Springen naar inhoud

Nakijken werkplan practicum: fosforgehalte in cola

• Log in om te kunnen reageren

Oromis

Oromis

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 februari 2010 - 21:31

Hey mensen!

Bedankt voor de eerdere tip voor een practicum met een zuur-basereactie om het fosforgehalte in cola te bepalen. We hadden al een ander werkplan ingeleverd, maar dat is afgekeurd, en nu moeten we morgen een goed werkplan hebben (morgen is het practicum). Zou iemand het volgende werkplan kunnen nakijken? Werkt de meetmethode? Zijn de hoeveelheden handig? Is bij 50 ml cola 30 minuten voldoende om de koolstofdioxide te verwijderen?

Geplaatste afbeelding

Sorry dat het als afbeelding is, maar het zou een beetje spijtig zijn wanneer het werkplan als plagiaat wordt aangezien bij het inleveren.

Bedankt voor de hulp!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44891 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 februari 2010 - 22:09

ik ben geen scheikundige, maar heb ernstige twijfels over de voorgestelde werkwijze. De kleur van cola zelf de waarneming van de kleuromslag van fenoftaleďne ernstig kunnen bemoeilijken.

http://www.thuisexpe...latritratie.htm

haal je hart op.......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Oromis

Oromis

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 februari 2010 - 22:26

Goed punt, daar had ik niet aan gedacht..

Handige link! We zullen het dan maar zo doen.

Bedankt!

Ps. De op die site toegepaste methode zou veel meer tijd kosten, dus als iemand toch een geschikte indicator weet, hoor ik het graag.

Oromis

Oromis

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 februari 2010 - 22:48

Ben ik gewoon heel scheel/moe of kan ik mn vorige post niet editen?

In ieder geval: ik ben nog steeds benieuwd of de beschreven methode volstaat om de koolstofdioxide te verwijderen?

[edit]
Nee, het ligt niet aan mij: deze post kan ik wel gewoon bewerken..

Veranderd door Oromis, 14 februari 2010 - 22:51

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44891 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 februari 2010 - 23:10

Ben ik gewoon heel scheel/moe of kan ik mn vorige post niet editen?

Daar heb je enkele minuten tijd voor, daarna kunnen alleen moderatoren dat nog.

In ieder geval: ik ben nog steeds benieuwd of de beschreven methode volstaat om de koolstofdioxide te verwijderen?

Ik had laatst een half leeggedronken blikje cola een vol etmaal op kamertemperatuur laten staan. Het prikte nog steeds op de tong. Of alleen roeren helpt?
Mentos zou best wel eens effectief kunnen zijn, maar dat voegt dan weer onbekende en dus onbeminde stoffen toe aan je cola. Dus dan zou ik er minstens nucleatiekorrels bijgooien, ruw geschuurde glasparels of zo (moet een vergelijkbaar effect geven).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Oromis

Oromis

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 februari 2010 - 23:34

Oke, bedankt. Ik zal het anders morgen ook even met de toa bespreken, dan kunnen we het altijd nog ter plekke aanpassen.

Een vraagje over het potentiometrisch titreren: op wikipedia staat dat het potentiaal waarbij het omslagpunt bereikt is bepaald kan worden dmv een proefmeting. Maar wat meet je dan precies? Het potentiaal van water ofzo? En om het potentiaal te meten hebben we een glaselektrode nodig, ik neem aan dat ze dat gewoon hebben op een school?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures