Springen naar inhoud

Doorbuiging houten plank

• Log in om te kunnen reageren

Sissco

Sissco

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 februari 2010 - 13:46

Goedemiddag,

Ik heb voor natuurkunde een praktische opdracht gedaan die ging als volgt: we hebben een autootje met verschillende gewichtjes over een houten plankje laten rijden en daarbij de doorbuiging gemeten met een zeer nauwkeurige afstandsmeter. Nu vraag ik me af of die metingen een verband hebben en in een formule kunnen worden gezet. Ik heb het uitgevoerd met plankjes van verschillende lengtes en dus met verschillende gewichten.
Dus nogmaals: is hier een passende formule bij te bedenken?

Dank jullie wel,
Jordy

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

kleine fysicus

kleine fysicus

• >250 berichten
  • 382 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 februari 2010 - 17:11

Geachte,

Misschien kunnen wij jouw verder helpen als jij jouw testgegevens in kaart brengt en hier publiceert? Daarnaast is er al heel wat te vinden op internet, zie bijvoorbeeld hier: http://nl.wikipedia....ing_(mechanica). Hierin vind ik al een 3tal formules, waarmee je de buiging kunt berekenen.

Met vriendelijke groet,
Niek
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

jhnbk

jhnbk

• >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 februari 2010 - 13:53

Dat kan zeker. Kan je een situatie schets geven?

Verplaatst naar Constructie -en Sterkteleer
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Sissco

Sissco

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 februari 2010 - 14:25

Geplaatste afbeelding

Dit zijn de metingen van de opdracht. De opdracht stelde niet veel voor, maar misschien is er wel iets van te maken.
De opstelling was gewoon een houten plankje op 2 dragers. Daar reed een autootje over heen met verschillende gewichtjes. Nu zijn factoren als de snelheid van het autootje wel belangrijk, maar die hebben we niet gemeten. Maar we hebben een gemiddelde van 6 doorbuigingen, dus dan kan je die snelheid misschien verwaarlozen.
Dank voor de reacties

jhnbk

jhnbk

• >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 februari 2010 - 14:32

Probeer eens een correlatie te vinden tussen de kracht en de doorbuiging? (Doe dat voor één geval).
Je zal zien dat de zakking evenredig is met de lengte van de brug tot één onbekende macht (die zeggen we nog niet :eusa_whistle: ).
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Sissco

Sissco

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 februari 2010 - 14:24

Ik heb al een tijd geen echte wiskunde meer gedaan, maar ik was er toch niet zo heel slecht in dacht ik :eusa_whistle: Heel moeilijk moet dit toch niet zijn. Voor de brug van 40 cm heb ik de formule 0.0225x - 1.3996. Wat aardig lijkt te kloppen. Maar dit is niet echt wat je bedoelde denk ik?

Bedankt,
Jorrr

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures