Aerodynamica bus

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Aerodynamica bus

Hallo iedereen,

Wij doen ons profielwerkstuk over aerodynamica en wij hebben hier als het kan een beetje hulp bij nodig. Wij moeten voor ons pws een aerodynamische bus creeeren die beter aerodynamisch is dan de standaard lijnbus die in het heden in heel Nederland rijdt. Maar nu hebben wij een probleem. Wij hebben het hele internet afgezocht naar aerodynamica en aerodynamische vormen, maar tevergeefs. Nu komt onze vraag: Weet iemand van jullie aerodynamische vormen te vinden of heeft iemand van jullie hier al eerder mee gewerkt?

Dit zou mij heel erg helpen, want op moment zitten wij een beetje met de handen in ons haar.

Alvast bedankt

Jukebox

Berichten: 382

Re: Aerodynamica bus

Geachte,

Jouw doel is eigenlijk, om de luchtweerstand van de bus zo veel mogelijk te beperken. Je wil de luchtweerstand beperken. Het weerstandscoëfficïent kun je verlagen, door goed gestroomlijde, bij voorkeur ronde vormen te nemen. Gebruik geen hoekige of vierkante voorwerpen. Ik zal ervoor kiezen om de kop/de voorkant van de bus spits te maken en laat de rest van de bus dan rond. Zie het eigenlijk als een raket. Misschien wel een revolutionair idee?

Meer info:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Weerstandsco%C3%ABffici%C3%ABnt

http://nl.wikipedia.org/wiki/Luchtweerstand
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Berichten: 3

Re: Aerodynamica bus

Nu ben ik geen kenner, maar aangezien ik over aerodynamica bezig ben in mijn eindwerk lijkt het me niet de beste oplossing om een raketvorm te maken.

Deze vorm is enkel goed boven de geluidsnelheid, aangezien de turbulentie die ontstaat achter de bus dan minder van belang is. Ik vermoed niet dat jou bus zo snel rijd?

Bij lagere snelheden is de druppelvorm de efficiëntste vorm. Een experiment bij vrachtwagens waarbij er achteraan een box werd gemaakt die een beetje weg had van een kegel resulteerde in een lager verbruik. Probeer die kant dus al eens te onderzoeken!

Links:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Weerstandsco%C3%ABffici%C3%ABnt

http://www.selah.k12.wa.us/SOAR/SciProj2001/SamJ.html

Reageer