Hoe bindt zetmeel pudding?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 11

Hoe bindt zetmeel pudding?

Hoi,

Ik heb een vraag over de werking van zetmeel in custardpudding.

Kan iemand mij vertellen hoe zetmeel de custardpudding kan binden en wat er op moleculair niveau gebeurt?

De informatie die ik al weet;

Custardpudding wordt gemaakt door een custard-suiker mengsel aan hete melk toe te voegen, en het daarna te laten opstijven.

De binding van de pudding ontstaat door de werking van koolhydraten in het zetmeel. De koolhydraten komen pas vrij bij 74ºC en de maximale binding wordt bereikt bij 9 ºC. Ik neem aan dat deze informatie klopt.

alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Hoe bindt zetmeel pudding?

En wat is zetmeel? Dat zijn ketens van koolhydraten. Door dit te verhitten krijg je als het ware losse strengen van deze koolhydraten ketens. Deze ketens komen als een kluwen draad door elkaar te zitten en zullen bij afkoelen ook een complex netwerk van koolhydraten vormen. Hierdoor stijft een custard pudding op.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 11

Re: Hoe bindt zetmeel pudding?

Bedankt voor je reactie :eusa_whistle:

En wat gebeurt er precies op moleculair niveau? Is dat dan:

C6H10O5 (aq) --T↑--> C6H10O5 (s) ?

Ik weet dat er zuurstofbruggen tussen de koolhydraten zitten. Maar ik zou graag willen weten wat er precies gebeurt bij het los komen van de koolhydraten op moleculair niveau.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Hoe bindt zetmeel pudding?

Op moleculair niveau veranderd er niks aan je zetmeel. Er treedt slechts een verandering in ruimtelijke ordening op.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 11

Re: Hoe bindt zetmeel pudding?

Thanks!

Verder heb ik geen vragen meer :eusa_whistle:

Reageer