Massa bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 16

Massa bepalen

Goedemiddag,

Dit is mijn eerste reactie hier op het forum. Ik zit al een paar dagen aan 1 vraag, waar ik niet uit kom.

vraag: Bepaal de massa van een Cu-draad van 1000 meter lengte en een elektrische weerstand van 10 Ohm

Ik heb al het 1 en ander geprobeerd.

Elektrische weerstand van Cu is 1,67*10^(-8)

Soortelijke massa van Cu is 8,96*10^(3)

A= Rho*L/R = 1,7.10^(-8).1000/10 = 1,67.10^(-6) m^2.

dan heb ik dus de doorsnede, wanneer ik die met 1000 vermenigvuldig en met de soortelijke massa vermenigvuldig, was ik in de veronderstelling dat je de massa krijgt.

1,67.10^(-6)*1000*8,96.10^(3) = 14,96 kg

Dit lijkt mij er weinig, zouden jullie eens kunnen kijken wat ik verkeerd doe.

bij voorbaat dank

Berichten: 503

Re: Massa bepalen

Ik vind eerlijk gezegd niet direct een fout.

Berichten: 16

Re: Massa bepalen

Ik vind eerlijk gezegd niet direct een fout.


Ok, bedankt voor je snelle reactie. Ik had het idee dat een kilometer lang koperdraad zwaarder zou zijn.

Maar wanneer hier geen directe fouten in staan, ga ik het hanteren in mijn verslag.

Berichten: 503

Re: Massa bepalen

Toch zou het goed zijn moest nog iemand het bevestigen... Ge weet nooit dat ik iets over het hoofd zie.

Een koperdraad met een doorsnede van 1,5 mm² lijkt mij niet onmogelijk... maar ik heb daar niet echt voeling mee.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Massa bepalen

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Massa bepalen

Een koperdraad met een doorsnede van 1,5 mm² lijkt mij niet onmogelijk...
Sterker, het is een veel voorkomende doorsnede in het huis-tuin-en-keukengebruik, voor belastingen tot 20 A (4,5 kW)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer