Radiator capaciteit berekenen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 9

Radiator capaciteit berekenen

Ik wil het vermogen van een nieuw te installeren radiator te berekenen. Nou heb ik hierover talloze websites gevonden..

Echter al deze pagina's verwijzen op een gegeven moment naar een tabel zoals hieronder:

________________________________________________

Ruimte / Aanbevolen temperatuur / Benodigde watt per m³

Badkamer / ± 24°C / 93 watt

Woonkamer / ± 22°C / 85 watt

Keuken / ± 20°C / 77 watt

Slaapkamer / ± 18°C / 70 watt

________________________________________________

Kan iemand mij vertellen waar deze aannames vandaan komen?

deze website beweerd het volgende:
U kunt de benodigde aantal Watts berekenen door de gewenste temperatuur te vermenigvuldigen met 3,86
Hoezo 3,86?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Radiator capaciteit berekenen

Die 3,86 is ongeveer de factor tussen de wattages en de temperaturen uit het bovengenoemde tabelletje.

Zulke getallen zijn vuistregels die CV-bedrijven hanteren als ze geen zin hebben om er diepgaand aan te rekenen.

Wil je het goed doen, dan zul je er wat dieper in moeten duiken. Dan moet je van elk grensvlak van de betreffende ruimte vaststellen wat de temperatuur aan de andere kant is, en wat de warmteweerstand van het toegepaste bouwmateriaal is.

Dan kun je uitrekenen wat de totale warmtetransmissie is, en dat levert je de gewenste radiatorcapaciteit op.

Berichten: 9

Re: Radiator capaciteit berekenen

Dankjewel Klazon. Zo'n vermoede had ik al.

Ik ben bezig met een project voor een dorpje in Afghanistan (dus ik heb geen exacte gegevens over de toegepaste bouwmaterialen). Het ene huis zal iets beter en het andere weer iets minder geisoleerd zijn. Maar ik neem in ieder geval de 15% extra benodigd vermogen in acht die op al deze sites wordt aangehouden voor slecht geisoleerde ruimtes

Reageer