Overdruk en onderdruk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 19

Overdruk en onderdruk

Hallo,

Ik ben een student middelbaar onderwijs en zit met een vraag

morgen dikke fysicatoets over druk

en ik zat met een vraag ik snap het verschil niet tussen overdruk en onderdruk

--> dit had ik ook nog opgeschreven overdruk: p=ρ x g x h + luchtdruk

onderdruk: luchtdruk=ρ x g x h + p

Kan iemand uitleggen wat onderdruk en overdruk is , en verklaren wat ik heb opgeschreven ??

Alvast bedanktt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Overdruk en onderdruk

Bij een onderdruk heb je een waarde die beneden de standaarddruk ligt, en bij een bovendruk heb je een waarde die boven de standaarddruk ligt.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: Overdruk en onderdruk

als je onderdruk hebt, betekent dit dat de druk op een bepaalde plaats lager is dan de atmosferische druk, als je bovendruk hebt betekent dat dat de druk op een bepaalde plaats hoger is dan de atmosferische druk
\($Druk = N/m^2 = \rho \cdot g \cdot h = kg/m^3 \cdot m/s^2\cdot m = N/m^2 (want \space N = kgm/s²) $\)


Dus bij bovendruk zal de druk op die plaats gelijk zijn aan de atm druk + de extra druk
\($p = p_o + \rho\cdot g\cdot h$ met $p_o$ de atmosferiche druk en p de plaatselijke druk\)
bij onderdruk zal de druk op die plaats gelijk zijn aan de atm druk - de extra druk
\($p = p_o - \rho\cdot g\cdot h$ of $p_o = p + \rho\cdot g\cdot h $ met $p_o$ de atmosferiche druk en p de plaatselijke druk\)
snap je?
He who asks is a fool for five minutes, but he who does not ask remains a fool forever.

Reageer