Onbekende bariumzouten onderzoeken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Onbekende bariumzouten onderzoeken

Je hebt een onbekende zout namelijk bariumcarbonaat, bariumfosfaat en bariumsulfaat. Beschrijf in duidelijke stappen, wat je moet doen om te onderzoeken welk van de 3 zouten je werkelijk hebt.

a. schrijf op welke stoffen je toevoegt

b.wat de waarneming zou kunnen zijn

c.welke conclusie volgt daaruit.


mijn uitwerking:

Om dit vraag op te lossen dacht ik eraan om de volgende vragen eerst te stellen:

-welke van deze stoffen lossen op in water of reageren met water?

in dit geval is bariumcarbonaat(slecht oplosbaar), bariumfosfaat(slecht oplosbaar), bariumsulfaat(slecht oplosbaar)

-welke van deze stoffen reageren met een zure oplossing?

alle 3 de stoffen reageren met een zure oplossing. (fosfaat is de sterkste base, daarna carbonaat en sulfaat is de minst sterke base)

-wat gebeurt er dan?

Ik kom er echt niet uit.. zou iemand me hiermee kunnen helpen? :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Onbekende bariumzouten onderzoeken

bij het (fors) aanzuren van het carbonaat zou je belletjes (CO2) moeten zien ontstaan

voor de rest:

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Onbekende bariumzouten onderzoeken

Ik vermoed dat je verschillen kunt gaan zien bij toevoegen van fosforzuur. HSO4- is een sterker zuur dan fosforzuur, dus hoef je geen sterke zuurbasereactie te verwachten tussen fosforzuur en BaSO4.

Of de reactie tussen fosforzuur (een oplossing ervan welteverstaan) en bariumfosfaat wel (snel) verloopt weet ik niet.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer