Verbrandingsproducten bioethanol

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 28

Verbrandingsproducten bioethanol

Hey allemaal,

ik moet voor NLT een module doen over bioethanol. Hierbij moet ik een aantal onderzoeken doen, totdat ik de hoofdvraag kan beantwoorden. Het eerste wat gedaan moet worden is een werkplan maken voor onderzoek 1: de verbrandingsproducten van bioethanol. Nu weet ik alleen 1 dingetje niet... Namelijk hoe ik dat moet onderzoeken en hoe moet ik aantonen wat de verbrandingsproducten van bioethanol zijn? Kan iemand helpen?

HouLauX

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Verbrandingsproducten bioethanol

Gaan zoeken naar mogelijke producten van een onvolledige verbranding lijkt me op schoolniveau onbegonnen werk.

Dus:
  1. Wat verwacht je als producten bij de volledige verbranding van (bio)ethanol?
  2. hoe toon je die producten aan?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 28

Re: Verbrandingsproducten bioethanol

Bedankt voor de hulp. Ik weet het al nu. Ik gebruik gewoon een reagens (kalkwater) en toon aan dat er CO2 vrijkomt. Maar ik heb nog een vraag: Welke stof is er nodig naast cellulose, om cellulose af te breken?

HouLauX

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Verbrandingsproducten bioethanol

Ik gebruik gewoon een reagens (kalkwater) en toon aan dat er CO2 vrijkomt.
Pas op, dat is niet het enige verbrandingsproduct.
Maar ik heb nog een vraag: Welke stof is er nodig naast cellulose, om cellulose af te breken?
Hoezo zou je cellulose willen afbreken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 28

Re: Verbrandingsproducten bioethanol

We moeten laten zien hoe we van cellulose glucose kunnen maken door het te afbreken. We moeten namelijk van glucose de bioethanol maken.

HouLauX

Berichten: 28

Re: Verbrandingsproducten bioethanol

Het spijt me dat ik nu dubbelpost, maar ik probeerde het een aantal keer te bewerken, maar dat mislukte. Ik moet aan de hand van deze structuurformule bepalen welke stof dat is... Kan iemand mij helpen???

Afbeelding

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Verbrandingsproducten bioethanol

Dit polymeer eerst maar eens in monomere stukjes knippen dan, door op je juiste plekken de boel open te knippen en water in te voegen:
houlaux.png
houlaux.png (15.42 KiB) 352 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Verbrandingsproducten bioethanol

Cellulase is het enzym dat cellulose omzet in β-glucose.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 28

Re: Verbrandingsproducten bioethanol

An iemand me uitleggen wat de uitstroomsnelheid in ml.s-1 is en hoe ik dat bereken? Het gaat namelijk over de viscositeit van brandstoffen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Verbrandingsproducten bioethanol

Dat is hetzelfde als mL/s , en dat is dus het aantal milliliters dat in 1 seconde uitstroomt?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 28

Re: Verbrandingsproducten bioethanol

Dank jullie wel. Ik heb nog een vraag.

Hoeveel water mag er maximaal in bioethanol zitten om het te kunnen verbranden??

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Verbrandingsproducten bioethanol

Ik denk dat dat heel sterk afhangt van je "apparaat". Ik kan me voorstellen dat je in een verbrandingsmotor helemaal geen water wil hebben. Voor andere benuttingen zal dat misschien niet op een procentje aankomen, maar zal het alleszins het rendement niet verbeteren lijkt me.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 28

Re: Verbrandingsproducten bioethanol

Ok, hartstikke bedankt. Nu staat er ook
Ethanol kan zonder problemen tot op zekere hoogte met benzine worden vermengd.

21) waarom tot op zeker hoogte?

Leg uit waarom een benzinemotor niet geschikt is voor 100% ethanol als brandstof.

22) Leg uit welke aanpassingen in een benzinemotor nodig zijn om wel gebruik te maken van 100% bio-ethanol.
Nu dacht ik: als je te veel bio-ethanol in de benzine vermengt dan wordt de dichtheid aangetast en werkt de motor niet meer goed. Alleen weet ik niet of dat wel correct is..., want dan klopt er niets met vraag 22.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Verbrandingsproducten bioethanol

Er zijn vele en diverse redenen om niet met een onaangepaste motor op bio-ethanol te gaan rijden. Dichtheid is er voorzover ik weet niet eentje van.

:eusa_whistle: aanpassing benzinemotor bio-ethanol
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Verbrandingsproducten bioethanol

Ik denk dat dat heel sterk afhangt van je "apparaat". Ik kan me voorstellen dat je in een verbrandingsmotor helemaal geen water wil hebben. Voor andere benuttingen zal dat misschien niet op een procentje aankomen, maar zal het alleszins het rendement niet verbeteren lijkt me.
Dat is wat kort door de bocht. In lucht zit immers ook een aardige hoeveelheid water, tussen 1 en 4%; als je in ogenschouw neemt dat de verhouding brandstof/lucht ongeveer 1:15 is, moet je al een behoorlijke hoeveelheid water in je brandstof hebben wil dat significant zijn.

Verder kan een beetje water het rendement wel degelijk verbeteren; Vanzelfsprekend niet omdat er bij de verbranding energie vrijkomt, maar wel omdat water een koelend effect heeft en mogelijk het verloop van bepaalde verbrandingsreacties beïnvloed, hoewel ik van het laatste niet zeker ben.

Waterinjectie werd in ieder geval bij sommige straalmotoren toegepast om bij de start van een vliegtuig meer vermogen te leveren. Ook sommige automotoren lopen merkbaar beter/soepeler wanneer het buiten mistig is.

Tot zover de nuancering. Water hoeft niet per se een negatief effect op de verbranding te hebben. Dat laat onverlet dat je niet te veel water in je bioethanol wil hebben. Een auto bestaat immers uit meer dan een verbrandingsmotor, en niet alle componenten zijn aangepast op het voorkomen van relatief grote hoeveelheden water.
Nu dacht ik: als je te veel bio-ethanol in de benzine vermengt dan wordt de dichtheid aangetast en werkt de motor niet meer goed. Alleen weet ik niet of dat wel correct is..., want dan klopt er niets met vraag 22.
De massadichtheid is niet zo van belang. Je moet het meer zoeken in de chemische eigenschappen van ethanol ten opzichte van die van benzine. Veel afdichtingen zijn van een materiaal (rubbersoort) gemaakt dat resistent is tegen benzine; dat betekent niet per se dat het ook resistent is tegen ethanol.

Verder zijn alle auto's uitgerust met een katalysator in combinatie met elektronisch geregelde injectie en ontsteking. Die elektronische injectie berekent aan de hand van de hoeveelheid lucht die de cylinders ingaat, hoeveel brandstof ermee verbrand kan worden, en die hoeveelheid wordt ingespoten. Dat komt redelijk precies, wordt er minder brandstof ingespoten, dan komen er stikstofoxides vrij, wordt er teveel ingespoten, dan is de verbranding niet volledig en komt er koolmonoxide en onverbrande koolwaterstoffen vrij. Nu mag je zelf bedenken wat het overschakelen van benzine naar ethanol voor invloed heeft op de werking van dit systeem.

Tenslotte is de klopvastheid van ethanol groter dan die van benzine. Om de motor optimaal te laten lopen zal hij hierop aangepast moeten worden, door compressie en inspuitings- en ontstekingstijdstippen aan te passen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer