Relativiteit van versnelling

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 897

Relativiteit van versnelling

Snelheid is een relatief begrip en hangt af van waarnemer tot waarnemer.

Is dit bij versnelling ook zo? Ik denk van niet maar kan iemand mij dan een duidelijk voorbeeld geven waarom dit niet relatief is en wat voor rare toestanden we zouden hebben moest het wel relatief zijn?

Berichten: 382

Re: Relativiteit van versnelling

Dit heeft te maken met interiaalstelsel, deze twee interiaalstelsel zullen als zij een constante snelheid hebben, volgens de postulaten van Einstein opmerken dat:

- de natuurkundige wetten hetzelfde zijn.

- de lichtsnelheid in vacüum hetzelfde is.

Deze interiaalstelsels zijn echter beperkt toch constante snelheden, voor versnellende en rondraaiende objecten gaat dit niet op. Je zult dus merken dat ten opzichte van iemand die stil staat, en de zelfde experimenten zal uitproberen, hetzelfde verstand heeft, dus andere waarnemingen zal doen. En dus andere natuurkundige wetten zal krijgen, en de lichtsnelheid in vacüum anders.
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Relativiteit van versnelling

versnelling is dus niet relatief omdat waarnemers in een versnellend inertiaalstelsel andere waarnemingen doen dan iemand in rust, iemand in een versnellende raket voelt zich tegen zijn stoel gedrukt en iemand in een niet versnellende raket niet. Akkoord maar stel dat de kracht op elk deeltje ingrijpt zoals een "elektrisch geladen persoon" hoe kan die dan ooit te weten komen of hij versneld wordt of niet , als hij dit met niets kan vergelijken?

In sommige gevallen kun je toch niet weten of je nu versneld wordt of niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Relativiteit van versnelling

In speciale relativiteit, en in klassieke mechanica, bestaat er een geprefereerde klasse van niet versnellende waarnemers, de inertiaalwaarnemers. Deze heb je bijvoorbeeld nodig om de wetten van Newton in te formuleren (in versnellende stelsels zijn deze niet geldig, je krijgt daar schijnkrachten).

In algemene relativiteit echter, wordt het relativiteitsbegrip verder getrokken. Er zijn geen geprefereerde waarnemers meer: de wetten zijn locaal hetzelfde, voor alle waarnemers. Hier geldt dus dat ook versnelling relatief is, wat op filosofisch vlak zeer bevredigend is (het postuleren van een geprefereerde klasse van inertiaalwaarnemers ten opzichte waarvan de natuurwetten geformuleerd moeten worden is immers een erg onintuïtief postulaar). Dit kan omdat trage en zware massa aan elkaar gelijk zijn: in relativiteit zijn de schijnkrachten gewoon gravitationele effecten.

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Relativiteit van versnelling

ok dus de versnelling is wel degelijk relatief?

Berichten: 624

Re: Relativiteit van versnelling

ok dus de versnelling is wel degelijk relatief?
Ja. Door het equivalentieprincipe kun je locaal een versnelling wegtransformeren en net doen alsof je een inertiaalwaarnemer bent.

Berichten: 2

Re: Relativiteit van versnelling

Kan iemand me het volgende uitleggen?

De snelheid van licht is gelijk voor alle waarnemers, onafhankelijk van hun beweging ten opzichte van de lichtbron.

Radiogolven zijn net als lichtgolven elektromagnetisch, betekend dit dat hetzelfde geldt voor radiogolven? Dus dat er geen dopplereffect kan optreden bij radiogolven?

Bedankt alvast!

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Relativiteit van versnelling

dinges schreef:Kan iemand me het volgende uitleggen?

De snelheid van licht is gelijk voor alle waarnemers, onafhankelijk van hun beweging ten opzichte van de lichtbron.

Radiogolven zijn net als lichtgolven elektromagnetisch, betekend dit dat hetzelfde geldt voor radiogolven? Dus dat er geen dopplereffect kan optreden bij radiogolven?

Bedankt alvast!
Enerzijds: Ja, hetzelfde geldt voor radiogolven. Alle elektormagnetische straling gaat (altijd) aan de lichtsnelheid, anderzijds is er wel een dopplereffect bij licht, en dus ook bij radiogolven.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 2

Re: Relativiteit van versnelling

Bedankt voor je antwoord, maar zou je dat ook kunnen toelichten?

Reageer