Meerdere big bangs

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Gesloten
Berichten: 12

Meerdere big bangs

Ik zit net een documentaire te kijken over de Big Bang, en vraag me nu het volgende af:

Stel dat er naast onze Big Bang (13,7 miljard jaar geleden), nog veel meer Big Bangs hebben plaatsgevonden in de ruimte. Ondanks dat de wetenschap zegt dat het ontstaan Big Bang het begin van alles is, is dit slechts een theorie en die schuiven we voor het gemak maar even aan de kant.

Wat nu, als er bijvoorbeeld 13,7 miljard jaar geleden op een afstand van 13.700.000.200 lichtjaar nog een Big Bang plaats heeft gevonden? Deze zal dan uiteraard flink in botsing komen met Melkwegstelsels verderop en een hoop troep maken, maar in principe zouden we deze dan niet moeten kunnen zien, omdat wij immers in onze eigen tijd-ruimte continuüm zitten.

Betekent dit dan, dat wij over 200 jaar (naar het voorbeeld) in botsing komen met deze andere dimensie en weggevaagd zullen worden ondanks dat we deze niet kunnen zien?

Gaarne iedereens mening, want het is een behoorlijke hersenkraker.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Meerdere big bangs

(...) meer Big Bangs hebben plaatsgevonden in de ruimte.(...)
Dit is een contradictio in terminis, een idee dat logisch niet consistent is, dat zichzelf tegenspreekt. Je moet namelijk weten, dat de ruimte zélf pas ontstaan is uit de big-bang.

Wat je zegt komt eigenlijk neer op zeggen dat er ter noorden van de noordpool nog andere aardes zouden zijn, of dat er verder in de richting van het drielandenpunt vanuit het drielandenpunt eenhoorns leven.

Het is zeer moeilijk om je voor te stellen, maar op het moment van de big bang is er niet zoiets als 'naast de big bang'. Er is ook niet zoiets als 'voor de big bang', om precies dezelfde reden als er niets ten noorden van de noordpool is. Vanuit ons perspectief is het alsof ruimte en tijd ontstaan zijn bij de Big Bang, eigenlijk komt het neer op 'er is niets vanuit de oerknal in de richting van de oerknal'...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 12

Re: Meerdere big bangs

Dat ben ik met je eens, maar het gaat me hier even om "out of the box" te denken. Wat wij menen is immers een theorie, die, hoe onderbouwd ook, niet voor 100% bewezen kan worden. Wij kunnen niet zien wat er aan de andere kant is, omdat dat licht ons pas bereikt op het moment dát het ons bereikt.

Dat er eenhoorns op het drielandenpunt leven laat ik maar even buiten beschouwing...

Probeer het eens voor te stellen dat het anders is dan wij menen, hoe zou dit er dan uit zien?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Meerdere big bangs

Een big bang buiten de waarnemingshorizon (of op het even welke plaats) kan per definitie van het woord 'big bang' niet, dus je vraag is niet goedgedefinieerd.

De huidige kosmologische modellen zijn op wetenschappelijke manier tot stand gekomen en kunnen net als andere wetten op elk ogenblik gefalsifieerd worden. Zoals je zelf al suggereert, dat houdt niet in dat het bestaan 9-hoofdige draken buiten onze waarnemingshorizon wetenschappelijk kunnen worden bediscussieerd.

Gelieve verder niet op dit topic te reageren voordat Rijzerlo verduidelijkt heeft wat de (wetenschappelijke) bedoeling van dit topic is.

Berichten: 12

Re: Meerdere big bangs

De bedoeling van deze topic is het bewust in twijfel brengen huidige wetenschappelijke modellen, om zodoende tot diepere inzichten van de kwestie te komen.

Door naar de in het begin genoemde situatie te kijken met meerdere ogen, kan dit leiden tot een apart, misschien wel leuke concepten van hoe het ook anders kan. Ik ben benieuwd wie het aandurft de big bang theorie op deze wijze te verbuigen. Misschien de conclusie hiervan leiden tot nieuwe theorieën, vele theorieën zijn immers zo ontstaan.

Berichten: 12

Re: Meerdere big bangs

Daarop aanvullend: De benaming Big Bang is slechts de term die wij gebruiken om het effect aan te geven. Ik noemde de situatie ook Big Bang, maar voor hetzelfde geldt noemen we het geboortes van universums. Het gaat er om de situatie, niet de benaming

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Meerdere big bangs

Dit topic gaat op slot omdat een duidelijke wetenschappelijke vraagstelling ontbreekt, en omdat geen verdere verduidelijking werd gegeven nadat hiernaar gevraagd werd.

Gesloten