Samenstelling van een eurocent munt

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Samenstelling van een eurocent munt

Hallo,

Voor scheikunde moeten wij weer een proefje uitvoeren.

Wij moeten een manier bedenken om te onderzoeken uit welke metalen een eurocent is gemaakt. Ook moeten we proberen de gebruikte hoeveelheden te bepalen (We hebben gekozen voor een 10 of 50 eurocent).

We hebben al een aantal dingen opgezocht, zoal dat deze eurocenten uit koper(89%), aluminium(5%), zink(5%) en tin(1%) bestaan.

We zouden zo'n euro cent in een oplossing van geconcentreerd zoutzuur en geconcentreerd salpeterzuur kunnen doen. Hierdoor lossen al deze metalen op. Alleen hierna komen we niet verder.

We zouden alle metalen op een manier willen aantonen door bijvoorbeeld neerslagreacties. Maar bij iedere stof die wij verzinnen (bijvoorbeeld S 2-) reageren alle metalen. Wel hebben wij gevonden dat SnS samen bruin wordt, dus dan zouden we kunnen aantonen dat zink er in zit en dan via de kleur bruin bepalen hoeveel zink dat dan is (colorimeter?).

Een andere optie zou zijn het kopergehalte van de opgeloste munt mbv salpeterzuur en een colorimeter bepalen.

Dan maken we eerst een ijklijn met bekende concentraties kopersulfaat. Voor het onderscheiden van Al, Zn en Sn kunnen we dus geen neerslagreacties verzinnen, maar misschien kunnen we iets doen met electrolyse van zoutoplossingen?

Het staat me van electrolyse bij, dat de positieve ionen naar een kant gaan, en de negatieve ionen naar de andere kant en dat op deze manier de scheiding plaats vindt. Alleen is het probleem nu, dat Al, Zn en Sn allemaal positief geladen zijn.

Heeft iemand eventueel een uitvoerbaar idee (het moet op een middelbare school) wat ons weer een stukje op weg zou kunnen helpen?

Bij voorbaat dank alvast!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Samenstelling van een eurocent munt

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Samenstelling van een eurocent munt

hmm... ik kan je wel helpen denk ik, maar ik vrees er een beetje voor dat het niet uitvoerbaar zal zijn op een middelbare school. Op mijn oude zou het in elk geval niet gelukt zijn :eusa_whistle:

Eerst en vooral zou ik het muntstuk ook volledig proberen oplossen.

Daarna volg ik het principe van scheiding der kationen d.m.v. kwalitatieve analyse.

Ik zal in bijlage even het basis stappenplan uploaden. Iedere horizontale lijn staat voor een scheiding tussen filtraat en neerslag.

Merk op:

1) Het hele proces is niet eventjes gedaan op 1 uur, neem gerust van mij aan dat je er zeker meer dan 3 uur zal over doen.

2) Je werkt met gevaarlijke stoffen zoals TAA, wat kankerverwekkend is. Let hiermee dus op! Dit is een van de redenen waarom ik denk dat niet iedere middelbare school hiervan in het bezit is.

Met een iets simpelere manier kan ik je ook niet echt helpen...

Groeten en succes!

PS: srry voor de slechte kwaliteit van mijn scanner
Bijlagen
kwalitatieve_analyse__800x600_.GIF
kwalitatieve_analyse__800x600_.GIF (38.26 KiB) 736 keer bekeken
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Samenstelling van een eurocent munt

Met die methode kun je metaalionen die in oplossing zijn van elkaar scheiden. Maar (het voorschrift is daar niet heel duidelijk in) daarbij begin je met een min of meer neutrale oplossing.

In dit geval gaat het om een muntstuk. Je kunt die metalen inderdaad in oplossing brengen door ze aan koningswater toe te voegen. Maar de pH die je dan hebt is zeer laag, en totaal niet vergelijkbaar met de pH bij de proef die je hier beschrijft.

Om thioacetamide (TAA) te laten werken dient de pH neutraal te zijn. Echter, wanneer je de pH zou neutraliseren slaan alle aanwezige ionen neer als hydroxide. Er kan op deze manier geen onderscheid gemaakt worden tussen de verschillende metalen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Samenstelling van een eurocent munt

Met die methode kun je metaalionen die in oplossing zijn van elkaar scheiden. Maar (het voorschrift is daar niet heel duidelijk in) daarbij begin je met een min of meer neutrale oplossing.
Dit is slechts 1 overzichtsblad van de 25 :eusa_whistle:
Maar de pH die je dan hebt is zeer laag, en totaal niet vergelijkbaar met de pH bij de proef die je hier beschrijft.
De pH kan je toch altijd bijregelen, voeg gewoon verd. HCl of NaOH of NH4OH of...toe (dit staat in de uitgebreide versie beschreven)
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Samenstelling van een eurocent munt

De pH kan je toch altijd bijregelen, voeg gewoon verd. HCl of NaOH of NH4OH of...toe (dit staat in de uitgebreide versie beschreven)
Zoals ik al zei:
Echter, wanneer je de pH zou neutraliseren slaan alle aanwezige ionen neer als hydroxide. Er kan op deze manier geen onderscheid gemaakt worden tussen de verschillende metalen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer