Probleem oplossen met grafisch rekenmachine (ti-84/83 plus)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 80

Probleem oplossen met grafisch rekenmachine (ti-84/83 plus)

Hallo allemaal,

Ik heb ff een vraagje en ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen. Ik moet een onbekende (x) in een formule bij een bepaalde uitkomst berekenen met een grafische rekenmachine ((TI-84 of 83 plus).

Bijvoorbeeld met het volgende formule krijg ik het niet in mijn rekenmachine voor elkaar om x te berekenen.

--> (3,98 *10-5 * 0,2x)/(300 - 0,5x) = 2,13 * 10-4

Ik moet dus de x berekenen in de formule bij een uitkomst van 2,13 * 10-4. Het ANTWOORD is 558,19 ml en ik krijg het maar niet voor elkaar.

Bij sommige formules lukt het wel om x te berekenen met mijn grafisch rekenemachine. Ik heb niet echt veel verstand met een grafisch rekenmachine. Maar de grafische rekenmachine tekent bij deze formule ook geen grafiek. Je werkt met kleine getallen zoals je ziet in de forumle. Dit ligt dus aan de WINDOW Instellingen. Weten jullie welke windowinstellingen ik moet instellen voor Xmin, Xmax, Xscl, Ymin, Ymax, Yscl, Xres. Blijkbaar heb ik de instellingen nog niet onder de knie, met name Xscl en Yscl en Xres snap ik niet wat ze daarmee bedoelen. (IK HEB NOG GEKEKEN naar de HANDLEIDING van de grafische rekenemachine, maar daar staat het niet in).

Zoals ik het van iemand anders heb geleerd typ je eerst op Y (knop boven Stat plot, helemaal linksbovenaan) en vul je voor Y1= 3,98 *10-5 * 0,2x)/(300 - 0,5x)

en voor Y2= 2,13 * 10-4

en dan druk je vervolgens op 2nd trace en ga je met de pijltjestoets naar beneden op 5: intersect en dan enter --> dan wordt hij verwezen naar een grafiek en dan staat er first curve---> daarna klik je op enter (4x) totdat je bij intercept komt en dan staat er een waarde voor x aangegeven., maar dan geeft de grafische rekenmachine een erro aan, vanwege de window-instellingen. Wat voor getallen moet ik hierbij zetten als je kijkt naar de getallen van de formule???

Ik hoop dat één van jullie mij hierbij kunnen helpen. Hopelijk iemand die veel verstand heeft met grafische rekenmachines.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Probleem oplossen met grafisch rekenmachine (ti-84/83 plus)

Xmin, wat de x-waarde is aan de linkerkant van je scherm,

Xmax, wat de x-waarde is aan de rechterkant van je scherm,

Ymin, wat de minimale functiewaarde is, aan de onderkant van je scherm,

Ymax, wat de maximale functiewaarde is, aan de bovenkant van je scherm.

Dan heb je not

Xscl, wat de ruimte geeft tussen de streepjes die je ziet op de x-as

Yscl, wat de ruimte geeft tussen de streepjes die je ziet op de y-as

Xres, om de hoeveel waarde op de x-as dat er een punt van je grafiek berekent wordt. Over het algemeen moet je hier niet aankomen.

Wat bij jou waarschijnlijk het geval is, is dat je Xmin groter is dan je Xmax (of Ymin en Ymax). Dit kan uiteraard niet...

Je kunt het controleren. Nadat je de formules ingevuld hebt kun je gewoon je grafiek bekijken door op Plot (of iets dergelijks) te duwen. Als hij je dan die fout geeft is er inderdaad iets mis in je window instellingen.

Nu weet je waar je snijpunt ligt. Dus weet je al dat Ymin<558,19<Ymax, en Xmin<2,13 * 10-4<Xmax. Als je je hier aan houdt, dan gaat je snijpunt (2,13E-4 ; 558,19) zeker op je scherm liggen, en kan je rekenmachine hem berekenen.

Om het plotten te begrijpen, moet je eigenlijk te werk gaan als je normaal zou doen als je een grafiek tekent. Eerst stel je in wat je wil zien, en geef je de functies in. Daarna kun je instellen hoever je assen lopen. Daarna bekijk je je grafiek (plots), en daarna bereken je wat je wil berekenen op je grafiek.

Als je nog vragen hebt, zeker stellen...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 80

Re: Probleem oplossen met grafisch rekenmachine (ti-84/83 plus)

Het antwoord moet trouwens 558,27 ml (gecontroleerd met het antwoord wat in het boek staat). Dit antwoord heb ik ook voor elkaar gekregen met mijn grafische rekenmachine als ik deze window-instellingen intik:

Xmin: 0

Xmax: 1000

Ymin -5

Ymax: 2,5 * 10^-4

Yscl: 10

Xres: 1

Alleen nu het probleem is met deze instellingen moet ik de volgende berekening uitvoeren

Y1= ((3,98* 10^-5 * 0,2X)+3,98*10^-5)/((300-0,5X)-3,98*10^-5)

Y2= 2,13*10^-4)

(ik heb het hier uitgedrukt zoals het in mijn rekenmachine staat) ---> Hieruit hoort dus 558,19 uit te komen

Als je dat probeert met de bovenstaande window-instellingen komt er 557,92 uit (als je 2nd-> trace en dan tot intercept enter drukt) Dit uitkomst is niet exact met die van 558,19. Dus ik moet de grafiek zien, maar die zie ik ook niet met deze window-instellingen. Als ik de grafiek zou zien dan kan ik exact bekijken waar hij het snijpunt ligt in de grafiek. Ik zou echt niet anders weten hoe je nu de grafiek zichtbaar kunt maken zodat ik het snijpunt zie. Ik heb wat dingen geprobeerd met de window-instellingen gedaan, maar ik krijg het voor elkaar. Wat zou ik aan de window-instellingen moeten veranderen als ik het snijpunt in het grafiek wil zien???

Ik hoop dat u mij hierbij nog kan helpen.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Probleem oplossen met grafisch rekenmachine (ti-84/83 plus)

Marscha schreef:Y1= ((3,98* 10^-5 * 0,2X)+3,98*10^-5)/((300-0,5X)-3,98*10^-5)

Y2= 2,13*10^-4
Eerst en vooral: de notatie 2,13*10^-4 is redelijk gevaarlijk, in je rekenmachine typ je beter in 2,13E-4, de E staat bij 2nd->,(boven 7)

Hetzelfde met de andere *10^-5 natuurlijk, maar dit veroorzaakt je probleem niet. (ik zeg het maar, omdat je zo een goede gewoonte kweekt ](*,) )

Dat je het niet goed ziet op je scherm, is omdat je Y-coördinaat van je punt dat je wil zien 2,13*10^-4 is, en dat je als bovengrens 2,5 * 10^-4 gekozen hebt.

Probeer eens als Ymin=0 en Ymax=5E-4, je snijpunt zal dan ongeveer in het midden van je scherm staan. (zie je waarom?)

Ik kom trouwens ook 557,92 uit, dus ofwel is je opgave verkeerd, ofwel gaat er nog iets verkeerd aan de formule die je hier gaf.

Trouwens, in je eerste post was het " (3,98 *10-5 * 0,2x)/(300 - 0,5x) = 2,13 * 10-4", en nu "((3,98* 10^-5 * 0,2X)+3,98*10^-5)/((300-0,5X)-3,98*10^-5)"??? :eusa_whistle:
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer