"risk browser" van world economic forum

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

"risk browser" van world economic forum

Geniale tool ontwikkeld door economen van/voor het WEF in Davos: een interactieve, grafisch presentatie van risico's voor de wereld dit jaar. Dit soort tools zou ik vaker willen zien. Misschien interessant om een onafhankelijk club nederlandse deskundigen er eentje op te laten stellen in het bijzonder voor Nederland?

http://www.weforum.org/documents/riskbrowser2010/risks/#/6

De waarschijnlijkheid van een aantal van de risico's lijkt boven de 20% te zitten, en het zijn niet eens de minste. Het wordt een interessant jaar ...

Berichten: 597

Re: "risk browser" van world economic forum

Is het uw bedoeling om een discussie te starten met dit topic of enkel deze tool mee te delen?

Indien het uw bedoeling was om enkel de website mee te delen, dan kan dit best in het topic handige links politicologie en economie worden geplaatst.

Dit topic was een tijdje per vergissing op slot, maar is nu terug geopend.
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

Berichten: 1.425

Re: "risk browser" van world economic forum

Inderdaad wel een leuke interactieve grafiek. Helaas kan ik de onderbouwing er niet zo snel van vinden.

Zo te zien ziet men een prijsval van activa (effecten, onroerend goed en grondstoffen) en een ernstige groeivertraging in China als de grootste risicos voor de wereldeconomie gevolgd door overheidsschuldencrises en, verrassend, chronische ziektes.
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Re: "risk browser" van world economic forum

De tool lijkt mij het resultaat te zijn van een toch wel boeiende vrije samenwerking van enkele enthousiaste macroeconomen met gevoel voor moderne datapresentatie. Zonder de achterliggende constanten en methodes valt er zeker niets over de 'juistheid' van de getallen te zeggen, maar vermoed mag worden dat een en ander niet volledig natte duimenwerk is. Evenwel zou er natuurlijk - om allerlei redenen - nog flink brutaal gemanipuleerd kunnen zijn met resultaten, zonder dat dat ons nu zou kunnen opvallen.
Is het uw bedoeling om een discussie te starten met dit topic of enkel deze tool mee te delen?
Ik denk dat deze tool voorlopig thuishoort in deze rubriek, omdat het denk ik relatief sterk en efficient bij kan dragen aan de parate kennis van de politiek- of economisch actieve forumdeelnemer.

Ik zie altijd graag berichten van deelnemers die kritisch kunnen evalueren welke van twee willekeurige wereldkwesties waarschijnlijk prioriteit hebben en met welke wereldkwesties deze samenhangen. Daardoor is de kans groter dat deelnemers op een relevante en constructieve manier weten bij te dragen aan de discussies in deze rubriek. Deelnemers kunnen in deze topic op deze redenering in gaan. Mee eens?

Re: "risk browser" van world economic forum

Adpruys schreef:Inderdaad wel een leuke interactieve grafiek. Helaas kan ik de onderbouwing er niet zo snel van vinden.

Zo te zien ziet men een prijsval van activa (effecten, onroerend goed en grondstoffen) en een ernstige groeivertraging in China als de grootste risicos voor de wereldeconomie gevolgd door overheidsschuldencrises en, verrassend, chronische ziektes.
Is het soms omdat chronische ziektes als een belasting gezien kan worden en langs die weg naast een prijsval van activa kan worden gerangschikt?

Berichten: 597

Re: "risk browser" van world economic forum

Chronische ziektes zijn inderdaad nefast voor de economie.

Iemand die chronisch ziek is en die niet meer kan werken weegt door op sociale zekerheid (dit is natuurlijk wel verschillend van land tot land).

Iemand die chronisch ziek is en die nog kan werken heeft (over het algemeen) een lager rendement + kost ook aan sociale zekerheid.
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

Berichten: 1.425

Re: "risk browser" van world economic forum

Ja, wat me verbaasd is dat de kans 20% wordt geschat dat er een sterke toename komt met hoge kosten. Dit houdt verband met luchtverontreiniging en waarschijnlijk de vergrijzing in Europa en Oost-Azië.
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Berichten: 597

Re: "risk browser" van world economic forum

Ben je verbaasd dat de kans slechts 20% of verbaasd dat het zoveel is?

Naast vergrijzing en luchtverontreiniging is mijns inziens de sterke ontwikkeling van de BRIC-landen ook een belangrijke factor in dat percentage.

Snelle en grote ontwikkeling leidt naast lucht-, bodem- en waterverontreiniging ook tot meer (werk-)stress, hetgeen ook een belangrijke bijdrage heeft tot allerlei ziektes en de ontwikkeling van die landen leidt ook tot meer tot het eten van minder gezond voedsel (diepvrieseten, junk-food, ...), hetgeen ook een grote invloed heeft op chronische ziektes.

En ja zoals je al zegt de vergrijzing. In de meer ontwikkelde landen is de gemiddelde leeftijd hoger, mede dankzij het behandelen van chronische ziektes (die op hogere leeftijd vaker de kop op steken).
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

Reageer