Rhodium zuivering

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Rhodium zuivering

Ik moet voor een deel van mijn eindwerk een complex/neerslag-vorming op punt stellen en ik hoop dat er iemand me uit de nood kan helpen.

Het gaat om het volgende proces:

Een rhodiumzuiveringsinstallatie waarbij men in een zoveelste stap een complex vormt met NaNO2, nl Na3Rh(NO2)6 om vervolgens na de nodige filtratie het filtraat om te zetten in een (NH4)3Rh(NO2)6 complex met ammoniumchloride.

Er blijft hierbij een te grote hoeveelheid rhodium in oplossing.

Ik heb de opdracht gekregen om uit te zoeken hoe we zoveel mogelijk Rh kunnen laten neerslaan als rhodiumzout.

Iemand enig idee hoe ik dit kan realiseren?

Enkele ideetjes die ik heb zijn:

*pH veranderen (nu gebeurt dit bij een pH=6)

*overmaten nitriet en ammoniumchloride vergroten en mogelijk verwarmen

*de reactietijd veranderen

*een ander complex dan het ammoniumcomplex vormen

*verwarmen van natriumnitriet

Graag wat hulp..

Thx

Berichten: 12.262

Re: Rhodium zuivering

Wat is het probleem: Vormt zich te weinig van het complex, of vormt het zich prima, maar slaat er onvoldoende van neer?
Victory through technology

Berichten: 3

Re: Rhodium zuivering

Het complex vormt zich prima en het slaat ook bijna volledig neer, maar er blijft na filtratie nog een zeer kleine hoeveelheid over in het filtraat. Aangezien rhodium veel geld waard is is het de bedoeling om er echt het maximale uit te halen. Een rendement van 100% is uiteraard onmogelijk maar het is mijn opdracht dit toch zo dicht mogelijk te benaderen.

Berichten: 12.262

Re: Rhodium zuivering

Hoeveel is het rendement nu?

Wellicht is er nog wel een mogelijkheid meer uit het filtraat te krijgen, desnoods door het in te dampen of iets dergelijks - zou gezien de prijs best de moeite kunnen zijn.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Rhodium zuivering

Misschien komt het omdat het weekend is, maar ik heb niet helemaal helder voor ogen wat er nu gebeurt. Heb ik het goed als je in eerste instantie een oplosbaar complex maakt met natriumnitriet, welke je omzet naar een slecht oplosbaar ammoniumzout van dit complex?

Je geeft zelf aan dat het complex prima gevormd wordt. In dat geval lijkt het me niet zinvol om de hoeveelheid nitriet te verhogen in de eerste stap te verhogen. Wel kan het helpen om de concentratie NH4+ in je oplossing te vergroten.

Spelen met de pH zal denk ik niet werken. Bij een pH van 6 is de NH4+ volledig geprotoneerd en het NO2- volledig gedeprotoneerd. Ga je de pH veranderen, dan gaat dit al snel ten koste van de concentratie van een van beide ionen in de oplossing, wat je zeker niet wil hebben.

Maar voor de goede orde: Wat voor hoeveelheden hebben we het over? Wat is het percentage rhodium dat achterblijft, en wat is de concentratie ervan in het filtraat?

Indampen van het filtraat zal naast je complex ook ammonium- en natrium-, nitriet- en chloride-ionen opleveren. Daarmee verschuif je dus het probleem, want hoe je daar je rhodium tussenuitkrijgt is dan de grote vraag.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 3

Re: Rhodium zuivering

Er wordt in eerste instantie oplosbaar complex gemaakt met natriumnitriet bij een pH tussen 1,7 en 1,9

De pH stijgt door het toevoegen van nitriet en wordt met HCl en NaOH rond de 6 gehouden.

In de volgende reactor wordt ammoniumchloride toegevoegd. Het ontstane (NH4)3Rh(NO2)6 is slecht oplosbaar en slaat neer. De neerslag wordt afgefilterd en hierbij wordt zo'n 25 kg rhodium gewonnen. Het filtraat bevat dan nog steeds tussen de 30 en 1000 mg/l Rh, waarbij het gemiddelde ongeveer 300 bedraagt. Dit moet dus geminimaliseerd worden.

Er werd mij gevraagd om eerst de begin pH te onderzoeken. Ik doe ten vroegste dinsdag een reeks proeven waarbij ik deze laat variëren tussen 0,6 en 3,0. Ook zal ik een proef opstellen waarbij ik de reactiesnelheid onderzoek. Ik vrees echter dat deze weinig resultaat zullen opleveren en ben dus al op zoek naar andere oorzaken.

Reageer