Relativiteit: rekenen vanuit verschillende referentiepunten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 92

Relativiteit: rekenen vanuit verschillende referentiepunten

Bij de allerlaatste vraag kom ik niet helemaal uit. wat doe ik fout?

Een persoon in een lift laat een bal vallen uit rust van hoogte h boven de vloer van de lift. De lift beweegt naar beneden met constante snelheid B t.o.v. het gebouw.

1. gebruik de wet van behoud van energie vanuit het referentiepunt van het gebouw om de uiteindelijke snelheid te berekenen wanneer de bal de vloer raakt (in het referentiepunt van het gebouw bekeken).

Mijn berekening: Ez(f) + Ek(f) = Ez(i) + Ek(f) => mghi + ½mB² = mghf + ½mv² --> v = (2gh(i-f) + B²)^0.5

2. gebruik de galilean transformation velocity vergelijkingen om de snelheid van de bal te berekenen vanuit het referentie punt van de persoon in de lift.

mijn berekening: v'y = v'y - B --> (2gh(i-f) + B²)^0.5 - B

3. gebruik het resultaat van 2. om te laten zien dat de wet van behoud van energie ook geldig is vanuit het referentiepunt van de persoon in de lift (aangenomen dat het geld vanuit het referentiepunt van het gebouw).

mijn berekening: Ez(f) + Ek(f) = Ez(i) + Ek(f) => mg(hi-Bt) + ½mB² = mg(hf-Bt) + ½m((2gh(i-f) + B²)^0.5 - B)²

=> mghi - mgBt + ½mB² = mghf - mgBt + mghi - mghf + ½mB² + ½mB - mB(2gh(i-f) + B²)^0.5

-> 0 = ½mB - mB(2gh(i-f) + B²)^0.5


*f staat voor eind en i voor begin*

Berichten: 92

Re: Relativiteit: rekenen vanuit verschillende referentiepunten

Ik zie dat ik een kleine typfout heb gemaakt bij 2. er moet staan: v'(y) = v(y) - B --> (2gh(i-f) + B²)^0.5 - B

Berichten: 503

Re: Relativiteit: rekenen vanuit verschillende referentiepunten

Je notatie is nogal wat chaotisch denk ik. Zoiets vb. 2gh(i-f) In jouw notatie heeft dit geen betekenis.

Dit moet zijn:

Ez(f) + Ek(f) = Ez(i) + Ek(f) => mgh_i + ½mB² = mgh_f + ½mv² --> v = (2g( h_i-h_f ) + B²)^0.5

De i en de f zijn indexen. Het zou mss goed zijn eerst je notatie in orde te brengen, want anders ga je hopeloos verloren lopen.

Reageer