Springen naar inhoud

Grootschalige privacy schending door overheden(/media)

• Log in om te kunnen reageren

bartelomeus

bartelomeus

• >250 berichten
  • 369 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 februari 2010 - 15:36

Hallo iedereen,

Ik ben benieuwd hoe iedereen kijkt naar de steeds verder gaande ontwikkelingen in de privacy schending door overheden(/media) met (vaak) als doel de veiligheid te waarborgen. Is het bijvoorbeeld gerechtvaardigd om van iedereen vingerafdrukken op te nemen om een hoger percentage misdaden op te lossen? Bezwaar aantekenen tegen het afnemen van vingerafdrukken is niet eens mogelijk. En wat te denken van alle telefoontjes die worden afgeluisterd om terroristische plannen te dwarsbomen (alleen al in Nederland ? Alle versleutelde mailtjes die in de Verenigde Staten zo makkelijk en zonder pardon worden door gespit. De NSA heeft niet eens toestemming nodig van de regering om al die mailtjes te decoderen en te bekijken.
En wat te denken als er ooit rekening rijden komt. Welke mogelijkheden heeft dit allemaal wel niet, voor de paranoÔde regering? Weten waar/wanneer en hoe snel iemand wel niet rijd.
En ook wil ik nog even in gaan op de media die net zo hard mee doen. Men kan niet weigeren op de tv te komen als je een verkeersovertreding hebt gedaan (wegmisbruikers), hooguit wordt je nummerplaat en je kop voorzien van een waas zodat deze onherkenbaar zijn (doch niet voor de getrainde kijker, die het autootje en de stem herkennen). Of wat dacht men van de mensen die opeens berucht zijn door programma's als TROS opgelicht, DAS je goed recht en dergelijke programma's waar je hooguit kunt weigeren aan mee te werken. Zelfs je achternaam wordt niet meer geheim gehouden door de media (vroeger werdt er gezegd: "Mohammed B. is opgepakt", thans spreken we van Karst Tatus (met naam en toenaam) en bij een opsporingsbericht over Arthur Noach). Of wat vind je wel niet van het doorverkopen van gegevens die via cookies/interviews/testen waarbij je kunt zien hoe gezond je leeft door je computer zijn verkregen?
Nederland is daarbij naar mijn mening koploper in het schenden van de privacy door bijna 2000 telefoontjes per dag af te tappen en de vingerafdrukken van al haar burgers op te slaan in een database (die binnenkort voor de politie toegankelijk gemaakt gaat worden).
Groot probleem is natuurlijk dat het individu weer onder wordt gesteld voor het collectief.
Zie ook dit artikel:

http://webwereld.nl/...s-aftappen.html

Kom maar op met jullie meningen.
Met vriendelijke groet,

Bart
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 februari 2010 - 15:50

Geen idee eigenlijk, ik heb die dingen altijd al goed gevonden. Vroeger leefde je in het dorp: "zero privacy", er waren altijd wel mensen die wisten of je thuis was of niet. Dat is ondertussen een beetje weggevloeid, en de vervanging ervan door een huge database vind ik niet zo slecht. Ik vind de talloze verkeersdoden, de files, het drugmisbruik, de inbraken zeker opwegen tegen het opnemen van een vingerafdrukdatabase en iemand de mogelijkheid geven telefoontjes af te tappen. Ik zie het als een vervanging van die dorpse sfeer, maar nu door een meer droge, onpersoonlijke, gecentraliseerde database.

Anderzijds is het belachelijk om terrorisme als reden te geven, want
1) terrorisme is te kleinschalig om door alle vals-positieven te komen
2) terrorisme doodt niemand! Hoeveel georganiseerde terrorismedoden zijn er de afgelopen jaren in Nederland al gevallen?
En dan gaat in mijn hoofd altijd het belletje "POPULISME" rinkelen...

Overigens is het niet onmogelijk om de informatie zo op te slaan, dat alles onpersoonlijk wordt en enkel de computer en enkele personen samen de database kunnen 'lezen'. Dus als het goed gedaan wordt, kan de privacy-schending geminimaliseerd worden.

Ook wil ik de 1984-schreeuwers voor zijn: een dictatuur heeft privacyschending nodig, privacyschending heeft daarom geen dictatuur nodig.

Veranderd door 317070, 15 februari 2010 - 15:51

What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

bartelomeus

bartelomeus

• >250 berichten
  • 369 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 februari 2010 - 16:30

Geen idee eigenlijk, ik heb die dingen altijd al goed gevonden. Vroeger leefde je in het dorp: "zero privacy", er waren altijd wel mensen die wisten of je thuis was of niet. Dat is ondertussen een beetje weggevloeid, en de vervanging ervan door een huge database vind ik niet zo slecht. Ik vind de talloze verkeersdoden, de files, het drugmisbruik, de inbraken zeker opwegen tegen het opnemen van een vingerafdrukdatabase en iemand de mogelijkheid geven telefoontjes af te tappen. Ik zie het als een vervanging van die dorpse sfeer, maar nu door een meer droge, onpersoonlijke, gecentraliseerde database.

Anderzijds is het belachelijk om terrorisme als reden te geven, want
1) terrorisme is te kleinschalig om door alle vals-positieven te komen
2) terrorisme doodt niemand! Hoeveel georganiseerde terrorismedoden zijn er de afgelopen jaren in Nederland al gevallen?
En dan gaat in mijn hoofd altijd het belletje "POPULISME" rinkelen...

Overigens is het niet onmogelijk om de informatie zo op te slaan, dat alles onpersoonlijk wordt en enkel de computer en enkele personen samen de database kunnen 'lezen'. Dus als het goed gedaan wordt, kan de privacy-schending geminimaliseerd worden.

Ook wil ik de 1984-schreeuwers voor zijn: een dictatuur heeft privacyschending nodig, privacyschending heeft daarom geen dictatuur nodig.

Er staan trouwens fouten in mijn vorig bericht, maar ik zie nergens de knop 'edit' meer staan. Hoe kan ik die berichten aanpassen?
Ik heb zelf het terrorisme niet als reden bedacht en ik ben mij er van bewust dat er in Nederland al lang geen terroristische aanvallen meer hebben plaatsgevonden. Toch vind ik 2000 telefoontaps per dag in Nederland veel. Daarnaast vinden er natuurlijk ook taps plaats om georganiseerde misdaad en dergelijke tegen te gaan, daarvan ben ik mij bewust. Maar het zijn enkel voorbeelden die ik gebruik om een discussie over de privacy op gang te brengen.
Het fascisme is trouwens een verkeerde analogie. Daar doelde ik niet op het absoluut zijn van een staat of op het anticommunistische regime als wel het extreme nationalisme als het antiliberale aspect. Zodra ik weet hoe ik mijn bericht kan aanpassen (of kan dat niet bij het eerste bericht van een topic?) zal ik deze analogie direct verwijderen. Ik had hier een gewone toelichting moeten gebruiken.
Ik bedoel dat wat privacy betreft steeds meer het collectief voor het individu wordt gesteld terwijl de maatschappij een tegengestelde beweging ondergaat. Ik snap de beweging wel, maar ik vraag mij af en toe af (en met name door de laatste stap, namelijk het opnemen van de vingerafdrukken in een database) of we niet te ver gaan. Van die vingerafdrukken komt ook een hoop narigheid waarvan de eerste al bekend zijn. Laatst is een vrouw zonder pardon opgesloten en kwam zij pas na een dag te weten waarvoor. Hierna bleek dat zij niks met het misdaad van doen had. Bovendien kun je niet meer met de trein gaan of iemand weet wel waar je bent. Tuurlijk, dat is handig als je een misdaad op moet lossen, maar ook vreselijk vervelend als je een verdachte bent voor iets waar je geen weet van hebt omdat je vingerafdrukken nu overal bekend zijn. Vergeet niet dat er gevallen zijn dat je wordt opgepakt en niet eens naar huis mag bellen. Je kunt zo een dag op het bureau zitten voordat je weet waarom je er eigenlijk zit en dan blijkt het een vergissing te zijn. En ik vind het zeker niet kunnen dat je naam bij het hele volk bekend is, zeker voor de familie van deze persoon die constant overladen worden met vragen en vooroordelen.

Neem mijn topicbericht alstublieft niet al te serieus, met een gedeelte van de voorbeelden ben ik het gebruik ervan eens, oa die van de telefoontaps (al vind ik, nogmaals, 2000 per dag in een klein land als Nederland ERG veel, al kun je natuurlijk niks met dat getal zonder het aantal onnodige gedane telefoontaps (dit zijn trouwens zonder de ongeregistreerde taps van de AIVD)). Het zijn slechts aspecten waarover de discussie zou kunnen gaan. Ik ben mij er wel degelijk van bewust dat heus niet alle voorbeelden weer moeten verdwijnen uit de dagelijkse praktijk (sterker nog, geen enkele maatregel die ik genoemd heb moet m.i. verwijderd worden, maar sommige wel genuanceerd (behalve dat stuk over de media, ik vind niet dat naam en toenaam genoemd mag worden, net als dat pedojagers het niet kunnen maken die briefjes uit te delen (al kunnen pedo's het natuurlijk weer niet maken weer bij het slachtoffer te gaan wonen) want daar komen ongelukken van). Nogmaals het topicbericht was enkel om een boeiende discussie te beginnen, waar heus veel gevarieerde meningen zijn en leuke conclusies getrokken kunnen worden.

Veranderd door bartelomeus, 15 februari 2010 - 16:37

Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

bartelomeus

bartelomeus

• >250 berichten
  • 369 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 februari 2010 - 16:56

Ik wil trouwens ook benadrukken dat (ondanks mijn eerste bericht op dit topic) ik niet paranoÔde ben naar de regering toe, ik niet houd van complottheorieŽn en ik ook niet de pessimist/(anti-)fascist wil uithangen. Deze hele topic is daar ook niet voor bedoeld, ik wilde enkel een discussie op gang brengen over de privacy en het privacybeleid in de hedendaagse maatschappij en NIET in de periode van de koude oorlog. Het hele eerste bericht en daarbij alle voorbeelden zijn daarop gericht en niet om mijn wantrouwen (dat ik trouwens niet heb) in de media en de regering te tonen of die van/bij een ander uit te lokken/te ontvangen/te creŽren!

Veranderd door bartelomeus, 15 februari 2010 - 16:59

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures