Experiment bij anemie pws

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Experiment bij anemie pws

Hallo,

Ik zit in 6VWO N&G. Ik ben bezig met mijn Profielwerkstuk over anemie. Ik ben bijna klaar met de theorie. Alleen mis ik nog een proef. ik weet niet wat voor proef ik moet uitvoeren bij anemiepatiënten Hebben jullie misschien een idee voor me?...

Ik wilde eerst de bloeddruk opmeten van anemiepatiënten, maar mijn bio docent keurde het af.. :eusa_whistle: ...

Alvast bedankt,

Anna

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Experiment bij anemie pws

Onder een microscoop kun je tellingen doen van rode bloedlichaampjes per volume bij een gezond mens en bij een anemiepatiënt. Vergelijk de de onderlinge afstanden.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Experiment bij anemie pws

Leuk onderwerp, maar wel lastig.

Waarom keurde je docent het trouwens af? Bloeddruk meten lijkt me één van de meer onschuldige proefjes

die je kunt doen, maar goed.

Ik neem aan dat je anemie goed hebt gedefinieerd voordat je met je proeven begint. Dus ook welke soort anemie;

microcytair vs. normo/macrocytair en de onderliggende oorzaak. Daarnaast is de ernst belangrijk. Zo hoeft iemand met een denderende microcytaire anemie met een Hb van 4.0 door chronisch ijzergebrek nauwelijks klachten te hebben, terwijl iemand die met een Hb van 10 naar een Hb van 7.0 (normocytair) daalt door een bloeding symptomatisch kan zijn.

De pols meten is een simpele proef. Je kunt dan bekijken of de pols omhoog gaat bij het dalen van het Hb.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 3

Re: Experiment bij anemie pws

Ja ik heb alles over anemie gezocht, Symptomen, oorzaak, enz..

Hij keurde mijn proef af, omdat het al bekend is dat bij anemie patiënten de bloeddruk laag is. Dus hij vond het zinloos...

maar de boven genoemde proefjes lijken me wel leuk, hopelijk vind mijn docent eentje wel goed... :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Experiment bij anemie pws

Hij keurde mijn proef af, omdat het al bekend is dat bij anemie patiënten de bloeddruk laag is. Dus hij vond het zinloos...
Dan mag je tegen je leraar zeggen dat dat nonsens is. Een anemie hoeft zeker niet gepaard te gaan met een lage bloeddruk. Het kan ook gepaard gaan met een hogere bloeddruk; doordat de zuurstoflevering minder is (minder Hb) probeert het lichaam dit te compenseren door de hartslag te versnellen en bloeddruk te laten stijgen waardoor de weefsels beter geperfundeerd worden. Als het intravasale volume niet daalt, daalt de bloeddruk -ondanks een laag Hb- ook niet.

Kijk maar eens hier.

Of hier.

Zo maar 2 artikelen die toevallig anemie en bloeddruk onderzochten. In het eerste artikel wordt gezegd dat mensen met een anemie én een hoge bloeddruk meer kans hebben op vasculaire witte stofafwijkingen en in het tweede artikel wordt gezegd dat de lage bloeddruk bij sikkelcelanemiepatienten in deze studie alléén het gevolg is geweest van verschil in gewicht. Na correctie hadden mensen met deze vorm van anemie dus géén lagere bloeddruk.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Experiment bij anemie pws

Zowiezo een proef afkeuren omdat het al bekend is is in jou situatie belachelijk. Wat verwachten ze van je, dat je een nieuwe ontdekking gaat doen? En zoals anusthesist al duidelijk meld heeft je docent het bij het verkeerde eind.

Pols en bloeddruk meten in combinatie met een bloedonderzoek zou geweldig zijn. Probleem hierbij is wel dat je er iemand bij wil hebben die weet hoe er bloed getrokken moet worden.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 3

Re: Experiment bij anemie pws

bedankt voor die artikelen. ](*,)

Ja, ik ga even met hem bespreken. Want ik ben echt niet van plan een nieuwe ontdekking te gaan doen.. :eusa_whistle: haha

Pols en bloeddruk meten lijkt me leuk, ik ga dan pols en bloeddruk meten bij een gezond persoon en bij een anemiepatiënt..maar een bloedonderzoek is toch niet nodig, want ik heb al een anemiepatiënt. =)

Reageer