Springen naar inhoud

- - - - -

Namaakkip

• Log in om te kunnen reageren

Wien Ee

Wien Ee

• >1k berichten
  • 3133 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 februari 2010 - 09:51

Vleesvervangers gemaakt van soja smaken doorgaans helemaal niet naar vlees. Het komt soms in de buurt, maar de structuur blijft typisch plantachtig. Amerikaanse wetenschappers proberen met nieuwe technieken van soja een échte vleesvervanger te maken. Die smaakt niet alleen naar kip, maar lijkt er zelfs op qua sappigheid en structuur.

Lees meer ... Kennislink
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8788 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 februari 2010 - 13:39

Misschien groeit het een beetje naar elkaar toe - een kipfilet van de supermarkt in nederland smaakt eigenlijk ook niet echt (meer) naar kip. Dat valt me overigens ook op aan varkensvlees, heeft vaak ook een wat soja-achtige lucht, zelfs als het een kotelet oid betreft waar niets aan is toegevoegd (volgens de verpakking in ieder geval).
Victory through technology

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 februari 2010 - 14:16

Dat valt me overigens ook op aan varkensvlees, heeft vaak ook een wat soja-achtige lucht, zelfs als het een kotelet oid betreft waar niets aan is toegevoegd (volgens de verpakking in ieder geval).

Dat krijg je als je de varkens alleen nog maar soja te eten geeft... :eusa_whistle:
Maar het is een geruststelling, als ze er inderdaad in slagen om van soja echt vlees te maken, kunnen ze de procedure misschien toepassen om van de plofkippen ook echt vlees te maken, al ben ik niet zeker of dat een goede evolutie is
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8788 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 februari 2010 - 16:44

Het is ergens ook wel logisch, maar aan de andere kant had ik niet verwacht dat je het zo sterk zou proeven. Rundvlees heeft het bijvoorbeeld veel minder, alhoewel vleeskalveren voor zover ik weet toch ook soortgelijke sojatroep eten.

Wat me er ook wel aan opvalt is dat je die sojasmaak vooral hebt met relatief mager varkensvlees. In speklappen oid proef je het nauwelijks terug, al zou je verwachten dat de vetzuren uit soja juist daar belanden... maar het zou natuurlijk kunnen dat het door andere smaken gemaskeerd wordt oid.
Victory through technology

Wien Ee

Wien Ee

• >1k berichten
  • 3133 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 februari 2010 - 23:44

Ik probeer te vinden welke stof die bonensmaak geeft, maar kom er nog niet helemaal uit. In artikelen over sojamelk staat geschreven dat een stof in de velletjes van bonen die bittere smaak geeft. Verder staat soms geschreven dat deze stof een enzym is. Maar welk enzym het nu precies is? En welke stoffen naar boon smaken?

Misschien is het enzym lipoxygenase de oorzaak?

The objective was prevention of lipoxygenase activity prior to oil extraction in order to obtain a meal of superior flavor quality and a crude oil of superior oxidative stability. Accordingly, experiments were performed in which soybeans were heated at various moisture contents and times to inactivate the enzyme system. Once the optimal conditions were determined, heat treated and raw beans were extracted in a laboratory system designed to simulate conditions in commercial solvent extraction and the component oil and meal were evaluated.

Effect of enzyme inactivation on the extracted soybean meal and oil
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures