jezus...

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

jezus...

Wie was Jezus Cristus eigenlijk?Om mijn mening alvast te geven.Ik zie hem meer als een soort rebel.De tijd waarin hij leefde(Romeinse tijd)werd bepaald door gruwel en armoede.De man wou daar iets tegen doen en wat hij te vertellen was dat men goed moet zijn voor mekaar,daar komt het immers toch op neer.Hij vond het christendom uit,maar wie was hij echt?

Meningen graag.

jurggen

Re: jezus...

jurggen schreef:Wie was Jezus Cristus eigenlijk?Om mijn mening alvast te geven.Ik zie hem meer als een soort rebel.De tijd waarin hij leefde(Romeinse tijd)werd bepaald door gruwel en armoede.De man wou daar iets tegen doen en wat hij te vertellen was dat men goed moet zijn voor mekaar,daar komt het immers toch op neer.Hij vond het christendom uit,maar wie was hij echt?

Meningen graag.

jurggen
Mening: wie was hij echt:

Zie: De bijbel.

Eerlijk gezegd een onderwerp voor het filosofie en levensbeschouwing topic lijkt me.

Historisch gezien, wie was hij echt:

Erg weinig bijbelse bronnen.

Volgens mij denken de meeste historici wel dat Jezus iff bestaan heeft.

Hoe het verder zit: Zoals ik al zei, er zijn veeeel te weinig verschillende bronnen over Jezus.

En van de bronnen die er zijn zitten de meeste bronnen in de bijbel, of zijn gnostische schriften (waar het grootste deel van veel te jong zijn)

Re: jezus...

Het antwoord dacht ik idd dacht te krijgen,te weinig (goede) documenten

om een historisch overzicht te krijgen.

jurggen

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: jezus...

"And then, one Thursday, nearly two thousand years after one man had been nailed to a tree for saying how great it would be to be nice to people for a change, [..] "

..Hitchhiker's Guide natuurlijk :shock:

Sorry voor deze behoorlijk zinloze bijdrage, maar ik vind hem te grappig om niet te posten.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Re: jezus...

jurggen schreef:Wie was Jezus Cristus eigenlijk?Om mijn mening alvast te geven.Ik zie hem meer als een soort rebel.De tijd waarin hij leefde(Romeinse tijd)werd bepaald door gruwel en armoede.De man wou daar iets tegen doen en wat hij te vertellen was dat men goed moet zijn voor mekaar,daar komt het immers toch op neer.Hij vond het christendom uit,maar wie was hij echt?

Meningen graag.

jurggen
Uitvinder van het christendom? ben ik niet helemaal mee eens.

Berichten: 299

Re: jezus...

Jezus hoort bij de categorie : roodkapje, de gelaarsde kater etc. Sprookje dus. Geen enkel historisch bewijs van zijn bestaan. Hadden enkele Romeinse keizers niet gedacht aan 'ein Reich, ein Volk, ein Führer' ofte : één rijk, één keizer, één god' dan had men zelfs over het christendom en allicht ook over de islam nooit gesproken.
"God is een door de mens gemaakt wezen, waarop de mens omwille van eigen geluk en genotsverhoging zijn menselijke idealen, noden en wensen projecteert."



- L. Feuerbach

Gebruikersavatar
Berichten: 710

Re: jezus...

Ik denk dat Jezus wel bestaan heeft, maar al die mirakels enzo geloof ik niet...dat is meer voor in de categorie sprookje.
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Gebruikersavatar
Berichten: 449

Re: jezus...

Jezus hoort bij de categorie : roodkapje, de gelaarsde kater etc. Sprookje dus. Geen enkel historisch bewijs van zijn bestaan.
Jezus als Messias en over-het-water-lopende-water-in-wijn-veranderende- zoon-van-Almachtige-God staat mijn inziens gelijk aan de gelaarsde kat, Sinterklaas en homeopathische middelen.

Jezus als historisch persoon is voor geschiedkundigen altijd omstreden geweest. Het is lastig om een neutrale bron te vinden op het Net, maar om een aantal voorbeelden te geven van historici die Jezus genoemd hebben volgen een aantal links. Bedenk wel dat deze links verre van betrouwbaar zijn, ze geven alleen aan dat niet alleen Christelijke bronnen over Jezus spreken en dat de betrouwbaarheid van deze bronnen een onuitputtelijke bron is van debat.

http://www.law.umkc.edu/faculty/projects/f...anaccounts.html

http://www.jesus-institute.org/life-of-jes...s-tacitus.shtml

http://www.infidels.org/library/modern/jef...jury/chap5.html

http://www.zoektocht.net/start/jezus1.html

http://www.nobeliefs.com/exist.htm

http://tftb.com/deify/didjesus.htm
I'm normally not a praying man, but if you're up there, please save me Superman!!!

Homer Simpson

Berichten: 299

Re: jezus...

Interessant! Hartelijk dank.

Toch kan ik niet geloven dat de Romeinen, die een voorbeeldige administratie voerden een proces, veroordeling en terechtstelling van 3 veroordeelden tegelijk, een 'Messias' incluis, niet zouden hebben genoteerd.

Bovendien hebben de middeleeuwse monnikken in hun scriptoria gedurende meer dan 1000 jaar de exclusiviteit van de archivering en copiëring van de oude teksten gehad. Zelfs deze supervrome gelovigen hebben zijn er niet in geslaagd om de Jezus-figuur ergens in een of andere oude tekst te plaatsen, de onhandige poging in Tacitus daargelaten!
"God is een door de mens gemaakt wezen, waarop de mens omwille van eigen geluk en genotsverhoging zijn menselijke idealen, noden en wensen projecteert."



- L. Feuerbach

Berichten: 6

Re: jezus...

Jezus zou de rechtmatige 'koning' van het gebied dat bezet werd door de romeinen geweest zijn. hij had familie, vrouw kinderen en veel aanhangers. wat er precies gebeurt is is niet echt relevant. de romeinen hebben het gebied veroverd en daarbij zullen de nodige oorlogsgruwelen gebeurd zijn en aangezien er later nog legioenen naar de regio gestuurd zijn hebben er heel wat opstanden plaatsgevonden ...

een van de grote troeven van de romeinen waren dat ze de bevolking hun eigen godsdienst lieten behouden, de opstandelingen die niet onder 'het romeinse juk' wouden leven worden nu gezien als martelaren

toen keizer constantijn grote hervormingen doorvoorde in het romeinse rijk wou hij er een nieuwe krachtige godsdienst voor en heeft het christendom zoals wij het kennen ontworpen, hij heeft alle boeken die er waren bij zich gehaald met een leger van filosofen en schrijvers, alle geschriften die er waren heeft hij toen verbrand en heeft 1 boek gemaakt namelijk de bijbel, jesus was zijn martelaar. om er een "zoon van god" van te maken heeft constantijn alles over de familie van jezus laten vernietigen, en is de vervolging op de nabestaanden van jezus begonnen.

in de middeleeuwen zijn er echte oorlogen geweest van de kerk tegen de katharen en tot op de dag van vandaag word er gezocht naar de laatste nabestaanden om het bewijsmateriaal te vernietigen, dit is wat genoemd word: de graal, het bloed van christus, de nabestaanden ...
no one ever dreams

Gebruikersavatar
Berichten: 449

Re: jezus...

Mag ik vragen waar die informatie vandaan komt? Zoals gezegd, zijn de bronnen niet altijd even betrouwbaar.
wat er precies gebeurt is is niet echt relevant.
Een argument waar christenen altijd, ALTIJD op hameren is de zogenaamd aangetoonde historiciteit van JC. (Zoals hierboven al gemeld, ligt het stukken lastiger dan vaak gedacht) Ik begrijp ook wel dat als blijkt dat dat alles een grote luchtbel is (zoals wel vaker is voorgekomen) zij dit compleet zullen negeren en zullen vechten als leeuwen om hun gelijk aan te tonen. Echter, ik, als non-theist, heb dan nog een argument wat ik kan gebruiken, zou ik mijzelf in een discussie met een van hen vinden.

Het is heel relevant wat er precies is gebeurt.
I'm normally not a praying man, but if you're up there, please save me Superman!!!

Homer Simpson

Re: jezus...

in de middeleeuwen zijn er echte oorlogen geweest van de kerk tegen de katharen en tot op de dag van vandaag word er gezocht naar de laatste nabestaanden om het bewijsmateriaal te vernietigen, dit is wat genoemd word: de graal, het bloed van christus, de nabestaanden ...
Oorlogen van de kerk tegen katharen om bewijsmateriaal te vernietigen ? Hoe kom je daar bij?

Ik signaleer complotdenken: dank je wel Dan Brown, Michael Baigent, Robert Leigh, Henry Lincoln, Knight & Lomas. Zou dit complotdenken minder voet aan de grond krijgen als het Nederlandse geschiedenisonderwijs niet verwoest was?

Berichten: 151

Re: jezus...

Echter, ik, als non-theist, heb dan nog een argument wat ik kan gebruiken, zou ik mijzelf in een discussie met een van hen vinden.


Wat zou dan je argument zijn, Ingr?

Gebruikersavatar
Berichten: 449

Re: jezus...

Wat zou dan je argument zijn, Ingr?


Als blijkt dat Jezus nooit bestaan heeft dan betekent dit logischerwijs dat hij zijn 'wonderen' niet heeft uitgevoerd en dat we Hem ook niet symbolisch op kunnen vatten als zoon van God. Het idee dat God zichzelf gemanifesteerd heeft via de zoon is mijns inziens dan wel van de baan. Het zou ook, voor de zoveelste keer, heerlijk aantonen dat de Bijbel ongeveer de slechtste historische bron denkbaar is. (Er zijn namelijk nog steeds gelovigen die menen dat we de Bijbel letterlijk op moeten vatten als woord van God.)
I'm normally not a praying man, but if you're up there, please save me Superman!!!

Homer Simpson

Gebruikersavatar
Berichten: 9

Re: jezus...

Volgens mij heeft Jezus wel bestaan, maar in die tijd vulden ze gedrag in als een messias. Maar als er nu iemand afkomt met theorieën zoals Jezus dan wordt die bestempeld als Sekteleider of als Schizofreen. Nu ja da's misschien off topic, maar ik wou het toch even kwijt.

Jezus was volgens mij iemand met bepaalde ideeën over het leven en de manier van leven en hebben anderen daar een geloof van gemaakt, nl. het christendom.
Madame La Présidente! S.Astrogirl

Reageer