Warmtewisselaar

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Warmtewisselaar

Ik zit in mijn laatste jaar van mijn bachelor opleiding Elektromechanica. Momenteel ben ik bezig met mijn stage waaraan een eindwerk gekoppeld zit. Hierin ligt mijn probleem.

Wat mijn eindwerk juist is is een iets langer verhaal maar het grote probleem dat mij tegenhoud is de warmtewisselaar. Aangezien ik als afstudeerrichting onderhoud doe heb ik hiermee niet veel ervaring. Ik zou door middel van een warmtewisselaar thermische olie moeten opwarmen, gebruik makende van stoom van 10 bar. Het staat nog niet vast of ik een shell-and-tube wisselaar ga gebruiken of een platenwisselaar. Dit hangt af van wat hier op het bedrijf nog voorradig is qua spare parts.

Mijn grote vraag is: hoe bereken ik van A tot Z een warmtewisselaar? Dus van het moment dat ik zeg van ik heb dat type warmtewisselaar met die specificaties, mijn olie is T1 en moet tot op T2 komen en ik beschik over stoom van zoveel graden. Hoe bereken ik juist uit die gegevens of

A. mijn warmtewisselaar voldoet

B. hoelang deze er over doet, in combinatie met mijn gekozen pomp, om de olie van T1 naar T2 te krijgen.

Is er iemand die mij hierin kan helpen of verder verwijzen naar een site of link die mij hierin kan helpen?

Alvast van harte bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Warmtewisselaar

Van dit onderwerp weet ik weinig maar ik verwacht, dat je te maken hebt met een temperatuursgradiënt, specifieke (soortelijke) warmtegeleiding (of omgekeerd warmteweerstand) en met contactoppervlak.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Warmtewisselaar

Ik zit in mijn laatste jaar van mijn bachelor opleiding Elektromechanica. ........ het grote probleem dat mij tegenhoud is de warmtewisselaar.
Dit lijkt me een moeilijk onderwerp voor een elektromechanicus.

Ken je de basics van warmteoverdracht?

Wel eens van Nusselt, Reynolds en Prandtl gehoord?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 6

Re: Warmtewisselaar

Fred F. schreef:Dit lijkt me een moeilijk onderwerp voor een elektromechanicus.

Ken je de basics van warmteoverdracht?

Wel eens van Nusselt, Reynolds en Prandtl gehoord?
Ik heb de basics van warmteoverdracht (beperkt) gehad in mijn 2de jaar. Hier hiervan reeds de cursussen reeds terug opgegraven en doorgenomen. Ik heb (vermoedelijk) alle juiste formules wel in cursussen maar hoe ik stap voor stap een warmtewisselaar bereken is voor mij de grote vraag. Welke waarde bereken ik eerst en tegenover welke waardes moet ik deze stellen enzovoort....

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Warmtewisselaar

Je begint met de fysische eigenschappen van de thermische olie. Wat is de dichtheid (density), viscositeit (viscosity), soortelijke warmte (specific heat) en warmtegeleidingsvermogen (thermal conductivity) daarvan bij verschillende temperaturen?

Als je een bestaande shell-and-tube wisselaar wilt gebruiken moet je weten hoeveel pijpen daarin parallel zitten en wat hun inwendige diameter is. Samen met het pompdebiet bereken je dan wat de stroomsnelheid zal zijn en wat dus het Reynolds getal is. Daaruit blijkt dan of je laminaire of turbulente stroming zult hebben, of dat in het overgangsgebied zit. Daar zijn weer verschillende formules voor die vast in je cursus staan.

In ken die cursus van jou niet dus ik kan ze niet aanwijzen, maar voor turbulente stroming in een pijp is het zoiets als:

Nu = 0.023 * Re0.8 * Pr0.33 *bw)0.14

Lees eventueel hoofdstuk 7 in dit MIT boek

Maak maar eens een begin en dan zien we daarna wel verder.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 6

Re: Warmtewisselaar

Fred, alvast van harte bedankt! Nu ben ik al een heel stuk verder. Zal deze week en in het weekend al eens bekijken hoever ik geraak met een rekenblad op te stellen zodat ik alles maar heb in te geven.

Nogmaals van harte bedankt en ik zal al eens bekijken hoever ik geraak. Zit ik vast, hoor je me nog wel!!

Reageer