op de schaal waar ons landje beroemd om geworden is.
Simpele economische afwegingen.
Ben het alleen nooit zo tegengekomen in de geschiedenisboekjes.

Wat vind het forum?

Hip

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

D.Brok

D.Brok

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 februari 2010 - 09:21

Voordat Nederland zich serieus ging bezighouden met scheepvaart was er nogal wat bosgebied. Er wordt beweerd dat het woord Holland daar mee van doen heeft.. verbastering van Holz-Land. Of dat zo is, geen idee.

Het Graafschap Holland wordt voor het eerst vermeld aan het begin van de 12e eeuw. Graaf Floris II, van origine een Friese graaf (Fresia, was voor deze tijd de naam voor alle kustgebieden van Nederland) wordt dan vermeld als Florentius comes de Hollant. Gebieden in deze regio waren in die tijd zeker heel bosrijk. Het Haagsche Bos is van dit oerbos nog een laatste overblijfsel.

De landbouw was ernstig arbeidsintensief. Veel handen vrijmaken om een flink aantal hectaren bos te ontginnnen was volgens mij niet iets waar de landheren om zaten te springen.
Een dijk bouwen is minder moeilijk. Je hoeft daar je boeren niet aan op te offeren, het is grotendeels ongeschoold werk.
En als die dijk eenmaal ligt, doet de wind de rest.

Je doet het voorkomen alsof een dijk aanleggen zo gebeurd is, vergis je echter niet, ook dit was in die tijd erg arbeidsintensief. En zowel voor de ontginningen als aanleggen van dijken werden de "simpele" arbeiders gebruikt en werden geen hoogopgeleiden voor ingezet. Horige boeren en arbeiders werden met beloften voor een betere toekomst naar te onginnen gebieden gelokt wat door middel van "copen" (contracten met de landheer) werd vastgelegd. Deze onginningen traden op omdat er door de toenemende bevolking behoefte was aan landbouwgrond.
Het indijken vond plaats om de bevolking en landbouwgronden te beschermen tegen de rivieren en de zee die regelmatig voor overstromingen zorgden. Begin 13e eeuw zijn er tevens een paar grote stormvloeden geweest.

Door het vele water en woeste gronden in ons landje moest er veel ontgonnen en ingedijkt worden en door het verdrogen van de grond trad er inklinking op waardoor grote delen onder de zeezpiegel kwamen te liggen, dus nog meer risico en nog meer behoefte aan dijken. Dit alles gaf ons met de jaren enorm veel expertise en dit is ook mijn inziens de aanzet geweest voor het grote inpolderen waar wij nu bekend om staan.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures