Nieuwe id-kaart maar geen vingerafdrukken

Moderator: Rhiannon

Berichten: 369

Nieuwe id-kaart maar geen vingerafdrukken

Hallo allemaal van de rechtsectie,

Ik vroeg mij het volgende af:

Kan men het afgeven van vingerafdrukken bij het bestellen van een nieuwe identiteitskaart weigeren?

Ik ben namelijk van mening dat men niet over mijn vingerafdrukken hoeft te beschikken en ik wens niet als een potentieel crimineel te worden behandeld. Bovendien voorzie ik alleen maar ongein door dit systeem, omdat je verbonden kunt worden aan zaken waar je geen weet van hebt en je voor schuldig wordt aangezien voordat je dit kunt bevechten. Afgelopen vrijdag was hier ook een stukje over in Nova. Ik ben niet van plan aan de identificatieplicht te gaan voldoen zodat overheidsinstanties mijn vingerafdrukken kunnen opslaan. Wat volgt? Sollicitatie op basis van je DNA-profiel? Geen ziektekosten verzekering omdat je een verhoogde kans hebt op diabetes mellitus?

Ik vind dit heel typisch, het is altijd Nederland die als eerste aan de (ongeschreven) eisen van Amerika wil voldoen. Moeten wij nou echt het braafste jongetje van de klas spelen?

Dit gaat toch regelrecht in tegen het recht op privacy?

Met vriendelijke groet,

Bart
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Berichten: 12.262

Re: Nieuwe id-kaart maar geen vingerafdrukken

Ik wil eigenlijk ook niet in die database, maar vrees dat ik er niet onderuit kom bij het volgende paspoort.

Voor binnenlands gebruik lijkt me de logische oplossing het rijbewijs: dat is een wettig id middel, waarvoor geen vingerafdrukken worden gevraagd of vereist bij aanvraag. Mocht je geen enkel rijbewijs hebben, dan kun je tot 1 maart op basis van slechts een eenvoudig theorieexamen een brommerrijbewijs (AM) verkrijgen, waardoor je er voor de komende 10 jaar in ieder geval vanaf bent.

Nadeel is wel dat het alleen in nederland geldig is - zodra je de grens over gaat moet in je feite beschikken over een ID kaart voor de EU of een paspoort voor de rest. In de praktijk kom je er in de buurlanden met een nederlands rijbewijs nog wel mee weg, tenzij je per vliegtuig wilt reizen.
Victory through technology

Berichten: 389

Re: Nieuwe id-kaart maar geen vingerafdrukken

ga om antiwratenmiddel bij de apotheker (en zo geen invriesding, maar zo een vloeistof die je kan inwrijven die een plastieken laagje over je vingers aanbrengt) en wrijf je vingers eenmalig in vooraleer u te gaan aanmelden.

Berichten: 12.262

Re: Nieuwe id-kaart maar geen vingerafdrukken

Dat gaat alleen niet echt werken: Als je vingerafdrukken (door beschadiging oid) niet leesbaar zijn, krijg je een id kaart die 1 jaar geldig is, wanneer je het opnieuw moet aanvragen. Dat geldt in principe ook als je permanent niet in staat bent tot het afgeven van vingerafdrukken (bijvoorbeeld omdat je geen vingers hebt)... al zal daarin mogelijk wel iets veranderen gezien het voor die mensen geen houdbare situatie oplevert.

Uiteraard zou je nog kunnen proberen valse vingerafdrukken in het systeem te krijgen, maar ergens voorzie ik dat je dan een probleem gaat krijgen bij internationaal reizen, zeker als je naar de VS zou willen. Bovendien lijkt me dat strafbaar als je het moedwillig doet.

Persoonlijk had ik het fraaier gevonden als men gekozen had voor iris scans ipv vingerafdrukken. Dat is een betrouwbare biometrische identificatiemethode, maar kent veel minder privacy-issues omdat je ze niet ongewild overal achterlaat.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: Nieuwe id-kaart maar geen vingerafdrukken

Als je vingerafdrukken (door beschadiging oid) niet leesbaar zijn, krijg je een id kaart die 1 jaar geldig is, wanneer je het opnieuw moet aanvragen. Dat geldt in principe ook als je permanent niet in staat bent tot het afgeven van vingerafdrukken (bijvoorbeeld omdat je geen vingers hebt)... al zal daarin mogelijk wel iets veranderen gezien het voor die mensen geen houdbare situatie oplevert.
Mensen zonder vingers krijgen van de ambtenaar gewoon een reisdocument dat 5 jaar geldig is, dus de standaard geldigheidsduur. 1. Net als kinderen onder de 12, die krijgen ook een document zonder vingerafdrukken.

(Oei, hopelijk laat de moderator vandaag deze hem onwelgevallige berichten staan :eusa_whistle: )

Berichten: 12.262

Re: Nieuwe id-kaart maar geen vingerafdrukken

Ah, dat is dus wel geregeld.

Misschien geeft het ook wel een loophole:
Ik heb een medische aandoening aan mijn vingers waardoor ik mijn vingers niet plat op de vingerafdruklezer kan leggen. Kan ik nu nog wel een reisdocument aanvragen?”

Ja. Afhankelijk van de ernst van uw aandoening bepaalt de ambtenaar die de aanvraag in ontvangst neemt of het mogelijk is om uw vingerafdrukken op te nemen. Is dat niet mogelijk dan zal de ambtenaar nagaan of er sprake is van een tijdelijke of een permanente verhindering. In het eerste geval komt u in aanmerking voor een reisdocument zonder vingerafdrukken met een geldigheid van 1 jaar, in het tweede geval kunt u een reisdocument krijgen met een geldigheid van 5 jaar.
en
Wanneer is er sprake van een fysieke beperking waardoor er geen vingerafdrukken worden opgenomen?

Daarvan is sprake als het niet mogelijk is om van een aanvrager een vingerafdruk op te nemen vanwege een lichamelijke of geestelijke aandoening.
Wellicht is het dus toch mogelijk om met intacte vingers geen afdrukken te hoeven achterlaten, bijvoorbeeld bij een geestelijke aandoening, smetvrees (of vingerafdruklezer-fobie?) of iets dergelijks. Nadeel is dan wel dat je een medische verklaring moet zien te overleggen waar dit uit blijkt - geen idee of dat iemand in de praktijk gaat lukken :eusa_whistle:
Victory through technology

Berichten: 369

Re: Nieuwe id-kaart maar geen vingerafdrukken

Dan hou ik het voorlopig bij een rijbewijs. Volgende verkiezing dit volledige kabinet maar eens wegstemmen en hopen dat er een kabinet komt die de domme beslissingen van dit kabinet weer recht zet. Ik vind dit in ieder geval van de zotte! Het belachelijke is dat er volgens de Europese wetgeving alleen 2 vingerafdrukken in het paspoort moeten staan om fraude te voorkomen, maar in Nederland slaat men die vingerafdrukken simpelweg op in een database om er allerhande andere dingen mee te kunnen doen.

Voor iedereen die het nog interesseert:

http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/binn...oor_politie.xml

en

http://www.postbus51.nl/nl/home/themas/bui...-verplicht.html

Ik vind het werkelijk waar belachelijk dat de politie toegang gaat krijgen tot die databank waardoor iedereen bij voorbaat verdacht is. Ik voel mij heel ongemakkelijk bij het idee in een land te leven waarin je wordt behandelt als potentieel massamoordenaar of pedofiel.

Daarnaast kan ik er niet bij dat je GEEN bezwaar kunt tekenen tegen het afnemen van je vingerafdrukken, al helemaal in combinatie met het eerste. Een alternatief dat ik nu in gedachten houd is dat ik gewoon geen identiteitsbewijs ophaal. Het volgende dat dan ongetwijfeld bedacht wordt is dat je ook voor je rijbewijs vingerafdrukken af moet nemen.
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Berichten: 12.262

Re: Nieuwe id-kaart maar geen vingerafdrukken

Het is inderdaad heel slinks: ergens verschuilt men zich met de verplichting vanuit europa dat die vingerafdrukken in het paspoort moeten worden opgeslagen, maar ondertussen bouwt men ook even een complete landelijke vingerafdruk database op - iets dat uiteraard van europa helemaal niet hoeft (maar blijkbaar wel mag).

Vingerafdrukken voor het rijbewijs zijn een andere kwestie - dat is geen reisdocument, hiervoor bestaat in ieder geval geen europese verplichting voor vingerafdrukken.
Victory through technology

Berichten: 369

Re: Nieuwe id-kaart maar geen vingerafdrukken

Vingerafdrukken voor het rijbewijs zijn een andere kwestie - dat is geen reisdocument, hiervoor bestaat in ieder geval geen europese verplichting voor vingerafdrukken.


Oh ja, dat klopt, daar had ik even niet aan gedacht :eusa_whistle:
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Nieuwe id-kaart maar geen vingerafdrukken

Er zijn meer mensen die hier niet blij mee zijn. Ik ben benieuwd wat er uit deze rechtzaak gaat komen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 369

Re: Nieuwe id-kaart maar geen vingerafdrukken

Ik neem aan dat de student deze zaak wint en anders begint de wereld heel erg bekrompen te worden. ](*,) voor de student in ieder geval! :eusa_whistle: naar de politiek!
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Berichten: 12.262

Re: Nieuwe id-kaart maar geen vingerafdrukken

Hopen dat het een rechtenstudent is met erg veel vrienden, en nog meer geduld :eusa_whistle:
Victory through technology

Berichten: 81

Re: Nieuwe id-kaart maar geen vingerafdrukken

Het is een slecht idee om vingerafdrukken aan identiteitsbewijzen toe te voegen. Want hoe meer ervan worden opgeslagen, hoe vaker het voorkomt dat er vingerafdrukken van verschillende personen gelijkenissen worden gevonden. De kans bestaat dan dat in geval van een misdrijf één of meerdere onschuldige personen in de cel verdwijnen. Dit is jaren geleden ook al waargenomen bij DNA-registraties. Daarom hoop ik dat er tegen deze gang van zaken snel een halt zal worden toegeroepen.
Als je denkt dat je een raadsel hebt opgelost, vind je meteen een nieuw raadsel dat je conclusies doet wankelen.

Berichten: 369

Re: Nieuwe id-kaart maar geen vingerafdrukken

Daarom hoop ik dat er tegen deze gang van zaken snel een halt zal worden toegeroepen.
Nu er een nieuw kabinet gevormd moet worden is er ook een kans dat dat gaat gebeuren. Bij mijn weten heeft de SP nog niks hierover in hun verkiezingsprogramma staan, maar GroenLinks in ieder geval al wel:
Er komt geen landelijke vingerafdrukkendatabank. De overheid

slaat vingerafdrukken en gezichtsscans van aanvragers

van identiteitsdocumenten alleen op in de chip van dat

document, conform de Europese verordening, zodat kan

worden gecontroleerd of pas en persoon bij elkaar horen.
Uit: http://tweedekamer.groenlinks.nl/files/GL_VP_2010.pdf

Het wachten is op de andere partijen!
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Berichten: 12.262

Re: Nieuwe id-kaart maar geen vingerafdrukken

Het zou me verbazen als het er langs politieke weg komt. Eens kijken hoe erover gestemd is bij invoering:

http://sargasso.nl/archief/2009/12/02/kstn...rag-per-partij/

Wijziging van de Paspoortwet, vingerafdrukken + database

Tegen: SP, D66, GL, PVDD

D66 is wellicht wel een kanshebber voor een nieuwe coalitie, maar of ze dit punt gaan pushen in een regeeraccoord? Het zou mij verbazen :eusa_whistle:
Victory through technology

Reageer