Springen naar inhoud

- - - - -

De nieuwe dsm-v is online te bekijken als 'draft' versie

• Log in om te kunnen reageren

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 februari 2010 - 23:04

De 'draft' versie van de nieuwe DSM-V staat online en kan je hier bekijken...
Voor diegenen die onbekend zijn met de DSM (uit Wikipedia):

Het Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (kortweg DSM) is een Amerikaans handboek voor diagnose en statistiek van psychische aandoeningen dat in de meeste landen als standaard in de psychiatrische diagnostiek dient. De huidige versie (uit 2000) is een tekstrevisie van de vierde editie, aangeduid als DSM-IV-TR.
...
Het doel van de DSM is om onderlinge vergelijking van (groepen) psychiatrische patiŽnten mogelijk te maken door ondubbelzinnige definities op te stellen waaraan iemand moet voldoen om in een bepaalde groep te vallen.

Of, met andere woorden, het gaat om een verzameling van alle mogelijke psychiatrische stoornissen (zoals depressie, angststoornis, ADHD, autisme,...) met daarbij ook de kenmerken waaraan de stoornis moet voldoen opdat ze de naam van de stoornis mag dragen.
Er zijn al heel wat controverses geweest rond deze nieuwe versie, maar niemand kan ontkennen dat de DSM een grote invloed heeft op de wereld van de psychiatrie of psychopathologie

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

claerboutmarieke

claerboutmarieke

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2013 - 15:08

Ik kan het bestand niet openen.

Kan iemand me laten weten welke beschrijving er in de DSM V staat over Fibromyalgie?

Vriendelijke groeten,

M

Saffron

Saffron

• >250 berichten
  • 457 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 13 januari 2013 - 19:12

Fibromyalgie staat niet in de DSM (al zou het allicht onder somatoforme stoornis NOS kunnen vallen).

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 januari 2013 - 18:49

Ik kan het bestand niet openen.

Sinds de definitieve versie gestemd is in december 2012, is deze 'draft'versie inderdaad offline gezet om te voorkomen dat mensen nog vlug deze draftversie zouden opslaan ipv. bv. de DSM te kopen...

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures