Springen naar inhoud

Enzymen bij kleurenfoto's

• Log in om te kunnen reageren

Guido1993

Guido1993

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 februari 2010 - 14:06

Hallo, ik moet de week na de carnavalsvakantie een verslag inleveren voor Biologie. De docent heeft ons allemaal reepjes van afgedrukte kleurenfoto's gegeven en door deze in een wasmiddel te dopen zouden de enzymen(eiwitten) worden afgebroken, en dus zal de kleur verdwijnen(?). Met het experiment uit te voeren zal ik geen problemen ondervinden, maar in het verslag moet als eerste de onderzoeksvraagen de hypothese staan. Weet iemand hoe deze geformuleerd moet worden? Aangezien de proef niet in het boek staat uitgelegd ben ik hier niet zeker van.

mvg Guido

Veranderd door Guido1993, 13 februari 2010 - 14:16

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8804 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 februari 2010 - 16:59

Vreemde proef... ergens zou ik vermoeden dat de pigmenten in kleuren foto's uberhaupt geen eiwitten zijn (eerder azo-kleurstoffen). Voor zover wasmiddel die kleuren kan vervagen denk ik eerder dat dat te danken is aan oxidators (bleek) in het waspoeder dan aan enige enzymatische activiteit - dat laatste is meer geschikt voor het wegwassen van met name eiwit- en evt zetmeelresten.
Victory through technology

Bas

Bas

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 februari 2010 - 23:58

Ik heb het vermoeden dat je het principe van de proef niet doorhebt. Wat doet dat wasmiddel precies met de kleuren? Zijn het wel de enzymen die worden afgebroken of doen de enzymen juist zelf iets? Probeer dat eerst eens uit te vinden.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Guido1993

Guido1993

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 februari 2010 - 17:47

In het wasmiddel zitten enzymen die de kleuren afbreken?

Bas

Bas

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 februari 2010 - 00:47

Ik vermoed dat dat hetgeen is wat je docent met de proef wil aantonen, maar ik betwijfel of het echt de enzymen zijn die de kleur doen verdwijnen. Zoals al genoemd kunnen daar ook andere stoffen in het wasmiddel verantwoordelijk voor zijn. Ik vind het niet zo'n geweldige proef om enzymactiviteit aan te tonen eerlijk gezegd...

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8936 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 februari 2010 - 02:09

Ik kan me er ook niet zoveel bij voorstellen. De enzymen in wasmiddel zijn toegevoegd om eiwitten, vetten en zetmeel af te breken. De pigmenten in kleurenfoto's vallen in geen van deze categorieŽn. Waar ik me wel iets bij kan voorstellen is dat zetmeel of eiwit (-achtige stoffen) is gebruikt als bindmiddel of als glanslaag.

Maar goed. In wasmiddel zit ook - vooral - een hoop zeep, en alleen al door de zeep (sterker nog, alleen al door water zelf) zullen kleurenfoto's snel uitlopen. Om enzymactiviteit aan te tonen is het niet de meest handige proef.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Guido1993

Guido1993

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 februari 2010 - 19:06

o ok dan, maar ik vermoed nu in ieder geval dat het de bedoeling is om aan te tonen dat de eiwitsplitsende enzymen in het wasmiddel in staat zijn om eiwitten op de kleurenfoto af te breken?

Bas

Bas

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 februari 2010 - 00:34

Ik zou zeggen: breid de proef uit en voer een soort controle-experiment uit met alleen water. Kijk wat het verschil in effect is als je een reepje in water en een reepje in wasmiddel doopt. Niet dat je daarmee bewijst dat het (alleen) de enzymen zijn die voor het verschil verantwoordelijk zijn, maar je ziet in elk geval wel ůf er een duidelijk verschil is.

Wat helemaal mooi zou zijn: doe nog een derde proef waarbij je de wasmiddeloplossing eerst een tijdje verhit (ruim boven de 60 graden, maar liever niet koken). Als het goed is zijn de enzymen dan kapot en heb je dus wasmiddel zonder enzymen. Als je dat dan vergelijkt met de proef met niet-verhit wasmiddel en je ziet een verschil, dan weet je dat het door de enzymen komt.

Guido1993

Guido1993

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2010 - 19:03

ok bedankt, ik heb nu een reepje in een reageerbuis met wasmiddel gedaan. Moet het buisje verhit worden om de reactie opgang te brengen?

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8936 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 februari 2010 - 00:36

Even voor de goede orde: Wij weten niet wat je practicumopdracht was, wat de bedoeling ervan was en hoe hij uitgevoerd moet worden. Dat zijn echt zaken die je zelf zult moeten achterhalen en aan je docent zult moeten vragen. Mochten je naar aanleiding van die beschrijving vragen hebben, bijvoorbeeld omdat je het nut van een bepaalde stap niet weet, dan kun je die hier stellen. Maar of je wel of niet geacht wordt om de boel te verwarmen kan niemand weten.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures