Zonnewind

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 29

Zonnewind

Ik vraag me het volgende af; bekend is het verschijnsel zonnewind waarmee ruimteschepen voortgestuwd zouden kunnen worden. Wordt die voortstuwing veroorzaakt door het licht (fotonen) of louter door de deeltjes met massa die de zon ook uitstoot?

Verder;een foton heeft geen massa maar wel een impulsmoment; het kan een oppervlak waar het opvalt verwarmen m.w.a. deeltje met massa sneller doen bewegen. Dat betekent dat een massaloos deeltje als een foton toch invloed kan uitoefenen op deeltjes met massa.

Betekent dat ook dat licht zoals wind druk- hoe miniem ook -kan uitoefenen op een groot zeil van een ruimteschip? en

betekent dat ook dat een foton dat wordt afgeschoten terugslag heeft zoals een kogel uit een geweer?

Een zeilschip kun je bij windstilte niet vooruit blazen door op het schip zelf een grote ventilator in het zeil te laten blazen

Licht gedraagt zich in meerdere opzichten nogal vreemd en deels op een manier die we nog niet helemaal begrijpen. Daarom vroeg ik me af of, als een foton geen terugslag heeft - wat ik voor mogelijk houd, het wellicht anders dan die ventilator op die boot wel in een gelijke opstelling druk kan uitoefenen op een zeil.

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: Zonnewind

Misschien een beetje te ingewikkeld

http://mist.npl.washington.edu/npl/int_rep/gat_80/

maar er staat een hoop in.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Zonnewind

Fotonen kunnen inderdaad impuls overdragen op een object, zie wikipedia (radiation pressure) en wikipedia (solar sail).

Berichten: 29

Re: Zonnewind

Schwartz schreef:Misschien een beetje te ingewikkeld

http://mist.npl.washington.edu/npl/int_rep/gat_80/

maar er staat een hoop in.
Sorry maar ik ben maar een simpele HBS-Ber die vervolgens op de kunstacademie heeft gezeten. Is er niet in het kort in woorden iets over te zeggen bijv. of het e.e.a. gemeten is ooit. Men heeft per slot van rekening met licht wel meer experimenten gedaan gedaan. Ik denk aan het het dubbele spleet experiment met telkens 1 foton enz. .

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Zonnewind

Dat artikel is geen goede bron om de vraag te beantwoorden (het gaat over iets heel anders: over interpretatieproblemen binnen de kwantummechanica), bekijk gewoon de wikipedialinks uit post #3.

Reageer