De harmonische oscillator a la bohr.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

De harmonische oscillator a la bohr.

Beste medemensen,

ben bezig met wat vragen, maar kom er niet helemaal uit.. Hulp gewenst!


1. Toon aan dat de totale energie van het deeltje dat zich in bovenstaande krachtveld beweegd wordt aangegeven door (de totale energie):
\(E=\frac{1}{2}mv^2+\frac{1}{2}kr^2.\)
kies hierbij \(R_{ref}=0\)

Hieruit bedacht ik mij het volgende:

F=-kr met k=veerconstante

maar \(F=\bigtriangledown\phi\) met d/dx van potentiale energie.

\(E_{potentieel}= \) de negatieve primitieve van de kracht (\(F=-kr\)) dus \(-\int{-kr dr} = \frac{1}{2}kr^2 + C\) (C is een constante).

toch bleek dit antwoord niet goed te zijn. (aangezien we het op de pc moeten invullen kan ik de antwoorden niet zien, dus weet ik niet precies wat ik goed en fout doe) ik heb iig 1 van de 3 punten gekregen.

Iemand een idee hoe ik het wel moet/kan aanpakken? BEDANKT! :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: De harmonische oscillator a la bohr.

1. Toon aan dat de totale energie van het deeltje dat zich in bovenstaande krachtveld beweegt ....
over welk krachtveld hebben we het hier?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: De harmonische oscillator a la bohr.

over welk krachtveld hebben we het hier?
In deze opgave beschouwen we het deeltje met massa m dat zich in het krachtveld F=-kr bevindt, waarbij k = veerconstante.

Snap dat \(\frac{1}{2}mv^2 = E_{kin}\) maar snap niet echt hoe ze daar bij komen in deze opdr, of zou je hier gewoon vanuit moeten gaan (dat het nu eenmaal zo is)? Je hebt natuurlijk wel F=ma.

Reageer